23948sdkhjf

Nu skal vindmøllerne transporteres med luftskib

Vestas og Siemens Gamesa indgår samarbejde

Vindmøller er store, tunge og yderst vanskelige at transportere.

Der er massive logistiske og infrastrukturmæssige udfordringer, og det koster formuer at transportere de stadigt større møllervinger og naceller.

Men måske er løsningen luftskibe.

Ifølge Global Wind Energy Council fortsætter det globale marked for vindenergi med at vokse over 10 procent om året. Det betyder, at op imod 10.000 nye møller skal installeres rundt om i verden i løbet af de næste 20 år.

- Luftskibe kan være en løsning i fremtiden, og vi søger seriøst efter at finde samarbejdspartnere til at udvikle luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen, chef for Ideation & Cluster Technologies hos Vestas.

Opfordring til samarbejde
Vestas og Siemens Gamesa vil i første omgang kortlægge deres logistiske krav for interesserede virksomheder og opfordre dem til at samarbejde.

- Vestas og Siemens Gamesa kan hver for sig generere tilstrækkelige volumer, men sammen er vi mere interessante for potentielle investorer og operatører af luftskibe. Vores indsats går lige nu på, at skabe opmærksomhed på behovet for luftskibe i
vindindustrien. Vi stiller fremtidig godsvolume i udsigt, til det eller de virksomheder der kan imødekomme kommercielle og tekniske betingelser Hvis vi får en aftale på plads i løbet af 2019, vil det derefter realistisk set tage fem år til luftskibe er integreret i vores
forretningsmodel, siger Klaus Lynge Petersen.

Læs også: Rønne Havn bliver omdrejningspunkt for vindmøllepark

Han arbejder sammen med Christopher Ulrich, Head of Renewable Energy Technology Evaluation hos Siemens Gamesa, om at se på fremtidens logistiske udfordringer.

Både Christopher Ulrich og Klaus Lynge Petersen mener, at transport med luftskibe vil kunne forbedre vindmølleindustriens logistik betydeligt, og transporten vil blive langt mere omkostningseffektiv.

Vindmølleproducenterne vil være i stand til at producere langt større enheder end i dag. Netop fordi transporten på land sætter en naturlig grænse for, hvor store vingerne kan blive.

- Vi vil gerne med dette samarbejde mellem Vestas og Siemens Gamesa signalere over for mulige investorer og producenter, at vindmølleindustrien har potentiale inden for fragt med luftskibe, siger Klaus Lynge Petersen.

Udfordringer
Siemens Gamesa og Vestas ser dog både tekniske og finansielle udfordringer, før kommercielle luftskibe er en realitet.

I dag designes vinger tæt på grænserne for vejtransport, og ofte overstiger disse dimensioner grænserne for international infrastruktur, og det er vanskeligt og dyrt at transportere dem konventionelt.

Læs også: 58 meter lange møllevinger skal køres gennem Grenaa

- Hvis vi en dag kommer til at anvende luftskibe til transport af møllekomponenter, kommer vi til at genoverveje hele vores logistikopsætning og komponentdesign, siger Klaus Lynge Petersen.

Klaus Lynge Petersen anslår, at det vil koste luftskibsudviklerne ca. 200 mio. euro at udvikle en prototype, og derefter vil det koste 75-100 mio. euro pr. luftskib.

Artiklen er bragt i samarbejde med Offshoreenergy.dk



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kurt Beier-sagen
DTL: - Transporten er erhvervslivets forsømte stedsøn

Kurt Beier-sagen
Transportkæmpe: Vi kendte ikke til uacceptable forhold i Tyskland

NTG afviser at have kendt til filippineres forhold på selskabets område i Tyskland. Det holder ikke, mener chauffører og fagforening, der vil stille selskabet til ansvar

Danlad styrer mod rekord

Kurt Beier-sagen
Aabenraa Kommune politianmelder Kurt Beier Transport

Det omstridte transportfirma Kurt Beier Transport bliver meldt til politiet af Aabenraa Kommune, skriver 3F

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Nyhedsbrev

Partier bakker op om markant løft af politikontrol med lastbiler

Der skal afsættes mindst 20 millioner kroner mere til kontrol af tungvognstrafik, før politiet kan føre en effektiv indsats i branchen, mener 3F’s Transportgruppe

Online Avis Arkiv

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Ny form for overvågning optimerer lastbilers driftstid

Nye teknologier for overvågning og analyse af lastvognsdata i realtid åbner en række spændende muligheder for at forudse fejl mere præcist og længere ud i fremtiden.

Skive Køletransport gør sig klar til fremtiden

Styrker organisationen med flere specialister og større fokus på de enkelte områder

HH Ferries indvier nu verdens største batteridrevne færger

HH Ferries Group indvier i dag officielt de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' som verdens største batteridrevne passagerfærger på ruten mellem Helsingør og Helsingborg

Kurt Beier-sagen
Kurt Beier Transport og NTG anmeldt for menneskehandel i Tyskland

Fire nye nøglepersoner

ITD: Ja til klare cabotageregler og styrket kontrol

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Fremtidens Chauffør
Tal modsiger vognmænd: Mange ledige danske chauffører

Lige nu står 661 danske chauffører uden arbejde. Alligevel siger flere store vognmandsvirksomheder, at de ikke kan finde arbejdskraft i Danmark

DTL: Samlet Folketing gav lussing til hel sektion af godstransporten

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Minister vil drøfte udenlandske chauffører med fagbevægelsen

Et flertal uden om regeringen vil sikre bedre arbejdsforhold for chauffører. Regeringen går videre med sagen

Kurt Beier-sagen
Kurt Beier Transport afviser menneskehandel i chauffør-sag

Center vurderer, at chauffører i dansk vognmandsfirma var udsat for menneskehandel. Firmaet afviser

Kurt Beier-sagen
Center: Udenlandske chauffører var ofre for menneskehandel

Politiet efterforsker stadig, om der er grundlag for at rejse sigtelse for menneskehandel mod vognmand.

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Transport 2019 opgraderes med logistikkonference

Nu fragter Bornholmslinjen mere end Danske Færger gjorde

Kurt Beier-sagen
Flertal vil stramme kontrol med udenlandske chauffører

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt materiale revolutionerer bilindustrien

To Renault til Esbjerg-vognmand

Lavtsiddende stoptavler skal bekæmpe spøgelsesbilister

Kort nyt fra transportbranchen

Nu har saltbilerne været i aktion

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

CP ApS kan køre hjem med en ny MAX Trailer 3 akslet maskintrailer med udtræk

Download gratis e-bog om stress

Ny flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 til Vognmand Kim Christensen

Få svar på dine spørgsmål om seniorer i virksomheden

Nye og større udfordringer ved planlægning af affaldsindsamling

Hos Fyns kran Udstyr sælger vi forskellige typer af mandskabskurve - også med låge

Har du også brug for et nyt wirespil?

Morten Kastrup Hansen kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overførings...

Gratis temamøde i Gråsten: Fra usund til sund arbejdspladskultur

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Kender du økonomien i jeres sygefravær?

Mangler du overblik over udstyr og lovpligtige eftersyn?

Send til en kollega

0.359