Fredagsbog: Skibsrederen var for længe om at gå fra borde

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Det slog ofte gnister mellem Mærsk Mc-Kinney Møller og hans nærmeste medarbejdere i de sidste år, fremgår det af ny bog

At ikke alt er fryd og gammen hos A. P Møller, eller nogen sinde har været det trods rederiets og skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møllers livlange indsats, kommer næppe bag på mange.

For det er slidsomt at bygge en stor koncern op i gennem flere generationer. Det kræver stærk vilje og evne til at stå imod i hårde tider.

Men i en ny bog af intervieweren og forfatteren Kirsten Jacobsen får vi indsigt i, hvor ofte det i de senere år har slået gnister i direktionskontorerne på Esplanaden.

Lukning af et hjertebarn
Bogens højdepunkter er to interviews med den tidligere koncernchef Jess Søderberg og den nu fhv. bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen.

Søderberg blev gået i 2007, fordi han ikke formåede at gennemføre en ordentlig integration af rederiet P&O Nedloyd, som han dog først fik lov at købe af den gamle skibsreder i andet forsøg. Under de første forhandlinger blev han underløbet af skibsrederen, der foretrak, at Mærsk voksede ved organisk vækst.

Læs også: Fredagsbog: A.P. Møllers nye stjerne-formand vil have os til at drømme

Søderberg var også en ivrig fortaler for lukning af Lindø-værftet, som var Mærsk McKinney Møllers tabsgivende hjertebarn. Søderberg mente simpelthen, at skibsrederen satte sine personlige interesser over aktionærernes ve og vel – et synpunkt man bestemt godt kan argumentere for i den konkrete sag.

Med Pram Rasmussen, som skibereden selv pegede på som sin efterfølger som bestyrelsesformand, er det lidt anderledes.

Nervøse ledere
Her får vi et indblik i, hvordan Mærsk-familiens motto om, at ” intet tab må ramme os, som kan undgås ved rettidig omhu” i praksis svækker risikoviljen og innovationsevnen i en virksomhed. Den gamle skibsreder forventede, at alle ledere var nede i alle detaljer og at alt var undersøgt, før en beslutning blev taget. Det førte ofte til nervøsitet og manglende lyst til at komme med nye ideer.

Kirsten Jacobsen er en god interviewer, der evner at få magtfulde direktører til at åbne op.

Stadigt et erhvervsikon
De to kapitler er væsentlige og kan være en del af grundlaget for reviderede biografier om Hr. Møller og arven efter ham. Store dele af indholdet i de to interviews har dog været gengivet i dagspressen.

I de øvrige kapitler fortæller personer fra Mærsk Mc-Kinney Møllers inderkreds om anekdoter og barske og alvorlige situationer i rederiet, som de har været vidner til. Men kapitlerne føjer ikke noget afgørende nyt til vores billede af den legendariske skibsreder, der selvom han givetvis tog ansvaret på sig lidt for længe, stadig fremstår som det absolut største Ikon i dansk erhvervsliv gennem tiderne.


FREDAGSBOGEN:

Titel: Husk altid ledestjernen
Forfatter: Kirsten Jacobsen
Pris: 350 kr.
Sider: 288
Forlag: Politiken forlag


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

Lastbil gemte på 1200 kilo hash blandt meloner og æbler

Politiet standsede lastbil, der ud over frugt fra Spanien rummede en stor mængde hash. Fire personer fængslet

TIP Trailer Services får nye ejere

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Danbred investerer i egen vognpark

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Fremtidens Chauffør
Hver tredje transportvirksomhed søger arbejdskraft forgæves

Nye tal fra Danmarks Statistik viser problematiske tilstande når det kommer til transportbranchens rekruttering

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning leveret til AG Lagercenter

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Send til en kollega

0.227