23948sdkhjf

I øjenhøjde med cyklisterne

| Af Carsten Teiner, Södertälje | Tip redaktionen om en historie

Scania har nu gennemført overgangen til næste generation lastbiler. Sidste trin var lastbilerne til byen med den nye L-serie i fokus

Med lanceringen af L-førerhuset har Scania nu fornyet hele spektret af køretøjer. Overgangen til "Next Generation," som blev indledt for to år siden, er nu fuldendt.

Samtidig har den svenske lastbilproducent vist, hvor lavt man egentlig kan bygge et førerhus til en lastbil. Det nye L-førerhus er faktisk så lavt, at man er i øjenhøjde med fodgængere og cyklister. Vælger man et ekstra vindue i den højre fordør, kan man også vinke til cyklisterne.



Den nye L-serie handler først og fremmest om sikrere kørsel i bymæssig bebyggelse; men selvfølgelig er udsynet ikke optimalt, når der sidder en passager i det højre sæde. Kører man alene, er udsynet fint.

Lettere adgangsforhold
Selvfølgelig handler L-serien også om lettere adgangsforhold for chaufførerne. L-serien består af biler med tre højder - men desuden fås som option en model, der "knæler" - det vil sige, at affjedringen fortil synker, så der kun er 150 millimeter fra nederste trin og ned til vejen.

Her er der tale om udgaven med to trin. Faktisk kommer førerhuset i to udgaver - tillige med ét trin, hvor der er 438 millimeter op til det brede trin, og det er faktisk også den enkleste indstigning, hvor man mere stiger ind i førerhuset end op i førerhuset.

Man kan fortsætte i knæle-position op til 30 km/t - så hæver førerhuset sig de 95 millimeter til normal kørehøjde. Knæleeffekten bliver standard i Danmark for L-udgaver med et trin - og ekstraudstyr med to trin.

To sæder ekstra
Samtidig er motortunnelen så lav, at man let bevæger sig fra den ene side til den anden side af førerhuset. Førerhuset kan suppleres med to sæder i midten - med fokus på renovationsbilerne.

Selv om L-førerhuset er Scanias mindste, er det bygget helt som de øvrige førerhuse i "Next Generation" serien. Det vil sige, at førerpladsen er rykket længere frem og længere til venstre end sammenlignet med de tidligere Scania’er. Desuden er A-stolpen er så tynd, at udsynet er forbedret. Sidst med ikke mindst er instrumentering også ny, så betjeningen af kontakter er forbedret.

I forhold til P-førerhuset er L førerhuset 220 mm lavere og 580 mm længere fremme.

Det betyder, at L-førerhuset er lidt længere end P-førerhuset. Det kan give udfordringer, når man kører med større containere.

Teknisk har L-serien Scanias 5-cylindrede 9-liter motor med tre ydelser samt to naturgasudgaver (CNG og LNG).

Vi prøvede de nye biler både med Opticruise automatisk gearkasse og med Allison automat-gearkasse - sidstnævnte prøvede vi i en renovationsudgave.

Scanias nye 7-liter udgave med ren SCR teknologi kommer til L-serien serien om et par år, men i første omgang kun i kombination med P-førerhuset.

Vi har tidligere prøvet denne motor i forbindelse med Scanias vintertest i Trysil i Norge - og der er virkelig tale om en meget lydløs motor. Samtidig er motortunnelen i P førerhuset lavere end 7-liter motoren end med andre motorer.

Lydløs 13 liter LNG motor
Faktisk overgås den kun af Scanias helt nye 13-liter motor på 410 hk til flydende gas (LNG), som vi prøvede i Södertäljes trafik - med G-førerhus. Her er tale om en diesel-motorblok med ændret topstykke med tændrør, så motoren fungerer som benzinmotor. Rækkevidden er cirka 500 km.

Bilen var forsynet med box-kasse. Bilen var lastet halvt - det vil sige til 26 tons totalvægt, men der var ingen udfordringer under testen. LNG er et alternativ til diesel, også til langture - men adgangen til LNG er p.t. yderst begrænset herhjemme hvis overhovedet mulig.

En anden nyhed er Scanias elektroniske håndbremse, som selv går i indgreb, når vi stander motoren og tager s-selen af. Samtidig (ved fuld luft) synker bilens luftaffjedring, så det bliver lettere at komme ud.

Brandbil med udrykning
Vi fik også prøvet Scanias nye dobbeltkabine lastbil i form af en brandbil - med ni-liter motor med 360 hk og Allison automatiske gearkasse. Det er altså spændende at få lov selv at køre en brandbil med udrykning - om end det foregik på Scanias kuperede prøvebane.

Alle diesel-lastbiler, som vi kørte med i Södertälje kørte med den syntetiske miljø-brændstof HVO i stedet for klassisk diesel. På et lille seminar fortalte Scania ingeniører, at man forskede på mange parametre, men at fremtiden bl.a. ville tilgodese både el-drift, plug-in hybrid og gas. Der forskes også i andre drivmidler - men diesel vil består i mange generationer.

Men i realiteten ved man ikke, hvad der vil blive af løsninger efter 2030 - det er langt hen ad vejen en politisk beslutning.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Der er brug for flere danske chauffører

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Online Avis Arkiv

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

Renault viser el-lastbil

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

Dansk tolder udnævnt i FN

Varebil hyldes med sang

Fem nye til Agersted

Fem nye Scania R 500 til Agersted Vognmandsforretning ved Dronninglund.

Femern: Byggeplads klargøres

DTL formand: - Vi kan fejre 20-års jubilæum i god form

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Her er Årets Transportvirksomhed 2019

Transportordførers valgtog forårsager naturbrande

Et valg-arrangement med et damplokomotiv har kørt rundt og skabt naturbrande i Midt- og Vestjylland

DF'er vil vædde fadøl om omstridt vejpakkes liv i EU

Kandidaterne til EU-Parlamentet er uenige om, hvordan man bedst bekæmper underbetaling i transportbranchen.

Ulykker får vognmand til at sælge sine lastbiler

Uerfarne chauffører ødelagde broer, biler, tage og træer

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Nyt IDS anlæg i Køge Transportcenter

Vores sortiment bliver bredere og bredere. Vi har endnu engang udvidet vores sortiment.

JLM Teknik kan nu præsentere en verdensnyhed i Danmark

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Nr. Galten Vognmandsforretning køber kærre

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Ny maskinanhænger til VANDFAX !

Forestil dig en surring med automatisk oprul...

Send til en kollega

0.194