23948sdkhjf

Politikerne lægger for mange hindringer i vejen for udviklingen

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Uber har ikke levet forgæves. Ideen om, at en lang række små selvstændige chauffører og vognmænd kører rundt i landet under vingerne af en fælles kørselstjeneste tiltaler flere i branchen.

Ideen er slet ikke ny. For 42 år siden sluttede en række vognmænd sig sammen med et fælles kørselskontor, som skulle sørge for, at der var gods nok til bilerne. De stiftede DSV, De Sammensluttede Vognmænd af 1976.



For nogle år siden lancerede Karsten Kjær tjenesten Wuxus, en digital platform, der forbinder chauffører og kunderne, der har noget gods, der skal transporteres. Tjenesten lever fortsat - i det små.

Senest har Matin Christian Hansen lanceret tjenesten Mover.dk, der kalder sig Danmarks største fællesskab af on-demand chauffører og vognmænd.

Martin Chr. Hansen, der er adm. direktør i Mover, var forleden inviteret med til Transportministeriets fyraftensmøde, der handlede om „Mobilitet for fremtiden“.

Ligesom for 30 år siden handler det om at få bilerne fyldt. I dag foregår det ved at udnytte den moderne teknologi.

- Mover blev stiftet fordi den eksisterende transportbranche ikke udnytter samfundets ressourcer eller digitale muligheder særligt effektivt, siger Martin Chr. Hansen.

- Der er næsten 400.000 registrerede varebiler i Danmark, men kun tre procent af dem anvendes til godskørsel. Det er et enormt uudnyttet potentiale. Teknologien gør det muligt at ressourceoptimere på nye og mere effektive måder til gavn for kunder, chauffører og samfundet som helhed.

- Det kan godt være, at teknologi kun fylder en promille af transportmarkedet i dag; men løbet kan være kørt, når man bliver opmærksom på udviklingen.

Dårlig omstillingsparathed
Martin Chr. Hansen er bekymret for omstillingsparatheden på Christiansborg til den digitale udvikling, selv om teknologi og digitalisering er en del af svaret på den trængsel, vi plages af i dag.

- Der bliver desværre gjort mange krumspring, der bremser den teknologiske udvikling. Derfor går den digitale udvikling langsommere og langsommere i Danmark. Politikerne får simpelt hen gummiarm, så snart udviklingen kommer til at ud over nogen, siger Martin Chr. Hansen.

Han peger på Postnord som et tydeligt eksempel på dårlig statslig tilgang til den digitale udvikling. Den statsejede postvirksomhed har ikke omstillet sig til den ny virkelighed uden brevpost, hævder Mover-direktøren.

Han peger også på Amazon som et eksempel på en tjeneste, der sammensmelter brancher, teknologi og digitalisering.

- Den amerikanske post- og detailhandelsgigant leverer pakker til en fast månedlig abonnementspris til sine "prime" kunder. Adgang til data er afgørende. Amazon lever af at sælge datakapacitet og adgang til markedet.

Amazon Web Services (AWS) har allerede et kontor i Ørestaden og er klar til at etablere et lager i Øresundsregionen.

Mover er en Uber-lignende kurérvirksomhed. Selskabet ejer ikke en varebil eller lastvogn selv. Firmaet formidler kontakt mellem transportør og kunde via en app.

Mere end 7000 mennesker står opført på listen over chauffører, hvoraf en stor andel betegnes som professionelle chauffører. Listen omfatter også pensionister, håndværkere og andre med en varevogn.

- Chauffører tjener ofte mere ved at være på den platform hos os end ved at køre for de traditionelle selskaber.

Mere kørsel med færre biler
Transportmagasinet: Trængslen er et stort problem. Op til 80 procent af her-og-nu godsfragt kan sagtens være i en privatbil. Hvorfor tvinge det over i varebiler, der fylder på vejene, sviner mere, kører halvtomme rundt og koster mere?

- Vores forretningsmodel giver en bedre udnyttelse af de eksisterende to en halv million personbiler og 400.000 varebiler, siger Martin Chr. Hansen. Der er rigeligt med biler. Der kommer ikke en bil ekstra, men de udnyttes smartere.

- Forskellen mellem os og Uber er, at vi overholder al gældende lovgivning - også de fremtidige love, fortsætter Martin.

- Vi har en langt hurtigere omstillingsparathed end almindelige transportselskaber, fordi vi er en teknologivirksomhed.

- Vi er bange for, at det går ud over chauffører, hvis der kommer en lovændring. Hvis man skal underlægges alle mulige strenge krav, så er det at varetage de store transportselskabers særinteresser i stedet for de små. Derfor er vi en repræsentant for alle de bitte små vognmænd, som ikke kan vækste, fordi de ikke har en salgsafdeling til at skaffe nye kunder.

Krav til chaufførerne
Mover kræver, at deres chauffører har et dansk kørekort. De skal vise en kopi af et pas eller opholds- og arbejdstilladelse. De skal også have en ren straffeattest.

- Hvis man også skal have et specielt kørselscertifikat for varebiler over 3500 kg, tager vi bare det med, siger Martin Chr. Hansen om regeringens seneste initiativ på varebilsfronten.

- Flere regler og love er ikke min kop te, for det vil presse mere bureaukrati ned over de små vognmænd og måske gøre det mere besværligt for forbrugerne.

Indberetter til Skat
- Den anden forskel fra os og Uber er, at vi samarbejder med myndighederne og SKAT. Vi registrerer alle de vognmænd og chauffører, siger Martin Chr. Hansen.

Mover tager et gebyr på 20 procent af turen, ligesom Uber.

Transportmagasinet: Vil I gå ind i persontransport?

- Nej, det skal vi ikke nyde noget af. Pengene er større i transport af gods.

Bare de betaler skat
En politiker med gummiarm, som Martin Chr. Hansen kalder det, må være Enhedslistens transportordfører.

- Mover er som Uber på godsområdet, siger Henning Hyllested (EL). Det er selvfølgelig ikke ment som en ros. Jeg efterlyser bare et klart tilsagn fra Mover: Vil de sørge for automatisk indbetaling af skat?

- Ja, de har været i dialog med skattevæsenet; men de har ikke forklaret, hvordan de vil sikre, at chaufførerne betaler skat. Vi så det med Uber. Chaufførerne betaler ikke skat, hvis det bliver overladt til dem selv, siger Henning Hyllested.

Han trøster sig med, at Mover er et dansk firma, som er lettere at kontrollere.

- De kan køre alt det deletjeneste, de vil.

- De skal bare kører på samme betingelser som seriøse firmaer, fastslår Henning Hyllested.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.188