23948sdkhjf

ITD: Lovende møde om regler for særtransporter

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Møde i Færdselsstyrelsen vedrørende særtransportbekendtgørelsen lover godt nyt for transportørerne

Efter massiv kritik fra ITD og andre transportorganisationer har Færdselsstyrelsen på et møde med branchen i dag tilkendegivet, at man vil løbe bekendtgørelsen for særtransporter grundigt igennem med henblik på at få rettet op på de skævheder, som en ny skærpet tolkning fra Rigspolitiet har medført.

Samtidig vil Færdselsstyrelsen give bekendtgørelsen et generelt tjek for at sikre, at den er opdateret i forhold til udviklingen i branchen.

Færdselsstyrelsen forsøgte i første omgang at imødekomme branchens udfordringer ved at udsende en vejledning og i kølvandet på vejledningen et notat om en midlertidig løsning for bredt og fladt gods. Men i erkendelse af, at udfordringerne er så omfattende, at de kræver revision af særtransportbekendtgørelsen, indkaldte styrelsen til et møde for at drøfte behovene i branchen.

- Vi vil gerne kvittere for, at Færdselsstyrelsen har lyttet til branchen. Vi har gjort opmærksom på, at Rigspolitiets skærpede tolkning vil medføre store gener for alle i trafikken. Først og fremmest er der hensynet til trafiksikkerheden, hvor den skærpede tolkning vil medføre langt flere særtransporter på vejene. Det er på ingen måde hensigtsmæssigt i forhold til sikkerheden, og det er heller ikke hensigtsmæssigt i forhold til miljøet og trængslen på vejene, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.

Ud over hensynet til trafiksikkerheden, miljøet og trængslen er der også en lang række andre uhensigtsmæssigheder ved en mangedobling af særtransporter på vejene.

- Transportbranchen vil ikke umiddelbart kunne leve op til den tolkning af særtransportbekendtgørelsen, som der blev lagt op til. En lang række af transporterne vil slet ikke kunne gennemføres på grund af mangel på specialkøretøjer, og det vil blive uforholdsmæssigt dyrt for alle led i kæden, der har behov for særtransport. Det vil ramme industrien, erhvervslivet og eksporten hårdt, og derfor glæder vi os også over, at der nu bliver mulighed for at få gennemtrawlet bekendtgørelsen grundigt og få den justeret. Det er vigtigt at sikre, at bekendtgørelsen prioriterer sikkerheden, men samtidig er balanceret, så den understøtter effektive særtransporter til gavn for miljøet, trængslen og virksomhederne, fastslår Jørn-Henrik Carstens.

Mere om: særtransport


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kina indvier verdens længste bro over vand

Kina og Hongkong rykker tættere på hinanden, når en 55 kilometer lang broforbindelse tirsdag bliver indviet. Det imponerende byggeri vækker dog ikke kun glæde

Fremtidens Chauffør
Lidt flere unge vil være chauffør

Fremtidens Chauffør
Styrelse slæber sig af sted: Lang ventetid på kørekort

Ventetiden er lang for folk med mulige trafik-farlige sygdomme, der kræver godkendelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed

Hybridfærge sejler derudaf

Når lastbilerne i fremtiden kører ombord på overfarten Frederikshavn-Gøteborg, sejler færgen udelukkende på batterier

Stop snyd: Lastbilvognmænd vil have kontrol hele døgnet

Danske Fragtmænd flytter i nyt

Nyhedsbrev

HCS tager over efter Renonorden

Online Avis Arkiv

Pas på: Ny type fartkontrol kan være på vej

Motorvejsudvidelse virker: Trafikanter sparer et døgn om året

Tabt gods skaber farlige situationer på vejene

HH Ferries er klar til batteridrift

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis temamøde i Ullerslev: Fra usund til sund arbejdspladskultur

Nyt produktkatalog med nye og spændende produkter

ER DU også klar til at spare tid med ERGOLASH surringer?

Forbedrede vintermåtter forlænger byggesæsonen

S22 Pro kapasitiv touch-kontakt

Få hjælp hver eftermiddag - 15 timer kan gøre en forskel

O45 afspærringshegn

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af va...

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Send til en kollega

0.201