23948sdkhjf

Danmark har fået sine første blaffer-stationer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Var det noget med en blaffer? København får nu fire nye stoppesteder, så bilister og blaffere kan finde hinanden

Der findes busstop og togstationer, og nu bliver blafferstoppesteder så også en fast del af trafikken i København. De i alt fire områder, der ligger i Nordvestkvarteret, på Vesterbro og to steder i Valby, skal fungere som stoppesteder for blaffere på farten og bilister med mod på at tage en ekstra passager med.

- Vi har arbejdet sammen med Vejdirektoratet, Politiet, Københavns Kommune og alle mulige seje blaffere, så jeg er vildt stolt af, at det er lykkedes, siger Carsten Theede, der er idémanden bag blafferstoppestederne.

Det har taget flere år at få ideen til at blive til virkelighed, og selvom der allerede findes masser af transportmuligheder og samkørsel, så ser Carsten Theede blafferstoppestederne som et supplement:

- Det her er ikke en konkurrent til GoMore og andre samkørselstjenester. Det handler om ressourcer og om at fylde bilerne op, siger han.

Borgmester håber på flere fyldte biler
Både Politiet og Vejdirektoratet har været involveret i projektet, og også Københavns Kommune har bidraget. På Københavns Rådhus håber teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten, at blafferstoppestederne kan være med til at fylde flere biler op.

- Det vil både gøre noget ved trængsel og miljø, hvis vi kan få flere til at hoppe ind i hinandens biler, siger hun.

Og selvom det kan synes gammeldags at stå i vejkanten med tomlen i vejret, så tror Ninna Hedeager Olsen på ideen:

- Der er gjort et grundigt forarbejde og behovet er undersøgt, og når man ved, at man kan samle blaffere op et bestemt sted, så er det en god idé, mener hun.
Ingen garanti for en tur

I modsætning til de moderne samkørselstjenester, der allerede eksisterer, så fungerer blafferstoppestederne som i gamle dage; folk med plads i bilen giver et lift til folk med tomlen oppe. Det nye er, at mødet kommer til at foregå ved officielle og afmærkede pladser fire steder i København.

Og selvom man ikke er garanteret et lift, håber Carsten Theede, at folk alligevel vil kaste sig ud i blafferiet:

- Der er altid et usikkerhedselement i det, og jeg synes også, det er et vigtigt menneskeligt aspekt i projektet. Man kan ikke kontrollere det hele. Det er en øvelse i at miste kontrollen, siger Carsten Theede.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Ny generation i front for Jørgen Jensen Distribution: - Der skal ikke nye boller på suppen

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Online Avis Arkiv

Grønt lys til studenterkørsel

Nu er PEMA blevet TIP

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.187