23948sdkhjf

Fredagsbog: Skibsrederen var for længe om at gå fra borde

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Det slog ofte gnister mellem Mærsk Mc-Kinney Møller og hans nærmeste medarbejdere i de sidste år, fremgår det af ny bog

At ikke alt er fryd og gammen hos A. P Møller, eller nogen sinde har været det trods rederiets og skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møllers livlange indsats, kommer næppe bag på mange.

For det er slidsomt at bygge en stor koncern op i gennem flere generationer. Det kræver stærk vilje og evne til at stå imod i hårde tider.

Men i en ny bog af intervieweren og forfatteren Kirsten Jacobsen får vi indsigt i, hvor ofte det i de senere år har slået gnister i direktionskontorerne på Esplanaden.

Lukning af et hjertebarn
Bogens højdepunkter er to interviews med den tidligere koncernchef Jess Søderberg og den nu fhv. bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen.

Søderberg blev gået i 2007, fordi han ikke formåede at gennemføre en ordentlig integration af rederiet P&O Nedloyd, som han dog først fik lov at købe af den gamle skibsreder i andet forsøg. Under de første forhandlinger blev han underløbet af skibsrederen, der foretrak, at Mærsk voksede ved organisk vækst.

Læs også: Fredagsbog: A.P. Møllers nye stjerne-formand vil have os til at drømme

Søderberg var også en ivrig fortaler for lukning af Lindø-værftet, som var Mærsk McKinney Møllers tabsgivende hjertebarn. Søderberg mente simpelthen, at skibsrederen satte sine personlige interesser over aktionærernes ve og vel – et synpunkt man bestemt godt kan argumentere for i den konkrete sag.

Med Pram Rasmussen, som skibereden selv pegede på som sin efterfølger som bestyrelsesformand, er det lidt anderledes.

Nervøse ledere
Her får vi et indblik i, hvordan Mærsk-familiens motto om, at ” intet tab må ramme os, som kan undgås ved rettidig omhu” i praksis svækker risikoviljen og innovationsevnen i en virksomhed. Den gamle skibsreder forventede, at alle ledere var nede i alle detaljer og at alt var undersøgt, før en beslutning blev taget. Det førte ofte til nervøsitet og manglende lyst til at komme med nye ideer.

Kirsten Jacobsen er en god interviewer, der evner at få magtfulde direktører til at åbne op.

Stadigt et erhvervsikon
De to kapitler er væsentlige og kan være en del af grundlaget for reviderede biografier om Hr. Møller og arven efter ham. Store dele af indholdet i de to interviews har dog været gengivet i dagspressen.

I de øvrige kapitler fortæller personer fra Mærsk Mc-Kinney Møllers inderkreds om anekdoter og barske og alvorlige situationer i rederiet, som de har været vidner til. Men kapitlerne føjer ikke noget afgørende nyt til vores billede af den legendariske skibsreder, der selvom han givetvis tog ansvaret på sig lidt for længe, stadig fremstår som det absolut største Ikon i dansk erhvervsliv gennem tiderne.


FREDAGSBOGEN:

Titel: Husk altid ledestjernen
Forfatter: Kirsten Jacobsen
Pris: 350 kr.
Sider: 288
Forlag: Politiken forlag


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Ny bydel i København løser trafikproblemer

HEJ Group ny DAF-forhandler

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.247