23948sdkhjf

Nu skal vindmøllerne transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Læs også: Vestas: Håber vognmænd fortsætter under DSV-aftale

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

Læs også: Sidste etape: Møllevinge er på plads torsdag

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Grønt lys til studenterkørsel

Nu er PEMA blevet TIP

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Nyhedsbrev

9.161 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Online Avis Arkiv

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Send til en kollega

0.219