23948sdkhjf

I øjenhøjde med cyklisterne

| Af Carsten Teiner, Södertälje | Tip redaktionen om en historie

Scania har nu gennemført overgangen til næste generation lastbiler. Sidste trin var lastbilerne til byen med den nye L-serie i fokus

Med lanceringen af L-førerhuset har Scania nu fornyet hele spektret af køretøjer. Overgangen til "Next Generation," som blev indledt for to år siden, er nu fuldendt.

Samtidig har den svenske lastbilproducent vist, hvor lavt man egentlig kan bygge et førerhus til en lastbil. Det nye L-førerhus er faktisk så lavt, at man er i øjenhøjde med fodgængere og cyklister. Vælger man et ekstra vindue i den højre fordør, kan man også vinke til cyklisterne.



Den nye L-serie handler først og fremmest om sikrere kørsel i bymæssig bebyggelse; men selvfølgelig er udsynet ikke optimalt, når der sidder en passager i det højre sæde. Kører man alene, er udsynet fint.

Lettere adgangsforhold
Selvfølgelig handler L-serien også om lettere adgangsforhold for chaufførerne. L-serien består af biler med tre højder - men desuden fås som option en model, der "knæler" - det vil sige, at affjedringen fortil synker, så der kun er 150 millimeter fra nederste trin og ned til vejen.

Her er der tale om udgaven med to trin. Faktisk kommer førerhuset i to udgaver - tillige med ét trin, hvor der er 438 millimeter op til det brede trin, og det er faktisk også den enkleste indstigning, hvor man mere stiger ind i førerhuset end op i førerhuset.

Man kan fortsætte i knæle-position op til 30 km/t - så hæver førerhuset sig de 95 millimeter til normal kørehøjde. Knæleeffekten bliver standard i Danmark for L-udgaver med et trin - og ekstraudstyr med to trin.

To sæder ekstra
Samtidig er motortunnelen så lav, at man let bevæger sig fra den ene side til den anden side af førerhuset. Førerhuset kan suppleres med to sæder i midten - med fokus på renovationsbilerne.

Selv om L-førerhuset er Scanias mindste, er det bygget helt som de øvrige førerhuse i "Next Generation" serien. Det vil sige, at førerpladsen er rykket længere frem og længere til venstre end sammenlignet med de tidligere Scania’er. Desuden er A-stolpen er så tynd, at udsynet er forbedret. Sidst med ikke mindst er instrumentering også ny, så betjeningen af kontakter er forbedret.

I forhold til P-førerhuset er L førerhuset 220 mm lavere og 580 mm længere fremme.

Det betyder, at L-førerhuset er lidt længere end P-førerhuset. Det kan give udfordringer, når man kører med større containere.

Teknisk har L-serien Scanias 5-cylindrede 9-liter motor med tre ydelser samt to naturgasudgaver (CNG og LNG).

Vi prøvede de nye biler både med Opticruise automatisk gearkasse og med Allison automat-gearkasse - sidstnævnte prøvede vi i en renovationsudgave.

Scanias nye 7-liter udgave med ren SCR teknologi kommer til L-serien serien om et par år, men i første omgang kun i kombination med P-førerhuset.

Vi har tidligere prøvet denne motor i forbindelse med Scanias vintertest i Trysil i Norge - og der er virkelig tale om en meget lydløs motor. Samtidig er motortunnelen i P førerhuset lavere end 7-liter motoren end med andre motorer.

Lydløs 13 liter LNG motor
Faktisk overgås den kun af Scanias helt nye 13-liter motor på 410 hk til flydende gas (LNG), som vi prøvede i Södertäljes trafik - med G-førerhus. Her er tale om en diesel-motorblok med ændret topstykke med tændrør, så motoren fungerer som benzinmotor. Rækkevidden er cirka 500 km.

Bilen var forsynet med box-kasse. Bilen var lastet halvt - det vil sige til 26 tons totalvægt, men der var ingen udfordringer under testen. LNG er et alternativ til diesel, også til langture - men adgangen til LNG er p.t. yderst begrænset herhjemme hvis overhovedet mulig.

En anden nyhed er Scanias elektroniske håndbremse, som selv går i indgreb, når vi stander motoren og tager s-selen af. Samtidig (ved fuld luft) synker bilens luftaffjedring, så det bliver lettere at komme ud.

Brandbil med udrykning
Vi fik også prøvet Scanias nye dobbeltkabine lastbil i form af en brandbil - med ni-liter motor med 360 hk og Allison automatiske gearkasse. Det er altså spændende at få lov selv at køre en brandbil med udrykning - om end det foregik på Scanias kuperede prøvebane.

Alle diesel-lastbiler, som vi kørte med i Södertälje kørte med den syntetiske miljø-brændstof HVO i stedet for klassisk diesel. På et lille seminar fortalte Scania ingeniører, at man forskede på mange parametre, men at fremtiden bl.a. ville tilgodese både el-drift, plug-in hybrid og gas. Der forskes også i andre drivmidler - men diesel vil består i mange generationer.

Men i realiteten ved man ikke, hvad der vil blive af løsninger efter 2030 - det er langt hen ad vejen en politisk beslutning.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vanvittigt: Volvo lancerer fire nye lastbiler - ved at stable dem ovenpå hinanden

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

ATL og 3F enige om overenskomst for 20.000 transportarbejdere

Pink trailer med mange muligheder

Sjællandsk vognmand leverer bedste regnskab i fem år

Nyhedsbrev

9.106 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Online Avis Arkiv

Lastvogn væltet om på siden: Chauffør slap uskadt

Plus

Udvidelse af havn vedtages onsdag: - Nu er alle glade

Færre spøgelsesbilister: Laveste niveau i 15 år

Antallet af spøgelsesbilister faldet til laveste niveau i 15 år

Jernbanen - et godt alternativ fra Kina

Efter ild i el-skraldebil: Beredskab efterlyser retningslinjer for opklipning

Styrelse retter fejl i chaufføruddannelsesbeviser

Lave trafiktal kan sende regning for betalingsbro videre til skatteborgerne

Ugehvil: Bødeniveauet 10-dobles

Transportfolk får 2200 kroner ekstra om måneden med ny aftale

Lønstigninger over de næste tre år er en del af den nye overenskomst, der er indgået på transportområdet

Plus

”Dansk shipping er gået glip af en enestående gigant”

DFDS og DSV er hver for sig store succeshistorier i dansk shipping. Men Jan Erlund ærgrer sig over, at ejerne bag de to virksomheder ikke greb chancen og fusionerede, da muligheden bød sig

Nordjysk fragtvirksomhed får æren for jobfest hos vinduesproducent

DSV vil skære op mod 4000 stillinger efter milliardopkøb

Transportkoncernen DSV Panalpina skal efter planen skære 2,3 milliarder af omkostningerne frem mod 2022.

Lastbilchauffør havde 12 pistoler med til Danmark

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Varebilstilladelser presser nordjysk kurerfirma på økonomien

Ulovlig parkering endte med beslaglagt lastbil

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Direktør tilbage hos Nyscan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan implementerer du ISO 45001 standarden...

Sådan får dine kasserede tekstiler ny nytteværdi

Billige lastekroge

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

AAG leverer koniske propper til scrubbere

Banegodkendt føringsveje

Omfattende Panduit program

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hardy Bjerregaard Kristensen nye Kel-Berg tiptrailer

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Sidste chance for Early Bird-rabat til PROCURETECH FORUM

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Kel-Berg nyhed til Aage Olesen Transport

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

Meldgaard Hydraulik klar til Vestfyn trækker 2020

Deutsche Bahn vælger Prysmian signalkabler til sporudvidelse

Intelligent rute- og transportoptimering til byggebranchen

Kranfører Jim Meyer hejser byggematerialer

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

metalbåndsav i god kvalitet til lette savopgaver.

Kel-Berg tiptrailer til Palle Staal Transport ApS

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Enkel servostyring

Send til en kollega

0.189