Danske lastbiler kørte 36 timer uden hvil

En række lastbilchauffører kørte 36 timer uden sovepause - en chauffør kørte helt op til 59 timer

2,5 døgns kørsel med kun korte pauser undervejs. Nogle lastbilchauffører kører langt ud over grænserne for, hvad der er lovligt og forsvarligt, kan TV Midtvest dokumentere.

Mediet har på afstand fulgt efter seks lastbiler på en tur fra Danmark til Sverige og tilbage igen. Ingen af chaufførerne fulgte de generelle arbejdstidsregler for, hvor meget hvile man skal have på en tur af den længde, og en enkelt brød loven eftertrykkeligt.

Den chauffør, som kørte længst, var på arbejde 59 timer i træk uden på noget tidspunkt at holde hvil i mere end fire timer.

Hos 3F er man rystet over oplysningerne.

- Der er jo ikke nogen mennesker, der kan arbejde 60 timer uden ordentlig søvn og være safe. Det kan ikke lade sig gøre, siger Kjeld Jensen, der er konsulent hos 3Fs Transportgruppe og har 30 års erfaring med de regler, der er på området.

De seks lastbiler kører med industrifisk for virksomheden KM Logistik på Thyholm, som står for transporterne til fiskemelsfabrikken TripleNine i Thyborøn.

Ifølge arbejdstidsreglerne skal chaufførerne holde et hvil på 11 timer hvert døgn, men TV Midtvests billeder viser, at der kun bliver holdt kortere pauser på op til fire timer undervejs på den 1600 kilometer lange tur fra Thy og Mors til Norrsundet i Sverige, hvor chaufførerne henter de fisk, der skal laves til fiskemel.

- Det er ikke lovligt det her. Det er der slet ikke nogen tvivl om. Det er den slags, der er med til at give branchen et dårligt ry, og så er det voldsomt konkurrenceforvridende. Dem, der gerne vil gøre det rigtigt, kan slet ikke konkurrere på de her vilkår, siger Kjeld Jensen fra 3F til TV Midtvest.

KM Logistik erkender, at chaufføren med den 59 timer lange arbejdsdag har gjort noget ulovligt, men hos virksomheden mener man, at det er hans eget ansvar, da han er hyret ind til opgaven som selvstændig vognmand, og ikke er ansat i KM Logistik.

- Vi er nødt til at tro på, at han selv har styr på sin køre- og hviletid, siger Jens H. Petersen, der er leder hos KM Logistik.

Kørsel med industrifisk tæller som "undtaget kørsel". Det betyder, at reglerne for køre- og hviletid er anderledes end normalt, men en ekspert på området slår fast, at reglen om, at man skal have 11 timers hvile, hver gang man har arbejdet 24 timer, ikke kan gradbøjes.

- Hvis man kører og arbejder i Danmark, så skal man følge de her bestemmelser, som siger, at man inden for 24 timer skal have 11 timers sammenhængende hvile, siger Bent Bejstrup, der er chefkonsulent hos ATL.

Hos KM Logistik kører man altid ruten til Norrsundet på denne måde, og Jens H. Petersen erkender, at det kan være på kant med reglerne.

- Vi bevæger os helt ud til grænserne. Selvfølgelig gør vi det. I forhold til arbejdstidsdirektivet kan det være, at vi står med det ene ben på den forkerte side. Det undersøger vi. Men målet er ikke at overtræde nogen som helst regler, siger Jens H. Petersen til TV Midtvest.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den chauffør, der var på arbejde i 59 timer.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

Lastbil gemte på 1200 kilo hash blandt meloner og æbler

Politiet standsede lastbil, der ud over frugt fra Spanien rummede en stor mængde hash. Fire personer fængslet

TIP Trailer Services får nye ejere

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Danbred investerer i egen vognpark

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Fremtidens Chauffør
Hver tredje transportvirksomhed søger arbejdskraft forgæves

Nye tal fra Danmarks Statistik viser problematiske tilstande når det kommer til transportbranchens rekruttering

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning leveret til AG Lagercenter

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Send til en kollega

0.239