23948sdkhjf

Scania har opdateret sin V8’er

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Scanias 520 hk V8 motor har i årevis været den mest solgte V8’er herhjemme. Nu har Scania-ingeniørerne været i laboratoriet igen for at gøre motoren endnu mere moderne og økonomisk - og mere konkurrencedygtig; men de har også været i historiebøgerne. 

De har nemlig anvendt en metode, som den amerikanske ingeniør Ralph Miller, opfandt i 1950’erne og som logisk nok kaldes "Miller cyklus". 

Her er tale om brug af en knastaksel, som har en anden profil end normalt, og som holder indsugningsventilerne åbne i længere tid. 

Det betyder, at motoren får mindre luft, og at den holder en højere arbejdstemperatur, som passer til anvendelsen af Scanias SCR-teknologi.

Prøvekørsel med 40 ton
Transportmagasinet har prøvet den nye teknologi i den helt nye Scania generation. Testen var begrænset til et vogntog med 40 ton totalvægt, fordi testbilen skal videre til tests rundt omkring i Europa. 

Sidst vi prøvede Scanias 520 hk V8’er var i 2014, hvor det var en dansk udgave med 53 ton totalvægt. Turen nu var næsten den samme som dengang - fra Ishøj til Bårse via motorvejen og retur ad den gamle hovedvej til Rønnede og så på motorvej til Ishøj. 

Der var dog den forskel, at de 13 ton, som var ekstra på ladet for fire år siden, betød, at motoren skiftede imellem 12. og 10. gear på bakkerne. Nu blev vi i 12. gear hele tiden i testbilen, som var en 4x2 eksporttrækker. En indenrigsbil med op til 56 ton ville nok skifte mellem gearene ligesom dengang.

Højstyrkestål gør lettere
Men man skal også tænke på, at det nye Next Generation førerhus med brug af højstyrkestål er lettere end den gamle. 

I hvert fald brugte vi 28,4 liter diesel på den 129 km lange rute. Det svarer til, at vi kørte med et gennemsnit på 4,5 km/l. 

Vores co-driver, Mikael Jederud fra Scanias fabrik i Södertälje, havde hentet testbilen i Tyskland og havde på sin 968 kilometer tur fra Koblenz til Ishøj opnået et gennemsnit på 4,8 km/l; men han havde hovedsageligt kørt på motorvej. 

På vores test-rute havde vi både en del rundkørsler og skulle slås med en langsomt kørende traktor på landevejsdelen, der var på i alt 15,6 km.

Mere økonomisk end tidligere
Samlet viser tests, at den nye 520 V8 er 7-10 procent mere økonomisk end forgængeren med EGR/SCR teknologi, men med samme motorblok. 

I dag er der mindre friktion i motoren og højere kompression. Dertil mere avancerede termostater i forbindelse med oliekølesystemet. 

Lysløst gearskifte
Den nye generation Scania er samtidig meget lydløs. Man bemærker knap nok op- og nedgearinger i automatiserede Opticruise gearkasse. 

Det skyldes, at der i den nye generation anvendes en bremse på bundgearsakslen i stedet for syncromesh-ringe. Det har ganske enkelt halveret gearskiftetiden, så turbotrykket ikke falder nævneværdigt under gearskift. 

I EcoRoll mode i 12. gear var omdrejningerne helt nede på 850!

APCC med FSR
Bilens Active Prediction Cruise Control betyder, at bilen selv finder det rette gear ved hjælp af GPS-data, der læser vejen tre kilometer frem og tilpasser hastighed og gearskift derefter. 

Her skal nævnes Scanias ACC med den nye Full Speed Range (FSR) - hvor bilen fortsat holder en valgt afstand til bilen foran - kan stoppe og gå i stop/start mode og fortsat holde ACC-funktionen aktiv. Man skal bare huske, at man ikke skal røre bremsepedalen. 

Når bilen foran kører igen, starter man også selv igen helt automatisk. Systemet er integreret i den nye elektro-pneumatiske håndbremse. Håndbremsen aktiveres også, hvis man tager selen af eller åbner døren. 

Desuden havde bilen linjevogter (Lane Departure Warning). 

Nyt er også træthedssignal, hvor en kaffekop kommer til syne i displayet, når en pause anbefales.

Større navigationsskærm
Bilens navigationsskærm er også blevet større, og der er kommet flere USB-stik. Der er fortsat masser af opbevaringsplads i kabinen. 

I Next Generation Scania er A-stolpen gennem stærkere ståltyper gjort en del smallere. 

Dertil kommer, at selve førerpositionen er rykket 65 mm frem og 20 mm til venstre. Det giver det bedre overblik, bedre udsyn ved rattet. 

Scania’s udviklingsafdeling har fundet frem til, at den nye position for chaufføren også giver bedre kontrol over lastbilen. Dermed øges sikkerhed samtidig med, at der bliver bedre plads i kabinen.

Bedre køreegenskaber
De nye Scania lastbiler er også mere letkørte. Et stort plus er de forbedrede køreegenskaber, som skyldes mere velafstemt affjedring, som optager ujævnheder bedre end tidligere. Nævnes skal også den forbedrede aerodynamik. 

Vi skal også nævne, at alle knapper og kontakter er logisk placerede og lette at betjene. 

Kun speedpilot og afstandsregulering er akavet placeret i bunden af rattet - det kræver fortsat tilvænning, selv om rattet er fladt i bunden og knapperne derved er kommet højere op.

Store forventninger
Hos Scania Danmark er der store forvbentninger til den nye V8’er. 

- Der er næppe tvivl om, at Scanias 520 hk V8 fortsat vil være yderst populær, ikke mindst i forbindelse med 7-akslede vogntog eller Norden-kørsel, siger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark. 

De nordiske lande og Italien hører til Scania’s solide V8-markeder. I disse områder har der altid være tradition for at anvende den populære Scania-motor. 

- På visse tidspunkter har V8-salget i Danmark næsten udgjort 50 procent af Scanias salg; men siden den mindre 6-cylindrede 13-liter motor kom til, ligger V8-salget på typisk 25-30 procent af salget. Det skyldes, at de mindre motorer til stadighed har fået bedre præstationer, forklarer Anton Freiesleben. 

- Selv den "lille" Scania 9-liter motor kan præstere bedre end de første V8-motorer! 

Overgangen til 7-akslede vogntog i Danmark har betydet, at V8’eren og den nye version af 520’eren forventes at udgøre 100-150 af de 300 V8 Scania’er, der sælges årligt i Danmark. Den næstmest populære er 580 hk-versionen, som blandt andet er meget populær til de krævende transporter nordpå.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Alpi åbner i trekantområdet

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Opgørelse: Chaufførerne knokler mest

Lastbilchaufførerne hører til blandt dem, der arbejder mest i Danmark. Det viser en opgørelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Danske Fragtmænd har godt fat i de ufaglærte

Grundig oplæring, dansk på jobbet og nul-tolerance over for racisme er fundamentet i succes med at holde på ufaglærte medarbejdere

Nyhedsbrev

Regeringen og DF vil lade små robotter bringe varer ud

Online Avis Arkiv

Konkurrent afviser DSVs milliardtilbud

Jernbaneterminal til 100 mio. kr. samler fortsat støv på Esbjerg Havn

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Regering vil udrulle klimaasfalt på hele vejnettet

Skal vi køre ad Afgifts Allé?

DSV sælger kæmpeejendom ved Horsens

BMS tilkaldt til børnehjem

Skulle løfte bronzefigur på plads med stor-kran.

Molslinjen: Grønt lys til køb af Danske Færger

Salget af statens og Clipper Groups halvparter i Danske Færger til Molslinjen er nu godkendt af Konkurrencestyrelsen

Molslinjen føler sig taget ved næsen i Rønne

Molslinjens direktør kalder priserne for anløb i Rønne Havn for "helt urimelige" og har indbragt havnen for Konkurrencestyrelsen

Lastbilsalget stiger

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

Forsvaret tager sine første nye lastbiler i brug

For nylig fik Forsvaret leveret 22 spritnye lastbiler af Scania Danmark, og dermed blev en samlet levering af op til 950 nye lastbiler over de næste syv år skudt i gang

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye leveringer

Salget af materiel fortsætter med at ligge i top. Her viser vi et udpluk fra de seneste leveringer.

EU-lande vil mindske CO2 fra biler med 35 procent

20 EU-lande stemte sent tirsdag aften for at reducere biler og varevognes CO2-udledning. Fire stemte imod

Fremtidens Chauffør
Her er hver fjerde ansatte en lærling

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Trailere til Tyrkiet på en uge

ITD: Postnord bør droppe oprustning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Minister afviser tilskud til elbiler: Utilstrækkelig klimagevinst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny ansættelse i HF

Solceller i glas - facader og glaspartier

KTR Koblinger til pumper og kompressorer

Univar Lubesnake - den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Blockchain-teknologi i logistikbranchen

Åbent hus hos SAWO, Thisted

Så er det nu, du skal få styr på AB18, ABR18 og ABT18, inden de nye aftalevilkår tages i brug!

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

CERTEX Danmark er en del af noget stort

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Danløft A/S kan nu kalde sig leverandør af Eepos skinner og kransystemer

2 flotte nye Kel-Berg rundbuede tiptrailere til Demstrup Autotransport - Pr...

Send til en kollega

0.296