23948sdkhjf

Tog og underjordisk tunnel erstatter lastbiler i Helsingør

Lokale investorer står klar til at investere 80 millioner i tog- og tunnelprojekt

Øget lastvognstrafik til og fra Forsyning Helsingørs nye flisfyrede kraftvarmeværk på Energivej har fået en lokal investor-gruppe til at søsætte et projekt, der involverer både tog og underjordiske tunneller.

Det skriver Helsingør Dagblad.

Hidtil har tanken været at flisen til kraftvarmeværket skulle transporteres med lastvogne.

Men Jan Ryberg, medlem af konsortiet bag projektet, fortæller, at mange klager fra borgerne har fået investorgruppen til lommerne. De vil investere 80 millioner kroner i det nye anlæg, der skal mindske generne ved flis-transporten.

Med tog og tunnel
Den underjordiske del af anlægget etableres på Agnetvej og føres der fra ud til Energivej til kraftvarmeværket.

- Det vil foregå sådan, at togene ankommer til Helsingør, hvor der sættes et andet lokomotiv på. På et nyt banestræk, der bygges til Agnetevej, køres flisen derud. Anlægget er nedgravet og ikke til gene for nogen. Alt er gemt under jorden og ingen får ødelagt deres udsigt, siger Kim Laustrup, der er direktør i C Rail Safety, der har været med til at udarbejde projektet sammen med konsulentfirmaet Moe.

Fra Agnetevej løber det underjordiske tunnelsystem ud til kraftvarmeværket, der vil få flisen leveret direkte ned i siloen.

Det underjordiske anlæg skal være 100 procent privatejet og efter den planlagte levetid på omkring 20 år vil det blive taget ned.

Anlægget er stadig i idéfasen, men parterne bag projektet anslår, at det vil kunne sættes i gang inden for et par måneder.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.094