23948sdkhjf

I øjenhøjde med cyklisterne

| Af Carsten Teiner, Södertälje | Tip redaktionen om en historie

Scania har nu gennemført overgangen til næste generation lastbiler. Sidste trin var lastbilerne til byen med den nye L-serie i fokus

Med lanceringen af L-førerhuset har Scania nu fornyet hele spektret af køretøjer. Overgangen til "Next Generation," som blev indledt for to år siden, er nu fuldendt.

Samtidig har den svenske lastbilproducent vist, hvor lavt man egentlig kan bygge et førerhus til en lastbil. Det nye L-førerhus er faktisk så lavt, at man er i øjenhøjde med fodgængere og cyklister. Vælger man et ekstra vindue i den højre fordør, kan man også vinke til cyklisterne.



Den nye L-serie handler først og fremmest om sikrere kørsel i bymæssig bebyggelse; men selvfølgelig er udsynet ikke optimalt, når der sidder en passager i det højre sæde. Kører man alene, er udsynet fint.

Lettere adgangsforhold
Selvfølgelig handler L-serien også om lettere adgangsforhold for chaufførerne. L-serien består af biler med tre højder - men desuden fås som option en model, der "knæler" - det vil sige, at affjedringen fortil synker, så der kun er 150 millimeter fra nederste trin og ned til vejen.

Her er der tale om udgaven med to trin. Faktisk kommer førerhuset i to udgaver - tillige med ét trin, hvor der er 438 millimeter op til det brede trin, og det er faktisk også den enkleste indstigning, hvor man mere stiger ind i førerhuset end op i førerhuset.

Man kan fortsætte i knæle-position op til 30 km/t - så hæver førerhuset sig de 95 millimeter til normal kørehøjde. Knæleeffekten bliver standard i Danmark for L-udgaver med et trin - og ekstraudstyr med to trin.

To sæder ekstra
Samtidig er motortunnelen så lav, at man let bevæger sig fra den ene side til den anden side af førerhuset. Førerhuset kan suppleres med to sæder i midten - med fokus på renovationsbilerne.

Selv om L-førerhuset er Scanias mindste, er det bygget helt som de øvrige førerhuse i "Next Generation" serien. Det vil sige, at førerpladsen er rykket længere frem og længere til venstre end sammenlignet med de tidligere Scania’er. Desuden er A-stolpen er så tynd, at udsynet er forbedret. Sidst med ikke mindst er instrumentering også ny, så betjeningen af kontakter er forbedret.

I forhold til P-førerhuset er L førerhuset 220 mm lavere og 580 mm længere fremme.

Det betyder, at L-førerhuset er lidt længere end P-førerhuset. Det kan give udfordringer, når man kører med større containere.

Teknisk har L-serien Scanias 5-cylindrede 9-liter motor med tre ydelser samt to naturgasudgaver (CNG og LNG).

Vi prøvede de nye biler både med Opticruise automatisk gearkasse og med Allison automat-gearkasse - sidstnævnte prøvede vi i en renovationsudgave.

Scanias nye 7-liter udgave med ren SCR teknologi kommer til L-serien serien om et par år, men i første omgang kun i kombination med P-førerhuset.

Vi har tidligere prøvet denne motor i forbindelse med Scanias vintertest i Trysil i Norge - og der er virkelig tale om en meget lydløs motor. Samtidig er motortunnelen i P førerhuset lavere end 7-liter motoren end med andre motorer.

Lydløs 13 liter LNG motor
Faktisk overgås den kun af Scanias helt nye 13-liter motor på 410 hk til flydende gas (LNG), som vi prøvede i Södertäljes trafik - med G-førerhus. Her er tale om en diesel-motorblok med ændret topstykke med tændrør, så motoren fungerer som benzinmotor. Rækkevidden er cirka 500 km.

Bilen var forsynet med box-kasse. Bilen var lastet halvt - det vil sige til 26 tons totalvægt, men der var ingen udfordringer under testen. LNG er et alternativ til diesel, også til langture - men adgangen til LNG er p.t. yderst begrænset herhjemme hvis overhovedet mulig.

En anden nyhed er Scanias elektroniske håndbremse, som selv går i indgreb, når vi stander motoren og tager s-selen af. Samtidig (ved fuld luft) synker bilens luftaffjedring, så det bliver lettere at komme ud.

Brandbil med udrykning
Vi fik også prøvet Scanias nye dobbeltkabine lastbil i form af en brandbil - med ni-liter motor med 360 hk og Allison automatiske gearkasse. Det er altså spændende at få lov selv at køre en brandbil med udrykning - om end det foregik på Scanias kuperede prøvebane.

Alle diesel-lastbiler, som vi kørte med i Södertälje kørte med den syntetiske miljø-brændstof HVO i stedet for klassisk diesel. På et lille seminar fortalte Scania ingeniører, at man forskede på mange parametre, men at fremtiden bl.a. ville tilgodese både el-drift, plug-in hybrid og gas. Der forskes også i andre drivmidler - men diesel vil består i mange generationer.

Men i realiteten ved man ikke, hvad der vil blive af løsninger efter 2030 - det er langt hen ad vejen en politisk beslutning.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Danske Fragtmænd flytter i nyt

Pas på: Ny type fartkontrol kan være på vej

HCS tager over efter Renonorden

Tabt gods skaber farlige situationer på vejene

Motorvejsudvidelse virker: Trafikanter sparer et døgn om året

Nyhedsbrev

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

Online Avis Arkiv

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Send til en kollega

0.242