Trailer til gods i forskellig størrelse

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Kosan Gas’ nye trailere er opbygget efter glasflaskernes behov for plads.

Kosan Gas er ved at få otte nye trailere opbygget af Brdr. Platz i Haderslev. Den sønderjyske opbygger er kendt for at udvikle trailere, der er tilpasset gods i forskellig størrelse. Det var kommet Kosan Gas for øre på et tidspunkt, hvor de næsten havde opgivet at få udviklet en ny trailer, der kunne optimere deres transport af gasflasker fra hovedlageret i Esbjerg til depoterne rundt omkring i landet.

Trailerne skal have mange forskellige størrelser af gasflasker med, og det er et større puslespil at få dem stablet optimalt på traileren, så man kan have mest muligt med. Derfor blev det Brdr. Platz’ opgave at "opfinde" en ny trailer, der er tilpasset de mange forskellige typer af gasflasker, der findes på markedet.



- De senere år er der kommet helt nye typer af gasflasker på markedet fremstillet af kunststof. De har en større diameter end de traditionelle gasflasker i aluminium. Derfor havde vi en udfordring med at få plads til dem på tværs af traileren, der er opbygget anderledes indvendigt i forhold deres gamle trailere.

- Den store udfordring var at skaffe bredde nok inden for de lovlige 2,55 meter. Hvis vi kunne lave en anden konstruktion, der var stærk nok, kunne vi undgå den langsgående skillevæg.

- Den er selvfølgelig en del af den bærende væg; men hvis vi kunne droppe den, kunne vi vinde 25 mm inde i traileren - og så havde vi faktisk pladsen. Og det lykkedes os, forklarer Jens Erik Platz.

- I stedet for at have den langsgående skillevæg, har vi udviklet et system med tværgående skillevægge og et fast mellemdæk, som skillevæggene står på. De tværgående dæk er med til at stabilisere traileren.

Læs også: Derfor købte Sawo Brdr. Platz

Ekstra pallerække
- De trailere, som Kosan Gas kører med i dag, er en smule kortere for at give plads til en bue på bagenden, så presenningen kan trækkes om bagved traileren. Det system er droppet på de nye trailere.

- Til gengæld har de en bedre rumudnyttelse, så de kan få en ekstras pallerække flasker med.

Trailerens svanehals er ekstra lang. Det giver til gengæld plads til nogle flere halvpaller. Det svarer til 32 ekstra flasker de kan have med, siger Jens Erik Platz.

Faste etager og løftetag
Etagerne er faste. Dem kan man ikke rykke på. De er tilpasset gasflaskerne. Der er også løftetag, så man kan udnytte traileren optimalt i toppen. Man behøver ikke ekstra plads til at få gasflaskerne ind under tagets gummilæbe. Når taget er sænket, går det faktisk ned over de øverste flasker.

Læs også: Sawo overtager sydjysk samarbejdspartner

- Endelig har vi lavet en presenning, som indeholder fjederstål lodret i presenningen til at sikre godset under transporten.

- Trailernes bagerste aksel er medsporende, så den bliver mere manøvredygtig. Chassiset er fra vores tyske leverandør. Det er bygget 100 procent efter vores anvisninger til denne specifikke opgave.

Fra depot til depot
De otte nye trailere får deres daglige base i Esbjerg, hvorfra de skal forsyne de lokale depoter rundt omkring i landet med gasflasker.

Fra depoterne køres flaskerne ud med deres traditionelle gasbiler, der typisk er en forvogn med åbent lad.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Silo Trans udvider i Vejle

Debat
Lovforslag sætter sigtekorn på transportbranchen

H. P. Therkelsens arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen er ikke imponeret over regeringens planer om højere p-bøder

Få styr på tungvognsjunglen

Hurtig udvisning af polsk chauffør

Chauffør lavede systematisk brud på køre- og hviletid - det kostede bøde, førerret og udvisning af Danmark

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

Online Avis Arkiv

Årets lastbil er tyrkisk

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

To virksomhedsejere forventer at slippe for en bøde for brud på arbejdsmiljøloven, efter at en chauffør omkom på jobbet

Vognmænd sparker dæk på Fyn

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Trillinger løb med sejren

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Afskaffelse af sommertid kan give bøvl med tachografen

DTL har i et høringssvar til EU udtrykt bekymring om planerne for at afskaffe det obligatoriske skift til og fra sommertid

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Danske lastbiler kører mere internationalt

Det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet er vokset 25 pct. de seneste fire kvartaler

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

International rådgivning på højt niveau

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

International rådgivning på højt niveau

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

Tre jubilæer i samme virksomhed

Selvkørende busser indtager København

De selvkørende busser er indsat på en rute mellem Bella Center og den nærliggende metrostation

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

EU-valg stopper ikke vejpakken

Droner sænker prisen på offshore-vind

Trailere med kunstig intelligens

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

Inspiration fra Europa

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Offshore-klynge til eksamen

Nu må du parkere på linjerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsrampe

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til AutoBude A/S

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhæng...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Hydrauliktank fra KTR

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Sidste test-lastbil ud af tre nye er nu afleveret

Send til en kollega

0.231