Vejinvesteringer er en gevinst for samfundet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Gode vejinvesteringer og bedre infrastruktur resulterer i mindre trængsel og kortere rejsetid for både borgere og erhvervslivet

En ny samfundsøkonomisk analyse af fem infrastrukturprojekter i Danmark viser, at der er store samfundsgevinster ved at investere i veje. I analysen, som Incentive står bag, er fordele og ulemper ved fem projekter blevet vurderet.

Det drejer sig om udvidelsen af Motorring 3, motortrafikvejen fra Holbæk til Vig, udvidelsen af E45 mellem Skærup og Vejle, Svendborgmotorvejen og Storebæltsbroen.

Konklusionen er klar: Samfundet er blevet rigere ved at gennemføre projekterne.

- Analysen bekræfter, at investeringer i vejnettet giver store gevinster for samfundet. Jeg hæfter mig særligt ved, at analysen peger på ganske store samfundsmæssige gevinster ved mere og bedre vejinfrastruktur, og de positive effekter kommer både erhvervslivet og borgerne til gavn. Det giver et godt ståsted til at drøfte, hvordan vi begrænser den stigende trængsel i fremtiden, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olsen.

Færre omkostninger til transport
Analysen peger på, at bilisterne på de udvalgte strækninger oplever, at det er nemmere og hurtigere at komme frem, og både forsinkelses- og ventetid er reduceret.

Det samme oplever erhvervslivet, som reducerer deres omkostninger til transport og øger deres omsætning.

Investeringer i vejnettet gør det også mere attraktivt at pendle, hvilket giver danskerne bedre muligheder for at arbejde længere væk fra deres bopæl, og virksomhederne bedre mulighed for at tiltrække den kvalificerede arbejdskraft, de efterspørger.

- Når vi investerer i vejene, er det i første omgang en fordel for dem, som bruger vejnettet hver dag. Men der er mange afledte effekter, som kommer os alle sammen til gode. Derfor vil regeringen øge rammen til offentlige investeringer efter 2020, herunder til ny infrastruktur. Vi mener nemlig, at der bør investeres mere i vejene i de kommende år, ligesom der er behov for sammenhængende langsigtede beslutninger, siger Ole Birk Olesen.

Fornuftigt at gennemføre projekter
Analysen ser helt konkret på fem projekter på tværs af geografi og vejtyper, og der tegner sig et billede af, at det generelt har været fornuftigt at gennemføre projekterne.

Analysen giver et mere detaljeret indblik i effekterne ved vejinvesteringer blandt andet påvirkning af BNP, arbejdsudbuddet og støjgener. Og denne evaluering af projekterne, efter de er åbnet, viser, at de i vid udtrækning lever op til de indledende forventninger om samfundsøkonomisk rentabilitet. De fem undersøgte projekter har nemlig en intern rente på mellem 5,5 pct. og 14,2 pct. med Storebæltsforbindelsen som den bedste investering.

En samfundsøkonomisk analyse er en systematisk vurdering af fordele og ulemper for samfundet ved at gennemføre et projekt. Fordele og ulemper opgøres i kroner og ører, og resultatet opgøres blandt andet som samfundets årlige afkast i procent, kaldet den interne rente. Er den interne rente over 4 pct., er projektet ifølge Finansministeriets vejledninger en god investering.

Fakta:

- Incentive har undersøgt gevinster og omkostninger ved fem gennemførte infrastrukturprojekter, dvs. såkaldte ex post-analyser. Det er alle større infrastrukturprojekter, som er åbnet inden for de seneste 20 år.

  • Udvidelsen af Motorring 3. Udvidet fra fire til seks spor mellem Jægersborg og Holbækmotorvejen. Strækningen blev indviet i 2008.
  • Motortrafikvejen mellem Holbæk og Vig. Udvidelsen omfattede etablering af motorvej fra Holbæk til rute 155 og motortrafikvej fra rute 155 til Vig. Motortrafikvejen åbnede i 2013.
  • Udvidelse af E45 mellem Skærup og Vejle, der stod klar i 2013.
  • Svendborgmotorvejen. Blev åbnet i etaper mellem 2006 og 2009. Motorvejen kobler Svendborg sammen med det resterende motorvejsnet.
  • Storebæltsforbindelsen. Åbnede for jernbanetrafik i 1997 og for vejtrafik året efter.

- Det samfundsøkonomiske afkast på de fem projekter er følgende:

  • Svendborgmotorvejen har en intern rente på 5,5 pct.
  • Udvidelsen af Motorring 3 har en intern rente på 7,2 pct.
  • Motortrafikvejen ved Holbæk-Vig har en intern rente på 8,6 pct. 
  • Udvidelsen af E45 har en intern rente på 10,5 pct. 
  • Storebæltsforbindelsen har en intern rente på 14,2 pct.

- De fem projekter i analysen er udvalgt efter, at datamaterialet har givet mulighed for at lave en analyse, samtidig med at de skal være geografisk repræsentative og have forskelligt fokus, eksempelvis udvidelser af eksisterende motorveje og anlæg af nye veje.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor bøde til tidligere vognmand

DAF efterlyser ældste lastbil i drift

Kran skal hjælpe nødstedt flydedok på ret køl

Volvo kårer Danmarks bedste chauffør

Konfigurér din DAF i 3D

Nyhedsbrev

Kunstig intelligens kan forbedre e-handel

Online Avis Arkiv

H.P. Therkelsen: - Konkurrence holder os på dupperne

Transportvirksomheden H.P. Therkelsen har udnyttet markedsmulighederne i de 25 år med det indre marked

Kemikalieudslip: 300 liter syre løb ud

Ekspert: Danmark kan få ballade for omstridt parkeringsregel

Fremtiden er elektrisk

Virksomheder handler mere med hinanden på nettet

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

TIP Trailer Services får nye ejere

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Udlejning af køreplader til byggeprojekt i Vejle

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Pacton ballast kærre, leveret til Kranselskabet Bo Nielsen i Herning

Kroghejs og løftegrej

Slip for at trække strømkabler med den nye batteridrevne el-talje

Ny distriktschef i WashTec A/S

Big Data og hvordan det kan påvirke ruteplanlægning

Din guide til ny forretningsløsning

Klar til AB 18? Konference om de nye aftalevilkår den 4. december

Lead Auditor Miljø

Seks gode råd til modtagelsen af en nydansker på virksomheden

Ny Faymonville Prefamax !

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning l...

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Send til en kollega

0.297