I øjenhøjde med cyklisterne

| Af Carsten Teiner, Södertälje | Tip redaktionen om en historie

Scania har nu gennemført overgangen til næste generation lastbiler. Sidste trin var lastbilerne til byen med den nye L-serie i fokus

Med lanceringen af L-førerhuset har Scania nu fornyet hele spektret af køretøjer. Overgangen til "Next Generation," som blev indledt for to år siden, er nu fuldendt.

Samtidig har den svenske lastbilproducent vist, hvor lavt man egentlig kan bygge et førerhus til en lastbil. Det nye L-førerhus er faktisk så lavt, at man er i øjenhøjde med fodgængere og cyklister. Vælger man et ekstra vindue i den højre fordør, kan man også vinke til cyklisterne.



Den nye L-serie handler først og fremmest om sikrere kørsel i bymæssig bebyggelse; men selvfølgelig er udsynet ikke optimalt, når der sidder en passager i det højre sæde. Kører man alene, er udsynet fint.

Lettere adgangsforhold
Selvfølgelig handler L-serien også om lettere adgangsforhold for chaufførerne. L-serien består af biler med tre højder - men desuden fås som option en model, der "knæler" - det vil sige, at affjedringen fortil synker, så der kun er 150 millimeter fra nederste trin og ned til vejen.

Her er der tale om udgaven med to trin. Faktisk kommer førerhuset i to udgaver - tillige med ét trin, hvor der er 438 millimeter op til det brede trin, og det er faktisk også den enkleste indstigning, hvor man mere stiger ind i førerhuset end op i førerhuset.

Man kan fortsætte i knæle-position op til 30 km/t - så hæver førerhuset sig de 95 millimeter til normal kørehøjde. Knæleeffekten bliver standard i Danmark for L-udgaver med et trin - og ekstraudstyr med to trin.

To sæder ekstra
Samtidig er motortunnelen så lav, at man let bevæger sig fra den ene side til den anden side af førerhuset. Førerhuset kan suppleres med to sæder i midten - med fokus på renovationsbilerne.

Selv om L-førerhuset er Scanias mindste, er det bygget helt som de øvrige førerhuse i "Next Generation" serien. Det vil sige, at førerpladsen er rykket længere frem og længere til venstre end sammenlignet med de tidligere Scania’er. Desuden er A-stolpen er så tynd, at udsynet er forbedret. Sidst med ikke mindst er instrumentering også ny, så betjeningen af kontakter er forbedret.

I forhold til P-førerhuset er L førerhuset 220 mm lavere og 580 mm længere fremme.

Det betyder, at L-førerhuset er lidt længere end P-førerhuset. Det kan give udfordringer, når man kører med større containere.

Teknisk har L-serien Scanias 5-cylindrede 9-liter motor med tre ydelser samt to naturgasudgaver (CNG og LNG).

Vi prøvede de nye biler både med Opticruise automatisk gearkasse og med Allison automat-gearkasse - sidstnævnte prøvede vi i en renovationsudgave.

Scanias nye 7-liter udgave med ren SCR teknologi kommer til L-serien serien om et par år, men i første omgang kun i kombination med P-førerhuset.

Vi har tidligere prøvet denne motor i forbindelse med Scanias vintertest i Trysil i Norge - og der er virkelig tale om en meget lydløs motor. Samtidig er motortunnelen i P førerhuset lavere end 7-liter motoren end med andre motorer.

Lydløs 13 liter LNG motor
Faktisk overgås den kun af Scanias helt nye 13-liter motor på 410 hk til flydende gas (LNG), som vi prøvede i Södertäljes trafik - med G-førerhus. Her er tale om en diesel-motorblok med ændret topstykke med tændrør, så motoren fungerer som benzinmotor. Rækkevidden er cirka 500 km.

Bilen var forsynet med box-kasse. Bilen var lastet halvt - det vil sige til 26 tons totalvægt, men der var ingen udfordringer under testen. LNG er et alternativ til diesel, også til langture - men adgangen til LNG er p.t. yderst begrænset herhjemme hvis overhovedet mulig.

En anden nyhed er Scanias elektroniske håndbremse, som selv går i indgreb, når vi stander motoren og tager s-selen af. Samtidig (ved fuld luft) synker bilens luftaffjedring, så det bliver lettere at komme ud.

Brandbil med udrykning
Vi fik også prøvet Scanias nye dobbeltkabine lastbil i form af en brandbil - med ni-liter motor med 360 hk og Allison automatiske gearkasse. Det er altså spændende at få lov selv at køre en brandbil med udrykning - om end det foregik på Scanias kuperede prøvebane.

Alle diesel-lastbiler, som vi kørte med i Södertälje kørte med den syntetiske miljø-brændstof HVO i stedet for klassisk diesel. På et lille seminar fortalte Scania ingeniører, at man forskede på mange parametre, men at fremtiden bl.a. ville tilgodese både el-drift, plug-in hybrid og gas. Der forskes også i andre drivmidler - men diesel vil består i mange generationer.

Men i realiteten ved man ikke, hvad der vil blive af løsninger efter 2030 - det er langt hen ad vejen en politisk beslutning.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Online Avis Arkiv

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

Lastbil gemte på 1200 kilo hash blandt meloner og æbler

Politiet standsede lastbil, der ud over frugt fra Spanien rummede en stor mængde hash. Fire personer fængslet

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

TIP Trailer Services får nye ejere

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

Danbred investerer i egen vognpark

Bytter gammel Eurocargo ud med ny

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning leveret til AG Lagercenter

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Send til en kollega

0.223