Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Topchef i Mærsk vil sætte færre skibe i søen for at holde hånd under indtjeningen. Nær fremtid ser dyster ud

Et kvartal med milliardunderskud på bundlinjen får topledelsen i A.P. Møller - Mærsk til at sætte nye initiativer i gang, der skal gøre virksomheden bedre i stand til at tjene penge.

Et af initiativerne handler om, at der skal skrues ned for kapaciteten i containerforretningen, lyder det fra topchefen i A.P. Møller - Mærsk, Søren Skou. Det er især i containerforretningen, der er en del af divisionen Ocean, indtjeningen halter.

- Vi kigger på initiativer, der kan øge vores omsætning, som at sætte priserne op, indføre flere gebyrer og at sælge lidt mere. Og endelig - og måske det allervigtigste - at få gang i vores omkostningsprogram, siger Søren Skou i et interview med Ritzau Finans.

- Noget af det handler om at tage kapacitet ud. Vores ambition er, at vi ikke vil vokse kapacitet i segmentet i år eller næste år, siger Søren Skou.

Torsdag morgen fremlagde han et regnskab for første kvartal, der nok bød på stigende omsætning, men samtidig havde et underskud på 239 millioner dollar. Det svarer til et underskud på 1,5 milliarder i danske kroner.

Regnskabet er det første med en ny struktur i Mærsk, der skal transformere sig fra olie- og rederigigant til transport- og logistikgigant. Derfor er blandt andet olieforretningen solgt fra.

Regnskabet får en hård medfart på fondsbørsen i København, hvor aktierne i Mærsk faldt med 10-11 procent i løbet af torsdag.

Ifølge senioranalytiker Morten Imsgard er det skuffende, at Mærsk ikke har kunnet mindske sine omkostninger. Det skal ledelsens initiativer råde bod på.

- Man tager simpelthen skibe ud. I sidste ende er fragtraterne skruet sådan sammen, at jo mere kapacitet, der tilbydes til kunderne, jo lavere er prisen typisk. Ved at fjerne nogle skibe kan det være med til at holde hånden under fragtraterne.

- Det giver også en bedre udnyttelse af kapaciteten, fordi de skibe, der er tilbage, har flere containere med om bord. Det giver bedre styring af omkostninger og dermed også bedre indtjeningsevne, siger han.

Det er nødvendigt, hvis Mærsk-ledelsen skal leve op til det, de har lovet, om årets bundlinje, lyder det. Den lyder på et resultat på mere end 356 millioner dollar efter skat.

Fra Mærsk lyder det om forventningerne, at de kan fastholdes, men at risikoen for en handelskrig mellem Kina og USA, lurende sanktioner mod Iran og stigende oliepriser skaber usikkerhed.

Det tegner ifølge chefaktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand ikke godt.

- Hele sprogbrugen i regnskabet er skuffende. Det leder tankerne hen på, at andet halvår bliver om muligt endnu mere udfordrende, siger han.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor bøde til tidligere vognmand

DAF efterlyser ældste lastbil i drift

Kran skal hjælpe nødstedt flydedok på ret køl

Volvo kårer Danmarks bedste chauffør

Konfigurér din DAF i 3D

Nyhedsbrev

Kunstig intelligens kan forbedre e-handel

Online Avis Arkiv

H.P. Therkelsen: - Konkurrence holder os på dupperne

Transportvirksomheden H.P. Therkelsen har udnyttet markedsmulighederne i de 25 år med det indre marked

Kemikalieudslip: 300 liter syre løb ud

Ekspert: Danmark kan få ballade for omstridt parkeringsregel

Fremtiden er elektrisk

Virksomheder handler mere med hinanden på nettet

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

TIP Trailer Services får nye ejere

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Udlejning af køreplader til byggeprojekt i Vejle

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Pacton ballast kærre, leveret til Kranselskabet Bo Nielsen i Herning

Kroghejs og løftegrej

Slip for at trække strømkabler med den nye batteridrevne el-talje

Ny distriktschef i WashTec A/S

Big Data og hvordan det kan påvirke ruteplanlægning

Din guide til ny forretningsløsning

Klar til AB 18? Konference om de nye aftalevilkår den 4. december

Lead Auditor Miljø

Seks gode råd til modtagelsen af en nydansker på virksomheden

Ny Faymonville Prefamax !

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning l...

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Send til en kollega

0.217