23948sdkhjf

Danske lastbiler kørte 36 timer uden hvil

En række lastbilchauffører kørte 36 timer uden sovepause - en chauffør kørte helt op til 59 timer

2,5 døgns kørsel med kun korte pauser undervejs. Nogle lastbilchauffører kører langt ud over grænserne for, hvad der er lovligt og forsvarligt, kan TV Midtvest dokumentere.

Mediet har på afstand fulgt efter seks lastbiler på en tur fra Danmark til Sverige og tilbage igen. Ingen af chaufførerne fulgte de generelle arbejdstidsregler for, hvor meget hvile man skal have på en tur af den længde, og en enkelt brød loven eftertrykkeligt.

Den chauffør, som kørte længst, var på arbejde 59 timer i træk uden på noget tidspunkt at holde hvil i mere end fire timer.

Hos 3F er man rystet over oplysningerne.

- Der er jo ikke nogen mennesker, der kan arbejde 60 timer uden ordentlig søvn og være safe. Det kan ikke lade sig gøre, siger Kjeld Jensen, der er konsulent hos 3Fs Transportgruppe og har 30 års erfaring med de regler, der er på området.

De seks lastbiler kører med industrifisk for virksomheden KM Logistik på Thyholm, som står for transporterne til fiskemelsfabrikken TripleNine i Thyborøn.

Ifølge arbejdstidsreglerne skal chaufførerne holde et hvil på 11 timer hvert døgn, men TV Midtvests billeder viser, at der kun bliver holdt kortere pauser på op til fire timer undervejs på den 1600 kilometer lange tur fra Thy og Mors til Norrsundet i Sverige, hvor chaufførerne henter de fisk, der skal laves til fiskemel.

- Det er ikke lovligt det her. Det er der slet ikke nogen tvivl om. Det er den slags, der er med til at give branchen et dårligt ry, og så er det voldsomt konkurrenceforvridende. Dem, der gerne vil gøre det rigtigt, kan slet ikke konkurrere på de her vilkår, siger Kjeld Jensen fra 3F til TV Midtvest.

KM Logistik erkender, at chaufføren med den 59 timer lange arbejdsdag har gjort noget ulovligt, men hos virksomheden mener man, at det er hans eget ansvar, da han er hyret ind til opgaven som selvstændig vognmand, og ikke er ansat i KM Logistik.

- Vi er nødt til at tro på, at han selv har styr på sin køre- og hviletid, siger Jens H. Petersen, der er leder hos KM Logistik.

Kørsel med industrifisk tæller som "undtaget kørsel". Det betyder, at reglerne for køre- og hviletid er anderledes end normalt, men en ekspert på området slår fast, at reglen om, at man skal have 11 timers hvile, hver gang man har arbejdet 24 timer, ikke kan gradbøjes.

- Hvis man kører og arbejder i Danmark, så skal man følge de her bestemmelser, som siger, at man inden for 24 timer skal have 11 timers sammenhængende hvile, siger Bent Bejstrup, der er chefkonsulent hos ATL.

Hos KM Logistik kører man altid ruten til Norrsundet på denne måde, og Jens H. Petersen erkender, at det kan være på kant med reglerne.

- Vi bevæger os helt ud til grænserne. Selvfølgelig gør vi det. I forhold til arbejdstidsdirektivet kan det være, at vi står med det ene ben på den forkerte side. Det undersøger vi. Men målet er ikke at overtræde nogen som helst regler, siger Jens H. Petersen til TV Midtvest.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den chauffør, der var på arbejde i 59 timer.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Større dækcenter på ny adresse

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Ny bydel i København løser trafikproblemer

HEJ Group ny DAF-forhandler

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.193