Chauffør faldt i søvn på motorvej: Kørte 19 timer med én tissepause

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

18-årige Alex kørte pakker 19 timer i træk med kun én tissepause på første vagt - løn: 750 kr.

Kørsel med pakker i 19 timer i en Fiat Ducato varevogn med kun en enkelt tissepause. Løft af pakker, der var alt for tunge og en chef i røret, der sagde: ”Speederen i bund. Du skal nå det”.

Sådan var den første vagt for 18-årige Alex Brix Andersen, Randers, hos transportfirmaet Kisser’s Kurer Kørsel i Christiansfeld ejet af Kirsten Schneider, skriver Fagbladet 3F.

Alex Brix Andersen fik ikke instruktion og er uden chaufførerfaring.

- Jeg faldt i søvn bag rattet på motorvejen og blev vækket af rumlestriberne ude i vejkanten. Det kunne være endt helt galt. Det var fuldstændig sindssygt og totalt uansvarligt at køre så mange timer, siger han og pointerer, at han følte sig vildt presset og stresset af Kirsten Schneider.

- Jeg er jo helt uerfaren i branchen, og hun sagde bare: “Speederen i bund, du skal nå det”, fortæller han.

Læs også: DTL: Varebilslov er en landvinding

Han fortæller, at han kun holdt regulær tissepause en enkelt gang, og at morgenmaden var et rundstykke i hånden bag rattet.

- Efter vagten var jeg helt klasket sammen og turde ikke fortsætte. Jeg var helt ude af den og sov i 16 timer bagefter, siger Alex Brix Andersen.

Han løftede også tungere gods end tilladt.

- Blandt andet et tre-fire meter langt jernrør, som jeg måtte slæbe. Det var lige til en rygskade, fortæller Alex Brix Andersen, der sagde op i sidste uge efter første vagt.

Læs også: Nu kan man tale med sin bil

Han blev lovet 1.200 kroner per tur, men har modtaget 750 kroner i løn for 19 timers vagten.

- Det svarer til 35 kroner i timen. Jeg føler mig røvrendt og snydt, siger han og understreger:

- Det firma skal stoppes. Andre skal ikke udsættes for det samme.

Flere tilfælde
Hans kammerat 23-årige Benjamin Skov Vraa, Randers, manglede også et job og havde hørt om Kisser’s Kurer Kørsel. Han holdt i seks dage med 13 timers vagter, før han i sidste uge sagde op.

- Det kom bag på mig, at vi skulle køre så mange timer. Men jeg fik at vide af Kirsten Schneider, at jeg skulle gøre det godt. Ellers ville jeg blive fyret. Det stressede mig. Det gjorde hendes natlige opringninger om, at det skulle gå hurtigere også, fortæller den 23-årige, der ikke fik nogen oplæring.

Han stillede bilen hos firmaet og gav hende besked om, at han ikke ville arbejde på de vilkår.

Læs også: Usikkerhed om varebilers afgift

- Det var en kæmpe lettelse at sige op, pointerer han.

Fagbladet 3F ville gerne have forelagt kritikken for Kirsten Schneider. Men trods adskillige telefonopkald over tre dage og sms med spørgsmål, har det ikke været muligt at få kontakt til hende.

Opsagde samarbejdet
Administrerende direktør i transportfirmaet Brink Transport ApS, som Kisser’s Kurer Kørsel har leveret kørsel til, er dybt rystet, da Fagbladet 3F fortæller ham om de to unge chaufførers arbejdsforhold.

- Jeg er dybt rystet over dine oplysninger. Kisser’s Kurer Kørsel har hos os haft den funktion at stå for nogle af vores nat-distributions ture med levering fra klokken 23 til klokken 7, siger han og fortsætter:

- Jeg er ked af at høre omkring sådanne forhold, da jeg syntes, det burde være nemt at planlægge turene med et så fast leveringvindue. Jeg tænker, at de også må have kørt andet end vores varer. I hvert fald når jeg ser på timerne, siger Anders Brink.

Han oplyser, at Brink Transport ApS allerede før han hørte om de to chauffører har opsagt deres aftale med Kisser’s Kurer Kørsel

Læs også: MAN styrker varebilsafdeling

- På grund af grov misligholdelse af kørselskontrakt, mange fejlleveringer og for sen levering, siger Anders Brink.

Kalder på regulering
De to unge chauffører gik til 3F Randers, hvor transportgruppeformand Jens Laursen også er rystet over arbejdsvilkårene.

- Det er skræmmende og helt uanstændigt med de arbejdsvilkår. Og meget farligt for trafiksikkerheden. Det er desværre ikke ukendt i branchen, hvor enhver kan slå sig ned som vognmand med køretøjer under 3.500 kilo, siger han og tilføjer:

- Det understreger, at der er hårdt brug for meget mere kontrol af arbejds- og lønvilkår med de køretøjer.

Han peger på, at køretøjer under 3.500 kilo burde høre under godskørselsloven, der blandt andet forpligter til at køre under gældende kollektiv overenskomst.

- Det kunne skabe sikkerhed og fjerne den unfair konkurrence for de firmaer, der kører og aflønner efter reglerne. Markedet bliver ødelagt af de urealistisk lave priser hos de firmaer, der snyder, siger Jens Laursen.

Mere om: varebiler


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Teknikalitet diskvalificerer HMK Bilcon fra udbud

Lastbil væltede da 2200 skinker begyndte at svinge

Lørdag morgen væltede en lastbil i en rundkørsel ved Esbjerg, hvorefter en del af motorvejen blev spærret

Nye leveringer

Endnu engang har vi fornøjelsen at vise et udpluk af det seneste materiel leveret til vognmænd og entreprenører

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Den 21.-23. marts 2019 afholdes 15. udgave af Skandinaviens førende transportmesse i MCH Messecenter Herning

63 trailere til NTG

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Opfindere inspireret af TV-udsendelse

Rendyrket renovation i storbyen

Frederiksberg kommune øger antallet af elektriske skraldebiler. Nu har kommunens affaldsselskab fem el-drevne lastbiler

Nye funktioner med Volvo Dynamic Steering

Volvo Trucks har udviklet nye chaufførsupportsystemer, der øger sikkerheden

Store bøder til udenlandske lastbiler

Tungvognscenter Syd-kontroller har resulteret i bøder for fejl, snyd og manipulation til flere udenlandske transportvirksomheder

Kontrol med dyretransporter er for slap

Både miljøministeren og dyrevelfærdsordførerne er enige om behovet for skærpelser

Slovensk vognmand Adblue-manipulerer Euro 6 lastbil

Sagen er den første af sin slags på dansk grund, oplyser Tungvognscenter Syd

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Kalundborg Havn har vokseværk

Travlhed på industrilager betyder 3000 ekstra kvadratmeter.

Nye leveringer

Transportbranchen køber fortsat meget materiel. Her er et lille udvalg fra den seneste uges leveringer.

Reconor Gruppen omstrukturerer

Samler koncernens aktiviteter i to overordnede forretningsområder.

Flere konkurser i transportbranchen

Pas på: Nu kan man blive straffet for at fotografere trafikuheld

Et enigt folketing beder politiet om at tage hårdere fat på bilister og chauffører, der uden blusel fotograferer uheldssteder og generer redningsarbejde.

Volvo i canadisk hybrid-aftale

Udspil: Social dumping skal straffes dobbelt

Bødestraffen bør hæves, mener fagforening. Tænketank er enig.

LGT sender tusindvis af lastbiler til Østeuropa

Volvo FH fylder 25 år

Jubilæet fejres med en jubilæumsmodel - "FH 25 Special Edition." Der bliver kun solgt 25 af dem i Danmark

Udmattet chauffør overvejede selvmord på jobbet

Ung chauffør føler sig snydt og udsat for alt for hårdt arbejde hos østjysk transportfirma

Miljø-deklaration på lastbiler

Besko Akademi udvider staben

Femern holder fast: Byggeri starter i 2020

Her er bilist nummer 200 million

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Vidende lastbil-journalist fylder rundt

Lange udsigter for nordjysk kombiterminal

Nu risikerer 35.000 virksomheder tvangsopløsning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Krankollaps: Københavns kommende bro er totalskadet

ATL: Privat affaldsindsamling er billigere og bedre for miljøet

Aalborg Havn: Markant stigning i efterspørgsel på lagerplads

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbar side til Søren Jakobsen Transport ApS

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

Det nye AB-system er offentliggjort! Forbered dig på de nye aftalevilkår

Ny flot Kel-Berg 4 aks. gardintrailer til L. Pedersen & Søn ApS

EFFER kran til Lellinge

18 volt støvsuger fra Metabo

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Multilift Kroghejs til Henry

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Ny flot Faymonville Prefamax !

Jan Hansen Transport ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Frost & Sullivan udnævner TomTom Telematics til »Fleet Telematics Company of the Year«

Wirehejs til Brians Renovation

AB18 og ABR18 – Forstå byggeriets nye aftaledokumenter med ny artikel

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Focus Miljø ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre fra Lastas

Hvis I vil skrive om CSR i jeres årsrapport, så tjek Cabis guide - gratis d...

Europcar fremtidssikrer og effektiviserer deres forretningsgang, ved at dig...

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til HV - Transport A/S

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Hejsning, flytning og opsætning af pavilloner for ABC Pavilloner på ny bygg...

Send til en kollega

0.249