Transportminister kritiseres for Kattegat-tal

| Af Redaktionen/CGC | Tip redaktionen om en historie

Regnestykket bag en ny Kattegatbro mellem Jylland og Sjælland blev hastet igennem på en uge og fik transportminister Ole Birk Olesens egne embedsmænd til at løfte øjenbryn

Der bliver nu rettet en skarp kritik mod transportminister Ole Birk Olesen (LA) for at have offentliggjort et meget usikkert regnestykke bag en ny Kattegatbro mellem Jylland og Sjælland.

- Det er problematisk og meget ærgerlig for dansk transportpolitik, at vi har en transportminister, der går ud i offentligheden med så løsagtige tal og så uunderbygget et projekt, siger transportordfører Rasmus Prehn fra Socialdemokratiet til Radio24syv.

Det oplyser Radio24syv, som har fået aktindsigt i dokumenter og mailudvekslinger om broen ved Transportministeriet og Vejdirektoratet.

Dokumenterne viser, at beregningerne bag broen blev hastet igennem på en uge og fik transportministerens egne embedsmænd til at løfte øjenbryn og sætte spørgsmålstegn ved tallenes holdbarhed.

2. marts 2018 bestilte Transportministeriet de nye beregninger for, hvad det vil koste at bygge broen, hvis man dropper togskinnerne og bygger en ren motorvejsbro, og tallene skulle leveres senest 8. marts.

Beregningerne blev fra begyndelsen bestilt som et ”groft skøn”, og på grund af den korte tidsfrist skulle tallene laves ud fra ”det muliges kunst”, som Transportministeriet formulerede det i en mail.

Få dage senere blev tallene leveret. Ministeriets foreløbige tal viser, at broen vil koste 58 milliarder at bygge, hvis man dropper togskinnerne, og at den kan finansieres af bilisterne selv gennem broafgifter. Det er cirka en halvering af prisen for en kombineret bro, hvor der både kan køre biler og tog.

Ifølge transportforsker Niels Agerholm fra Aalborg Universitet er beregningsgrundlaget dårligt, når man kun har haft en uge til at nå frem til tallene.

- Problemet er, at usikkerheden vokser, fordi man ikke har haft tid til at lave nogle grundige analyser. På mig virker det, som om man har en her og nu politisk agenda, man pludselig vil fremme, siger Niels Agerholm til Radio24syv.

Efter tallene blev leveret, fik de Ole Birk Olesens egne embedsmænd til at undre sig og sætte spørgsmålstegn ved tallenes holdbarhed.

- De nye beregninger inkl. anlægsoverslaget har medført nogle løftede øjenbryn i systemet. Jeg er blevet spurgt om, hvor solidt anlægsoverslaget er, og det spørgsmål må jeg hellere sende videre til dig, skrev en embedsmand i Vejdirektoratet 9. marts til det konsulentfirma, som havde leveret prisoverslaget på broen.

Konsulentfirmaet svarede tilbage, at tallene er usikre, og Vejdirektoratet nåede også frem til en tilsvarende konklusion. Det står i det notat, som blev leveret til transportministeren, og som han senere offentliggjorde.

- Der er tale om overordnede skøn, som er forbundet med endog meget stor usikkerhed, fremgår det af notatet.

I slutningen af marts offentliggjorde transportministeren tallene og sagde, at han nu har en meget god indikation af, at broen kan realiseres. Han meldte ud, at det det er ”foreløbige” tal, og at han nu vil igangsætte flere undersøgelser af broen.

Transportminister Ole Birk Olesen ønsker ikke at kommentere sagen.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor bøde til tidligere vognmand

DAF efterlyser ældste lastbil i drift

Kran skal hjælpe nødstedt flydedok på ret køl

Volvo kårer Danmarks bedste chauffør

Konfigurér din DAF i 3D

Nyhedsbrev

Kunstig intelligens kan forbedre e-handel

Online Avis Arkiv

H.P. Therkelsen: - Konkurrence holder os på dupperne

Transportvirksomheden H.P. Therkelsen har udnyttet markedsmulighederne i de 25 år med det indre marked

Kemikalieudslip: 300 liter syre løb ud

Ekspert: Danmark kan få ballade for omstridt parkeringsregel

Fremtiden er elektrisk

Virksomheder handler mere med hinanden på nettet

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

TIP Trailer Services får nye ejere

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Udlejning af køreplader til byggeprojekt i Vejle

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Pacton ballast kærre, leveret til Kranselskabet Bo Nielsen i Herning

Kroghejs og løftegrej

Slip for at trække strømkabler med den nye batteridrevne el-talje

Ny distriktschef i WashTec A/S

Big Data og hvordan det kan påvirke ruteplanlægning

Din guide til ny forretningsløsning

Klar til AB 18? Konference om de nye aftalevilkår den 4. december

Lead Auditor Miljø

Seks gode råd til modtagelsen af en nydansker på virksomheden

Ny Faymonville Prefamax !

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning l...

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Send til en kollega

0.206