23948sdkhjf

Transportminister kritiseres for Kattegat-tal

| Af Redaktionen/CGC | Tip redaktionen om en historie

Regnestykket bag en ny Kattegatbro mellem Jylland og Sjælland blev hastet igennem på en uge og fik transportminister Ole Birk Olesens egne embedsmænd til at løfte øjenbryn

Der bliver nu rettet en skarp kritik mod transportminister Ole Birk Olesen (LA) for at have offentliggjort et meget usikkert regnestykke bag en ny Kattegatbro mellem Jylland og Sjælland.

- Det er problematisk og meget ærgerlig for dansk transportpolitik, at vi har en transportminister, der går ud i offentligheden med så løsagtige tal og så uunderbygget et projekt, siger transportordfører Rasmus Prehn fra Socialdemokratiet til Radio24syv.

Det oplyser Radio24syv, som har fået aktindsigt i dokumenter og mailudvekslinger om broen ved Transportministeriet og Vejdirektoratet.

Dokumenterne viser, at beregningerne bag broen blev hastet igennem på en uge og fik transportministerens egne embedsmænd til at løfte øjenbryn og sætte spørgsmålstegn ved tallenes holdbarhed.

2. marts 2018 bestilte Transportministeriet de nye beregninger for, hvad det vil koste at bygge broen, hvis man dropper togskinnerne og bygger en ren motorvejsbro, og tallene skulle leveres senest 8. marts.

Beregningerne blev fra begyndelsen bestilt som et ”groft skøn”, og på grund af den korte tidsfrist skulle tallene laves ud fra ”det muliges kunst”, som Transportministeriet formulerede det i en mail.

Få dage senere blev tallene leveret. Ministeriets foreløbige tal viser, at broen vil koste 58 milliarder at bygge, hvis man dropper togskinnerne, og at den kan finansieres af bilisterne selv gennem broafgifter. Det er cirka en halvering af prisen for en kombineret bro, hvor der både kan køre biler og tog.

Ifølge transportforsker Niels Agerholm fra Aalborg Universitet er beregningsgrundlaget dårligt, når man kun har haft en uge til at nå frem til tallene.

- Problemet er, at usikkerheden vokser, fordi man ikke har haft tid til at lave nogle grundige analyser. På mig virker det, som om man har en her og nu politisk agenda, man pludselig vil fremme, siger Niels Agerholm til Radio24syv.

Efter tallene blev leveret, fik de Ole Birk Olesens egne embedsmænd til at undre sig og sætte spørgsmålstegn ved tallenes holdbarhed.

- De nye beregninger inkl. anlægsoverslaget har medført nogle løftede øjenbryn i systemet. Jeg er blevet spurgt om, hvor solidt anlægsoverslaget er, og det spørgsmål må jeg hellere sende videre til dig, skrev en embedsmand i Vejdirektoratet 9. marts til det konsulentfirma, som havde leveret prisoverslaget på broen.

Konsulentfirmaet svarede tilbage, at tallene er usikre, og Vejdirektoratet nåede også frem til en tilsvarende konklusion. Det står i det notat, som blev leveret til transportministeren, og som han senere offentliggjorde.

- Der er tale om overordnede skøn, som er forbundet med endog meget stor usikkerhed, fremgår det af notatet.

I slutningen af marts offentliggjorde transportministeren tallene og sagde, at han nu har en meget god indikation af, at broen kan realiseres. Han meldte ud, at det det er ”foreløbige” tal, og at han nu vil igangsætte flere undersøgelser af broen.

Transportminister Ole Birk Olesen ønsker ikke at kommentere sagen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.091