23948sdkhjf

I øjenhøjde med cyklisterne

| Af Carsten Teiner, Södertälje | Tip redaktionen om en historie

Scania har nu gennemført overgangen til næste generation lastbiler. Sidste trin var lastbilerne til byen med den nye L-serie i fokus

Med lanceringen af L-førerhuset har Scania nu fornyet hele spektret af køretøjer. Overgangen til "Next Generation," som blev indledt for to år siden, er nu fuldendt.

Samtidig har den svenske lastbilproducent vist, hvor lavt man egentlig kan bygge et førerhus til en lastbil. Det nye L-førerhus er faktisk så lavt, at man er i øjenhøjde med fodgængere og cyklister. Vælger man et ekstra vindue i den højre fordør, kan man også vinke til cyklisterne.



Den nye L-serie handler først og fremmest om sikrere kørsel i bymæssig bebyggelse; men selvfølgelig er udsynet ikke optimalt, når der sidder en passager i det højre sæde. Kører man alene, er udsynet fint.

Lettere adgangsforhold
Selvfølgelig handler L-serien også om lettere adgangsforhold for chaufførerne. L-serien består af biler med tre højder - men desuden fås som option en model, der "knæler" - det vil sige, at affjedringen fortil synker, så der kun er 150 millimeter fra nederste trin og ned til vejen.

Her er der tale om udgaven med to trin. Faktisk kommer førerhuset i to udgaver - tillige med ét trin, hvor der er 438 millimeter op til det brede trin, og det er faktisk også den enkleste indstigning, hvor man mere stiger ind i førerhuset end op i førerhuset.

Man kan fortsætte i knæle-position op til 30 km/t - så hæver førerhuset sig de 95 millimeter til normal kørehøjde. Knæleeffekten bliver standard i Danmark for L-udgaver med et trin - og ekstraudstyr med to trin.

To sæder ekstra
Samtidig er motortunnelen så lav, at man let bevæger sig fra den ene side til den anden side af førerhuset. Førerhuset kan suppleres med to sæder i midten - med fokus på renovationsbilerne.

Selv om L-førerhuset er Scanias mindste, er det bygget helt som de øvrige førerhuse i "Next Generation" serien. Det vil sige, at førerpladsen er rykket længere frem og længere til venstre end sammenlignet med de tidligere Scania’er. Desuden er A-stolpen er så tynd, at udsynet er forbedret. Sidst med ikke mindst er instrumentering også ny, så betjeningen af kontakter er forbedret.

I forhold til P-førerhuset er L førerhuset 220 mm lavere og 580 mm længere fremme.

Det betyder, at L-førerhuset er lidt længere end P-førerhuset. Det kan give udfordringer, når man kører med større containere.

Teknisk har L-serien Scanias 5-cylindrede 9-liter motor med tre ydelser samt to naturgasudgaver (CNG og LNG).

Vi prøvede de nye biler både med Opticruise automatisk gearkasse og med Allison automat-gearkasse - sidstnævnte prøvede vi i en renovationsudgave.

Scanias nye 7-liter udgave med ren SCR teknologi kommer til L-serien serien om et par år, men i første omgang kun i kombination med P-førerhuset.

Vi har tidligere prøvet denne motor i forbindelse med Scanias vintertest i Trysil i Norge - og der er virkelig tale om en meget lydløs motor. Samtidig er motortunnelen i P førerhuset lavere end 7-liter motoren end med andre motorer.

Lydløs 13 liter LNG motor
Faktisk overgås den kun af Scanias helt nye 13-liter motor på 410 hk til flydende gas (LNG), som vi prøvede i Södertäljes trafik - med G-førerhus. Her er tale om en diesel-motorblok med ændret topstykke med tændrør, så motoren fungerer som benzinmotor. Rækkevidden er cirka 500 km.

Bilen var forsynet med box-kasse. Bilen var lastet halvt - det vil sige til 26 tons totalvægt, men der var ingen udfordringer under testen. LNG er et alternativ til diesel, også til langture - men adgangen til LNG er p.t. yderst begrænset herhjemme hvis overhovedet mulig.

En anden nyhed er Scanias elektroniske håndbremse, som selv går i indgreb, når vi stander motoren og tager s-selen af. Samtidig (ved fuld luft) synker bilens luftaffjedring, så det bliver lettere at komme ud.

Brandbil med udrykning
Vi fik også prøvet Scanias nye dobbeltkabine lastbil i form af en brandbil - med ni-liter motor med 360 hk og Allison automatiske gearkasse. Det er altså spændende at få lov selv at køre en brandbil med udrykning - om end det foregik på Scanias kuperede prøvebane.

Alle diesel-lastbiler, som vi kørte med i Södertälje kørte med den syntetiske miljø-brændstof HVO i stedet for klassisk diesel. På et lille seminar fortalte Scania ingeniører, at man forskede på mange parametre, men at fremtiden bl.a. ville tilgodese både el-drift, plug-in hybrid og gas. Der forskes også i andre drivmidler - men diesel vil består i mange generationer.

Men i realiteten ved man ikke, hvad der vil blive af løsninger efter 2030 - det er langt hen ad vejen en politisk beslutning.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Send til en kollega

0.243