23948sdkhjf

Mød opfinderen fra Ringsted

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Per Lavmand er klar med nyt knæklad, nyt fragtlad og små fragtenheder på små trailere

Per Lavmand er ikke kun kendt herhjemme i Danmark. I udlandet har de også fået øjnene op for de mange projekter, som han har kastet sig over de senere år - ikke mindst HyliFlex traileren.

Alle Lavmands produkter bliver i øjeblikket designet, så det skal være nemt og bekvemt at lastsikre i henhold til standarden EN12195-1.



Mange af medarbejderne hos Lavmands i Ringsted er fra Polen, for det har været svært at få danske medarbejdere til bl.a. smedearbejde. Af bl.a. den grund får man produceret mere og mere hos stabile samarbejdspartnere i Polen.

Men udviklingen, færdiggørelsen og kvalitetssikringen vil fortsat foregå i Ringsted, hvor Lavmands har hovedkontor tæt på Vestmotorvejen.

En del af de nyeste produkter bliver i øvrigt også vist på Vestfyn Trækker i år.

HyliFlev skal til udlandet 
- Vi viste prototypen af HyliFlex på Transport 2015 i Herning og arbejder fortsat på at strømline og produktionsmodne produktet, så arbejdet kan gøres bedre og hurtigere, fortæller Per Lavmand.

Det er fortsat i Danmark, som vi har solgt alle enheder, men det er fortsat vores plan at sælge traileren i hele Europa. Interessen er faktisk stor i det meste af verden," siger Per Lavmand.

Det handler meget om en kvalitetssikring, så der er styr på den inden eksporten begynder - formentlig i 2019. Der er meget at se til, men lige nu er produktionsomkostningerne for høje til en eksportsatsning.

Prisen for HyliFlex skal ved produktionsoptimering og udlicitering af delkomponenter til bl.a. Polen reduceres. Lavmands bygger i dag flere af deres fragtkasser til last- og varebiler med delkomponenter fra bl.a. Polen, men leveringstiden er fortsat en udfordring.

Swap-bokse 
- Vores mindre Swap-bokse på mindre trailere er der god efterspørgsel på, men vi arbejder stadig med at produktionsmodne dem. De er beregnet til at blive trukket af mindre varebiler og personbiler. Her skal chassiset også bygges delvist i Polen, mens produktionen færdiggøres herhjemme - i stort antal," siger Per Lavmand.

Vi arbejder i øjeblikket på at optimere vores fastlad således at det bliver lettere og nemmere at lastsikre efter standarden EN12195-1

I dag har Lavmands en fast polsk medarbejder i tæt samarbejde med den polske fabrik, som i øvrigt beskæftiger 300 mand. I alt har Lavmands cirka 50 medarbejdere - heraf er to beskæftiget på et værksted i Kvistgård i Nordsjælland.

Fragtlad 5.0 
Senest er det blevet til udvikling af et nyt fragtlad kaldet 5.0, som er en stor forbedring i forhold til tidligere - og hvor der er ekstra fokus på styrke, lastsikring og blokeringspunkter.

Virkomheden i Ringsted gør meget ud af lastsikring, så sikringen er nem at gå til. Derfor er der udviklet en manuel, som bl.a. myndighederne finder meget spændende. Der er jævnligt besøgende på fabrikken - bl.a. fra politiet.

Per Lavmand gør meget ud af certifikater og godkendelser. Sidste år fik han opdateret virksomhedens ISO 9001:2015-godkendelsen.

Meget handler om kontrolinstanser. Indtil nu er der investeret 550.000 kroner i certificerings-arbejde.

Mere om: Lavmands | Per Lavmand
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.135