23948sdkhjf

Lange udsigter for nordjysk kombiterminal

| Af redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Trafikken til og fra godsterminal står stille. Driften går tidligst i gang næste år.

En nybygget godsbanegård stod klar på Hirtshals Havn i 2015, men de første godstog har endnu til gode at køre til og fra den nye banegård. I stedet bruges den som parkeringsplads til lastbiltrailere, skriver Nordjyske.

- Vi er løbet ind i problemer med at få tider til at køre godset og så hjælper det jo heller ikke, at Banedanmark er i gang med sporarbejde, siger borgmester i Hjørring Kommune Arne Boelt til avisen.

Den foreløbige melding på togdrift til og fra godsbanegården siger i løbet af 2019.

- Vi har kontakt til et par seriøse operatører, som stadig er interesseret, når sporarbejderne er færdige. Banedanmark vurderer, at det sker i november i år, siger Jens Kirketerp Jensen, der er direktør i Hirtshals Havn.

- Ingen vil starte op, før de er færdige. Vi har en god dialog med operatører, men vi er da trætte af situationen og kan ikke give nogen garantier, siger han.

Jens Kirketerp Jensen, har tidligere gættet på, at tre tog med 40 sættevogne om ugen kan drage fra Hirtshals. Det svarer til 240 lastbiler færre om ugen på motorvejen.

Godstransporten vil i fremtiden kræve, at operatører installerer systemer, der kan bruge Banedanmarks nye signalsystemer, når de er fuldt indfaset.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.105