Danske lastbiler kørte 36 timer uden hvil

En række lastbilchauffører kørte 36 timer uden sovepause - en chauffør kørte helt op til 59 timer

2,5 døgns kørsel med kun korte pauser undervejs. Nogle lastbilchauffører kører langt ud over grænserne for, hvad der er lovligt og forsvarligt, kan TV Midtvest dokumentere.

Mediet har på afstand fulgt efter seks lastbiler på en tur fra Danmark til Sverige og tilbage igen. Ingen af chaufførerne fulgte de generelle arbejdstidsregler for, hvor meget hvile man skal have på en tur af den længde, og en enkelt brød loven eftertrykkeligt.

Den chauffør, som kørte længst, var på arbejde 59 timer i træk uden på noget tidspunkt at holde hvil i mere end fire timer.

Hos 3F er man rystet over oplysningerne.

- Der er jo ikke nogen mennesker, der kan arbejde 60 timer uden ordentlig søvn og være safe. Det kan ikke lade sig gøre, siger Kjeld Jensen, der er konsulent hos 3Fs Transportgruppe og har 30 års erfaring med de regler, der er på området.

De seks lastbiler kører med industrifisk for virksomheden KM Logistik på Thyholm, som står for transporterne til fiskemelsfabrikken TripleNine i Thyborøn.

Ifølge arbejdstidsreglerne skal chaufførerne holde et hvil på 11 timer hvert døgn, men TV Midtvests billeder viser, at der kun bliver holdt kortere pauser på op til fire timer undervejs på den 1600 kilometer lange tur fra Thy og Mors til Norrsundet i Sverige, hvor chaufførerne henter de fisk, der skal laves til fiskemel.

- Det er ikke lovligt det her. Det er der slet ikke nogen tvivl om. Det er den slags, der er med til at give branchen et dårligt ry, og så er det voldsomt konkurrenceforvridende. Dem, der gerne vil gøre det rigtigt, kan slet ikke konkurrere på de her vilkår, siger Kjeld Jensen fra 3F til TV Midtvest.

KM Logistik erkender, at chaufføren med den 59 timer lange arbejdsdag har gjort noget ulovligt, men hos virksomheden mener man, at det er hans eget ansvar, da han er hyret ind til opgaven som selvstændig vognmand, og ikke er ansat i KM Logistik.

- Vi er nødt til at tro på, at han selv har styr på sin køre- og hviletid, siger Jens H. Petersen, der er leder hos KM Logistik.

Kørsel med industrifisk tæller som "undtaget kørsel". Det betyder, at reglerne for køre- og hviletid er anderledes end normalt, men en ekspert på området slår fast, at reglen om, at man skal have 11 timers hvile, hver gang man har arbejdet 24 timer, ikke kan gradbøjes.

- Hvis man kører og arbejder i Danmark, så skal man følge de her bestemmelser, som siger, at man inden for 24 timer skal have 11 timers sammenhængende hvile, siger Bent Bejstrup, der er chefkonsulent hos ATL.

Hos KM Logistik kører man altid ruten til Norrsundet på denne måde, og Jens H. Petersen erkender, at det kan være på kant med reglerne.

- Vi bevæger os helt ud til grænserne. Selvfølgelig gør vi det. I forhold til arbejdstidsdirektivet kan det være, at vi står med det ene ben på den forkerte side. Det undersøger vi. Men målet er ikke at overtræde nogen som helst regler, siger Jens H. Petersen til TV Midtvest.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den chauffør, der var på arbejde i 59 timer.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Hestene får eksklusiv behandling

Emirates flyver årligt 350 kostbare heste til 155 destinationer på seks kontinenter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Miljøminister i samråd om dyretransporter

Ny vejledning om særtransporter er ikke i mål endnu

Den nye vejledning om særtransporter fra Færdselsstyrelsen præciserer reglerne for både de tilladelsesfrie og tilladelseskrævende særtransporter, men arbejdet er ikke færdigt endnu

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet

Nyhedsbrev

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

Online Avis Arkiv

DTL kom med i overtid

Iveco til byggepladsen - både on og off road

Iveco lancerer sin nyeste Stralis-model, X Way. Det er en entreprenørlastbil, som både kører økonomisk på landevejen og kan klare leverancen helt ud i terrænet på byggepladsen.

BHS solgte mere, men tjente mindre

Bliv klogere på den ny verdenshandel

DTK fik millioner i kassen

Transportkoncern har vækststrategi, der virker

Udsigt til kødannelser på den fynske motorvej

Skærpet kontrol med chauffør-uddannelse

En lille DAF kan sagtens tage det store skrald

AffaldPlus Genbrug og Energi har fået den første af to små, men helt specielle DAF-lastbiler til indsamling af storskrald

Vestfyn Trækker 2018
Mød opfinderen fra Ringsted

Per Lavmand er klar med nyt knæklad, nyt fragtlad og små fragtenheder på små trailere

Freja-regnskab i top

Fokus på kunder og moderne teknologi driver Freja mod nye mål.

Dinex runder en milliard kroner

Manglen på arbejdskraft er på sit højeste i 10 år

Vestfyn Trækker 2018
Ny generation af medbringertrucks

Vestfyn Trækker 2018
Drømmebilen til murermesteren

Murermester Allan Ulstrup skulle have en lastbil til sin murerforretning. Han endte med at købe en drøm på fire aksler.

DF vil have flere kameraer ved grænsen til at genkende nummerplader

Udlændinge skal ikke ombytte kørekort

ERA-Transport solgt

Succesfuld turnaround følges op af salg, der skal give luft under vingerne - virksomheden bliver dog på danske hænder

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Her er Ivecos nye chef i Norden

Amerikansk brugtvognshandel kommer til Europa

Tyrkisk chauffør fængslet for falsk tilladelse

Minister beklager sagsbehandling af dødsulykke

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber erkender fejl og vil vende tilbage til Danmark

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Nyt forsøg skal afkorte kostbare køer på Fynske Motorvej

Flot fødselsdags-Volvo

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AMCS sikrer investering fra Insight Venture Partners og Ireland Strategic Investment Fund

Meldgaard Hydraulik er klar til Vestfyn Trækker 2018

Besøg os på DK's største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker fra i morgen

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Tillykke til Knud Gade A/S med den nye HMF 2120-K5

Logistikkompagniet tilbyder nu Chaufførudlejning

Vehco sætter fart på væksten gennem ny strategisk ejer AddSecure

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Mød CERTEX Danmark på Vestfyn Trækker

Lemvig Beton A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet rund tipkærre fra Lastas

Ny Faymonville Prefamax !

Gratis seminar om anti-korruption og ISO 37001

Fredag: Besøg os på Danmarks største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker

Brdr. Kjeldahl I/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Få hjælp til fastholdelse og rekruttering fra Cabi

Oliespecifikationer – læg puslespillet rigtigt!

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Send til en kollega

0.259