23948sdkhjf

Tog og underjordisk tunnel erstatter lastbiler i Helsingør

Lokale investorer står klar til at investere 80 millioner i tog- og tunnelprojekt

Øget lastvognstrafik til og fra Forsyning Helsingørs nye flisfyrede kraftvarmeværk på Energivej har fået en lokal investor-gruppe til at søsætte et projekt, der involverer både tog og underjordiske tunneller.

Det skriver Helsingør Dagblad.

Hidtil har tanken været at flisen til kraftvarmeværket skulle transporteres med lastvogne.

Men Jan Ryberg, medlem af konsortiet bag projektet, fortæller, at mange klager fra borgerne har fået investorgruppen til lommerne. De vil investere 80 millioner kroner i det nye anlæg, der skal mindske generne ved flis-transporten.

Med tog og tunnel
Den underjordiske del af anlægget etableres på Agnetvej og føres der fra ud til Energivej til kraftvarmeværket.

- Det vil foregå sådan, at togene ankommer til Helsingør, hvor der sættes et andet lokomotiv på. På et nyt banestræk, der bygges til Agnetevej, køres flisen derud. Anlægget er nedgravet og ikke til gene for nogen. Alt er gemt under jorden og ingen får ødelagt deres udsigt, siger Kim Laustrup, der er direktør i C Rail Safety, der har været med til at udarbejde projektet sammen med konsulentfirmaet Moe.

Fra Agnetevej løber det underjordiske tunnelsystem ud til kraftvarmeværket, der vil få flisen leveret direkte ned i siloen.

Det underjordiske anlæg skal være 100 procent privatejet og efter den planlagte levetid på omkring 20 år vil det blive taget ned.

Anlægget er stadig i idéfasen, men parterne bag projektet anslår, at det vil kunne sættes i gang inden for et par måneder.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Danske Fragtmænd flytter i nyt

Pas på: Ny type fartkontrol kan være på vej

HCS tager over efter Renonorden

Tabt gods skaber farlige situationer på vejene

Motorvejsudvidelse virker: Trafikanter sparer et døgn om året

Nyhedsbrev

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

Online Avis Arkiv

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Send til en kollega

0.234