Optimisme præger vognmandsbranchen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

ATL’s seneste arbejdskraftundersøgelse viser, at 86 pct. af vognmændene forventer stigende eller uændret vækst i 2018

Der er gang i lastbilhjulene i Danmark, og optimismen er til at tage og føle på i branchen. 20 pct. af ATL’s medlemmer forventer en stigning i omsætningen på mellem to og 10 pct., mens syv pct. forventer en vækst på over 10 pct.

En af de virksomheder, der har fart på, er Arthur Andersen Transport i Horsens, som for nylig bestilte 30 nye containere for at følge med efterspørgslen.

Som de selv siger, går det da også ’fornuftigt godt’, og der er gabende tomt i gården bag administrationsbygningen, da ATL møder op. Alle Arthur Andersens biler og chauffører er ude for at bidrage til væksten.

Inde på kontoret er de seks herrer i administrationen lige ved at være færdige med morgenmaden, mens de drøfter dagens opgaver. På kortet på deres computerskærme blinker små firkanter der, hvor de udsendte biler og kraner arbejder lige nu.

Af skade bliver man klog
Karsten og Søren Tinggård er henholdsvis fjerde og femte generation af virksomheden, som sendte sin første hestevogn på gaden i 1883. Arthur Andersen har været vidt omkring siden da. Det er gået op og ned – ikke mindst med et ordentlig gok i nødden i forbindelse med finanskrisen i 2008 – 2010.

Men af skade bliver man som bekendt klog, og det er de også blevet i Horsens, hvor nøgleordene er hårdt arbejde, tilstedeværelse og selverkendelse:

– Krisen fik os til at tage skyklapperne af og se på, hvad der fungerede, og hvad der ikke gjorde. Vi fandt ud af, at vi faktisk ikke er ret gode til volumentransporter, hvor man bare skal fragte en masse gods fra A til B. Vi har været gode til at erkende vores begrænsning. Hvis vi ikke kan skabe værdi for den kunde, vi arbejder for, kan han lige så godt tage en anden, siger Søren Tinggård.

Medarbejderne gør forskellen
Som alle andre vognmænd er Arthur Andersen Transport investeringstung. De har lige bestilt en ny kran til fire millioner, en pris, der næsten kan give Søren Tinggård åndenød ved tanken om, hvad det koster, når den holder stille.

Men selv om udstyret koster svimlende summer, er det medarbejderne, der er den afgørende ressource og en væsentlig årsag til firmaets succes:

– Når vi for eksempel servicerer et rensningsanlæg, har de brug for at kunne stole 200 pct. på os, så det hele ikke går i stå. At der kommer rent vand ud i den anden ende, fordi vi har været der. Det giver en anden relation, end hvis det er en kunde, der bare skal have leveret noget én gang. Det gør, at vi arbejder der, hvor vi synes, vi kan give vores kunder noget.

Ifølge ATL’s arbejdskraftundersøgelse forventer 31 pct. af vognmændene at have flere ansatte, når Dronningen holder sin næste nytårstale. Hos Arthur Andersen har de en helt særlig måde at sikre, at de rekrutterer de helt rigtige medarbejdere med den nødvendige kvalitet:

– Stort set alle dem, vi ansætter, er blevet anbefalet af eksisterende medarbejdere. Det er den bedste måde at gøre det på, erfarer chefen, inden han for en stund må afbryde interviewet for at tale med en chauffør.

Omfavner ’det bøvlede’
Som underleverandør er det de skiftende konjunkturer, der har været Arthur Andersens største udfordring.

– Når konjunkturerne vil, at der ikke er nok til alle, gør det ondt. Det mærkede vi i høj grad under finanskrisen. Heldigvis går det fornuftig godt igen, men vi er stadig ekstra varsomme. Når vi lige har bestilt 30 nye containere, er det, fordi vi har en kunde, som er på vej til at vokse, og vi vil gerne vokse sammen med dem. Når man vokser sammen, kan man tilrette undervejs, og kunden kan få det bedste ud af os, fortæller Søren Tinggård.

Hans virksomhed har eksisteret siden hestevognenes tid, og i takt med at udviklingen går stærkere og stærkere, skal teknologien og nytænkningen følge med. Det kræver konstant åbne øjne og fremsynethed:

– Når vi køber nyt udstyr, ser jeg ikke på, hvad mine konkurrenter har at køre med, men mere på, hvad bliver der udviklet, som kan pille arbejdet fra det, vi har. Når vi hejser glas til altaner med vinduessug, skal der ikke megen fantasi til at forestille sig, hvordan det ellers kan gøres. Der er allerede selvkørende biler og droner, og det gælder om at være med. Men igen: Jo mere bøvlet det er, jo sjovere synes vi, det er! konstaterer Søren Tinggård.

Kilde: ATL


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

Lastbil gemte på 1200 kilo hash blandt meloner og æbler

Politiet standsede lastbil, der ud over frugt fra Spanien rummede en stor mængde hash. Fire personer fængslet

TIP Trailer Services får nye ejere

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Danbred investerer i egen vognpark

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Fremtidens Chauffør
Hver tredje transportvirksomhed søger arbejdskraft forgæves

Nye tal fra Danmarks Statistik viser problematiske tilstande når det kommer til transportbranchens rekruttering

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning leveret til AG Lagercenter

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Send til en kollega

0.293