23948sdkhjf

DTL: Varebilslov er en landvinding

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ny lov for regulering af godstransport med varebiler er vedtaget af Folketinget

Lovforslaget om godtransport med varebiler blev vedtaget med to væsentlige ændringer: Der er givet et halvt års forlængelse af ikrafttrædelsen til 1. juli 2019 for at få det administrative apparat på plads. Og der stilles krav om en redegørelse for at følge administrationen samt tilsynet og kontrollen – herunder at vurdere, hvordan kontrollen har kunnet udføres i praksis.

Loven blev stemt igennem af DF sammen med EL, ALT og SF samt S 

Første redegørelse skal foreligge senest den 1. juli 2021.

- Det er på mange måder en rigtig stor landvinding for erhvervet og for den seriøse del af transportbranchen, der kører gods for fremmed regning med varebiler, udtaler DTLs administrerende direktør Erik Østergaard, og tilføjer:

– Da Venstre sidst sad i regering, var der klare signaler for en regulering. Vi kan så nu konstatere, at V reelt ikke støtter ordnede forhold for varebilerne.

Læs også: Varebilslov nærmer sig

Direktøren henviser også til, at EU-Kommissionen er i gang med at fastlægge regler for varebilstransporter.

V-minister krævede ordnede forhold
Et ubehageligt lavpunkt for branchens image opstod i september 2010, da daværende skatteminister Troels Lund Poulsen (V) i en pressemeddelelse fra Skat, efter en aktion, konstaterede stribevis af lovbrud på varebilsområdet. Samtidig fremgik det, at Skat ved aktionen fik nedbragt den offentlige gæld med 1,2 millioner kr. Ministeren mente, at branchen burde skabe ordnede forhold.

- Det er vores klare forventning, at en tilladelsesordning for varebiler, der kører gods for fremmed regning, vil forebygge gæld til det offentlige for eksempel i form af manglende indbetaling af moms, og i en størrelsesorden, der langt vil overstige det offentliges omkostninger ved tilladelsesordningen. Det burde regeringen vel kun være tilfreds med, siger Erik Østergaard, der fortsætter:

- Vi har haft stor forståelse for det politiske ønske om at friholde omdeling af aviser og reklamer til private samt madudbringning til for eksempel pensionister. Men den del, der blandt andet blev støttet af politiet, blev skudt ned af regeringen med argumenter om ligebehandling. Skulle man lovgive på det grundlag, er mange andre love allerede retsstridige, vil jeg mene.

Skulderklap til erhvervet
I et samarbejde med specialforeningen SKV pressede DTL i en årrække hårdt på, indtil et flertal i Folketinget bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk Folkeparti fik vedtaget et beslutningsforslag i maj 2016 for at sikre, at varebiler med tilladt totalvægt under 3.500 kg, der udfører godskørsel for fremmed regning, omfattes af principperne i godskørselsloven.

Skiftende ministres konsekvente afvisning af at lovgive førte dog til, at partierne til sidst måtte fremsætte deres eget lovforslag i Folketinget. Det er nu omsider vedtaget.

Overgangsordning på plads
Der vil være en overgangsordning for personer, der på tidspunktet for tilladelseskravets ikrafttræden kan dokumentere mindst to års erfaring som vognmand i virksomheder, der er omfattet af tilladelseskravet.

For chauffører foreslås der en overgangsordning fra kravet om kvalifikationsuddannelse, hvis de på tidspunktet for lovens ikrafttræden udfører godskørsel for fremmed regning i varebiler og kan dokumentere mindst to års erfaring som varebilschauffør

Tilsvarende er kravet til egenkapital for virksomheder, der udfører godskørsel for fremmed regning i varebiler, lavere end for virksomheder, der udfører godskørsel for fremmed regning i lastbiler.

- Jeg ønsker den seriøse del af varebilvognmændene tillykke med sejren i dag. I har fortjent det skulderklap det er, at jeres erhverv tages alvorligt af myndighederne gennem en minimumregulering – så ikke alle og enhver lykkeridder og chancerytter kan misbruge erhvervsfriheden. Jeg takker samtidig de partier, der har gjort loven mulig ved at holde fast og stemme den igennem, slutter Erik Østergaard.

Mere om: varebiler
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

ITD skuffet over manglende resultater efter Padborg-sag

Debat
Forslag fra FH og DA er lige til papirkurven

Sådan virker Volvos turbo-compound

Robotter skal arbejde udendørs

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Nyhedsbrev

8.834 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

MAN Nordjylland fejrer fusion

Online Avis Arkiv

Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Test
Bag rattet på Volvos nye sparegris

Volvo Trucks er efter seks år vendt tilbage til turbocompound-princippet i deres motorstrategi med helt ny udvikling, som betyder bedre økonomi og mere trækkraft.

Nu kan palleliften oplades i lastbilen

Schulstad gør det endnu lettere for chaufførerne at udføre deres arbejde bæredygtigt, når de kører ud med brød.

DSV har vippet Mærsk af tronen

Slamsugere gav rekord

J. Hvidtved Larsen realiserede en vækst på 36 procent sidste år. Omsætningen rundede en halv milliard kroner.

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Nye hjælpere til godset

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

Her er de dyreste miljøzoner

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Direktør stopper i NDI

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Satser på nyere brugte el-trucks

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Ny specialistgruppe for krantransport

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kan man gøre en krankrog innovativ?

Ny Trailerpartner bådanhænger !!

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Ny assisterende projektleder hos DS Flexhal

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Ny projekttegner hos DS Flexhal

EasyWash bilvaskemaskine fra WashTec med Race-pakke

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

HF indgår nyt partnerskab

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Her er Mini Trans’ nye direktør

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

2 nye flotte Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til G.O. Trans A/S

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintr...

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Send til en kollega

0.183