23948sdkhjf

Branchen: Postnord vil sende millionregning til vognmændene

DTL og ITD slår fælles front efter det er kommet frem, at statsejede Postnord vil redde kuldsejlet datterselskab med kapitalindskud

PostNord Gruppens datterselskab, PostNord Logistics, tabte ifølge deres seneste regnskab 91 mio. kr. sidste år. Kerneforretningen i PostNord Logistics er fragt af stykgods og varer på paller, og selskabet har med resultatet tabt hele aktiekapitalen. Det får nu PostNord Group AB til at melde ud, at de vil dække de nødvendige kapitalindskud for at bringe selskabet på fode igen.

Den udmelding har imidlertid givet genlyd i hele den danske transportbranche, hvor både ITD og DTL råber vagt i gevær - en sådan ordning vil nemlig betyde, at danske skattepenge indgår i opretholdelsen af en statsejet virksomhed, der er i direkte konkurrence med private vognmænd.

- PostNord Group demonstrerer igen og igen, at de ingen kvaler har med at kaste gode penge efter dårlige. PostNord har som statsejet virksomhed intet at gøre på det private marked for stykgods og paller. Det er i forvejen et stærkt konkurrenceudsat marked, og der er ikke plads til en underskudsgivende spiller, som holdes kunstigt i live med kapitalindskud fra deres statslige ejere, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

DTL: - Det er betænkeligt
Hos DTL ryster administrerende direktør Erik Østergaard også på hovedet. Han henviser til, at den nyligt udsendte konjunkturundersøgelse fra DTL viser, at resultatet pr. beskæftiget for netop delbranchen ”blandet palleteret stykgods inkl. Fragtmandslignende kørsel” ligger suverænt dårligst sammenlignet med andre delbrancher i transporterhvervet. Ovenikøbet er stykgodsdelen faldet væsentligt fra 2016 til 2017, så i forvejen er det et område, hvor det har været særdeles svært at tjene penge.  

- Vi finder det stærkt betænkeligt, at PostNord Logistics, der nu har haft underskud i 4 ud af seneste 5 år, fortsat kan operere på markedet. Endnu mere betænkeligt bliver det, at PostNord AB, som ejer PostNord Logistics, og som via finansielle overførsler holder PostNord Logistics i live, for nyligt fik godkendt en anseelig statsstøtte til omstrukturering herunder afvikling af tjenestemandsansatte.

DTL har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at foretage en ”vurdering af de konkurrenceretlige forhold omkring PostNord Logistics fortsatte ageren i markedet”. Ønsket begrundes med "vedvarende rygter om urealistiske tilbud og prisdumping samt dokumenterede løbende, store underskud, samtidig med at moderselskabet, der modtager statsstøtte, med fortsatte kapitaltilskud sikrer virksomhedens fortsatte drift", oplyser transportorganisationen.

ITD klar til at gå til EU-Kommissionen
ITD indgav i november 2017 en officiel klage til EU-Kommissionen over den påtænkte statsstøtte fra den danske og den svenske stat til Post Danmark. EU-Kommissionen traf for nylig afgørelse i den del af klagen, som omhandler kompensation for postbefordringspligten. Den støtte er ifølge Kommissionens afgørelse forenelig med EU's statsstøtteregler. Men det stopper ikke her, forsikrer ITD:

- Kommissionen arbejder stadig videre med den del af vores klage, som vedrører statsstøtte i form af kapitaltilskud. Vi vil nu bringe de nye oplysninger om planlagte kapitalindskud i datterselskabet, PostNord Logistics, til vores advokat på sagen i Bruxelles og herefter vurdere, om disse oplysninger skal bringes videre til Kommissionen. Sagen har stor prioritet for ITD, og vi vil gå langt for at skærme vores medlemmer i det private transport- og logistikerhverv mod unfair offentlig konkurrence, siger Carina Christensen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.164