23948sdkhjf

Danmark har fået sine første blaffer-stationer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Var det noget med en blaffer? København får nu fire nye stoppesteder, så bilister og blaffere kan finde hinanden

Der findes busstop og togstationer, og nu bliver blafferstoppesteder så også en fast del af trafikken i København. De i alt fire områder, der ligger i Nordvestkvarteret, på Vesterbro og to steder i Valby, skal fungere som stoppesteder for blaffere på farten og bilister med mod på at tage en ekstra passager med.

- Vi har arbejdet sammen med Vejdirektoratet, Politiet, Københavns Kommune og alle mulige seje blaffere, så jeg er vildt stolt af, at det er lykkedes, siger Carsten Theede, der er idémanden bag blafferstoppestederne.

Det har taget flere år at få ideen til at blive til virkelighed, og selvom der allerede findes masser af transportmuligheder og samkørsel, så ser Carsten Theede blafferstoppestederne som et supplement:

- Det her er ikke en konkurrent til GoMore og andre samkørselstjenester. Det handler om ressourcer og om at fylde bilerne op, siger han.

Borgmester håber på flere fyldte biler
Både Politiet og Vejdirektoratet har været involveret i projektet, og også Københavns Kommune har bidraget. På Københavns Rådhus håber teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten, at blafferstoppestederne kan være med til at fylde flere biler op.

- Det vil både gøre noget ved trængsel og miljø, hvis vi kan få flere til at hoppe ind i hinandens biler, siger hun.

Og selvom det kan synes gammeldags at stå i vejkanten med tomlen i vejret, så tror Ninna Hedeager Olsen på ideen:

- Der er gjort et grundigt forarbejde og behovet er undersøgt, og når man ved, at man kan samle blaffere op et bestemt sted, så er det en god idé, mener hun.
Ingen garanti for en tur

I modsætning til de moderne samkørselstjenester, der allerede eksisterer, så fungerer blafferstoppestederne som i gamle dage; folk med plads i bilen giver et lift til folk med tomlen oppe. Det nye er, at mødet kommer til at foregå ved officielle og afmærkede pladser fire steder i København.

Og selvom man ikke er garanteret et lift, håber Carsten Theede, at folk alligevel vil kaste sig ud i blafferiet:

- Der er altid et usikkerhedselement i det, og jeg synes også, det er et vigtigt menneskeligt aspekt i projektet. Man kan ikke kontrollere det hele. Det er en øvelse i at miste kontrollen, siger Carsten Theede.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Drømmejob som testkører

.

Sommerferie på Transportmagasinet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.168