Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Topchef i Mærsk vil sætte færre skibe i søen for at holde hånd under indtjeningen. Nær fremtid ser dyster ud

Et kvartal med milliardunderskud på bundlinjen får topledelsen i A.P. Møller - Mærsk til at sætte nye initiativer i gang, der skal gøre virksomheden bedre i stand til at tjene penge.

Et af initiativerne handler om, at der skal skrues ned for kapaciteten i containerforretningen, lyder det fra topchefen i A.P. Møller - Mærsk, Søren Skou. Det er især i containerforretningen, der er en del af divisionen Ocean, indtjeningen halter.

- Vi kigger på initiativer, der kan øge vores omsætning, som at sætte priserne op, indføre flere gebyrer og at sælge lidt mere. Og endelig - og måske det allervigtigste - at få gang i vores omkostningsprogram, siger Søren Skou i et interview med Ritzau Finans.

- Noget af det handler om at tage kapacitet ud. Vores ambition er, at vi ikke vil vokse kapacitet i segmentet i år eller næste år, siger Søren Skou.

Torsdag morgen fremlagde han et regnskab for første kvartal, der nok bød på stigende omsætning, men samtidig havde et underskud på 239 millioner dollar. Det svarer til et underskud på 1,5 milliarder i danske kroner.

Regnskabet er det første med en ny struktur i Mærsk, der skal transformere sig fra olie- og rederigigant til transport- og logistikgigant. Derfor er blandt andet olieforretningen solgt fra.

Regnskabet får en hård medfart på fondsbørsen i København, hvor aktierne i Mærsk faldt med 10-11 procent i løbet af torsdag.

Ifølge senioranalytiker Morten Imsgard er det skuffende, at Mærsk ikke har kunnet mindske sine omkostninger. Det skal ledelsens initiativer råde bod på.

- Man tager simpelthen skibe ud. I sidste ende er fragtraterne skruet sådan sammen, at jo mere kapacitet, der tilbydes til kunderne, jo lavere er prisen typisk. Ved at fjerne nogle skibe kan det være med til at holde hånden under fragtraterne.

- Det giver også en bedre udnyttelse af kapaciteten, fordi de skibe, der er tilbage, har flere containere med om bord. Det giver bedre styring af omkostninger og dermed også bedre indtjeningsevne, siger han.

Det er nødvendigt, hvis Mærsk-ledelsen skal leve op til det, de har lovet, om årets bundlinje, lyder det. Den lyder på et resultat på mere end 356 millioner dollar efter skat.

Fra Mærsk lyder det om forventningerne, at de kan fastholdes, men at risikoen for en handelskrig mellem Kina og USA, lurende sanktioner mod Iran og stigende oliepriser skaber usikkerhed.

Det tegner ifølge chefaktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand ikke godt.

- Hele sprogbrugen i regnskabet er skuffende. Det leder tankerne hen på, at andet halvår bliver om muligt endnu mere udfordrende, siger han.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DF vil have flere kameraer ved grænsen til at genkende nummerplader

ERA-Transport solgt

Succesfuld turnaround følges op af salg, der skal give luft under vingerne - virksomheden bliver dog på danske hænder

Vestfyn Trækker 2018
Drømmebilen til murermesteren

Murermester Allan Ulstrup skulle have en lastbil til sin murerforretning. Han endte med at købe en drøm på fire aksler.

Udlændinge skal ikke ombytte kørekort

Test
Scania har opdateret sin V8’er

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

44.000 arbejdsgivere får regning for manglende lærlinge

Fredagsbog: Skibsrederen var for længe om at gå fra borde

Det slog ofte gnister mellem Mærsk Mc-Kinney Møller og hans nærmeste medarbejdere i de sidste år, fremgår det af ny bog

Tilfredshed hos Fairtrans efter flyvende 2017

Regnskabet for 2017 endte i den ”meget tilfredsstillende” kategori for den sønderjyske speditions- og vognmandsvirksomhed

Stifter-familie forlader kranfirma

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Mærsk indleder ny kurs med underskud og skuffende resultater

Resultaterne på den korte bane er utilfredsstillende især i containerforretningen, lyder det fra topchef

Her er Ivecos nye chef i Norden

Scandlines transporterer stadigt flere lastbiler

Amerikansk brugtvognshandel kommer til Europa

Tonstung kedel løftet på plads

Nu skyder SK Forsynings halmfyrede anlæg i luften

Minister beklager sagsbehandling af dødsulykke

Københavns Lufthavne går frem trods tunge investeringer

Tyrkisk chauffør fængslet for falsk tilladelse

MAN overtager Nyscan-domicil

Danske lastbiler kørte 36 timer uden hvil

En række lastbilchauffører kørte 36 timer uden sovepause - en chauffør kørte helt op til 59 timer

Færgefart i fortsat fremgang

Nye tal fra viser, at færgernes betydning for den danske infrastruktur er voksende

Transportminister kritiseres for Kattegat-tal

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber erkender fejl og vil vende tilbage til Danmark

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Flot fødselsdags-Volvo

Nyt forsøg skal afkorte kostbare køer på Fynske Motorvej

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Aalborg vil have elfærge til Hals-Egense

Udeblev fra retten: Politiet ind i sag om bod for social dumping

ITD byder velkommen til de nye ministre

To-cifret vækst for Jungheinrich

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag til Vognmand Peter Falk A/S

Nedtællingen er startet

Lav jobannonce på Jobnet for Arbejdsgivere uden omkostninger

Demontering og nedhejs af anlæg

BS 18 LTX BL I (602350660) Akku-bore-/skruemaskine 2x18V/5.5Ah LiHD

Stouby Transport ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Specialisterne i kemi til auto og transportbranchen – Klartek ApS

Tyvstart på efterårets CERTIFICERING I UDBUDSRET allerede før sommerferien

Gratis webinar: Cross Docking

Besøg TENTE på Health & Rehab 2018

Introduktionstilbud på Q-TOOL R50 - nitteværktøj

Mød BSV Krantilbehør på Vestfyn Trækker messen

Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær- kursus i KBH 26.9

PENTOSIN – unikke produkter er nu en del af FUCHS’ sortiment

Send til en kollega

0.288