Politikerne lægger for mange hindringer i vejen for udviklingen

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Uber har ikke levet forgæves. Ideen om, at en lang række små selvstændige chauffører og vognmænd kører rundt i landet under vingerne af en fælles kørselstjeneste tiltaler flere i branchen.

Ideen er slet ikke ny. For 42 år siden sluttede en række vognmænd sig sammen med et fælles kørselskontor, som skulle sørge for, at der var gods nok til bilerne. De stiftede DSV, De Sammensluttede Vognmænd af 1976.

For nogle år siden lancerede Karsten Kjær tjenesten Wuxus, en digital platform, der forbinder chauffører og kunderne, der har noget gods, der skal transporteres. Tjenesten lever fortsat - i det små.

Senest har Matin Christian Hansen lanceret tjenesten Mover.dk, der kalder sig Danmarks største fællesskab af on-demand chauffører og vognmænd.

Martin Chr. Hansen, der er adm. direktør i Mover, var forleden inviteret med til Transportministeriets fyraftensmøde, der handlede om „Mobilitet for fremtiden“.

Ligesom for 30 år siden handler det om at få bilerne fyldt. I dag foregår det ved at udnytte den moderne teknologi.

- Mover blev stiftet fordi den eksisterende transportbranche ikke udnytter samfundets ressourcer eller digitale muligheder særligt effektivt, siger Martin Chr. Hansen.

- Der er næsten 400.000 registrerede varebiler i Danmark, men kun tre procent af dem anvendes til godskørsel. Det er et enormt uudnyttet potentiale. Teknologien gør det muligt at ressourceoptimere på nye og mere effektive måder til gavn for kunder, chauffører og samfundet som helhed.

- Det kan godt være, at teknologi kun fylder en promille af transportmarkedet i dag; men løbet kan være kørt, når man bliver opmærksom på udviklingen.

Dårlig omstillingsparathed
Martin Chr. Hansen er bekymret for omstillingsparatheden på Christiansborg til den digitale udvikling, selv om teknologi og digitalisering er en del af svaret på den trængsel, vi plages af i dag.

- Der bliver desværre gjort mange krumspring, der bremser den teknologiske udvikling. Derfor går den digitale udvikling langsommere og langsommere i Danmark. Politikerne får simpelt hen gummiarm, så snart udviklingen kommer til at ud over nogen, siger Martin Chr. Hansen.

Han peger på Postnord som et tydeligt eksempel på dårlig statslig tilgang til den digitale udvikling. Den statsejede postvirksomhed har ikke omstillet sig til den ny virkelighed uden brevpost, hævder Mover-direktøren.

Han peger også på Amazon som et eksempel på en tjeneste, der sammensmelter brancher, teknologi og digitalisering.

- Den amerikanske post- og detailhandelsgigant leverer pakker til en fast månedlig abonnementspris til sine "prime" kunder. Adgang til data er afgørende. Amazon lever af at sælge datakapacitet og adgang til markedet.

Amazon Web Services (AWS) har allerede et kontor i Ørestaden og er klar til at etablere et lager i Øresundsregionen.

Mover er en Uber-lignende kurérvirksomhed. Selskabet ejer ikke en varebil eller lastvogn selv. Firmaet formidler kontakt mellem transportør og kunde via en app.

Mere end 7000 mennesker står opført på listen over chauffører, hvoraf en stor andel betegnes som professionelle chauffører. Listen omfatter også pensionister, håndværkere og andre med en varevogn.

- Chauffører tjener ofte mere ved at være på den platform hos os end ved at køre for de traditionelle selskaber.

Mere kørsel med færre biler
Transportmagasinet: Trængslen er et stort problem. Op til 80 procent af her-og-nu godsfragt kan sagtens være i en privatbil. Hvorfor tvinge det over i varebiler, der fylder på vejene, sviner mere, kører halvtomme rundt og koster mere?

- Vores forretningsmodel giver en bedre udnyttelse af de eksisterende to en halv million personbiler og 400.000 varebiler, siger Martin Chr. Hansen. Der er rigeligt med biler. Der kommer ikke en bil ekstra, men de udnyttes smartere.

- Forskellen mellem os og Uber er, at vi overholder al gældende lovgivning - også de fremtidige love, fortsætter Martin.

- Vi har en langt hurtigere omstillingsparathed end almindelige transportselskaber, fordi vi er en teknologivirksomhed.

- Vi er bange for, at det går ud over chauffører, hvis der kommer en lovændring. Hvis man skal underlægges alle mulige strenge krav, så er det at varetage de store transportselskabers særinteresser i stedet for de små. Derfor er vi en repræsentant for alle de bitte små vognmænd, som ikke kan vækste, fordi de ikke har en salgsafdeling til at skaffe nye kunder.

Krav til chaufførerne
Mover kræver, at deres chauffører har et dansk kørekort. De skal vise en kopi af et pas eller opholds- og arbejdstilladelse. De skal også have en ren straffeattest.

- Hvis man også skal have et specielt kørselscertifikat for varebiler over 3500 kg, tager vi bare det med, siger Martin Chr. Hansen om regeringens seneste initiativ på varebilsfronten.

- Flere regler og love er ikke min kop te, for det vil presse mere bureaukrati ned over de små vognmænd og måske gøre det mere besværligt for forbrugerne.

Indberetter til Skat
- Den anden forskel fra os og Uber er, at vi samarbejder med myndighederne og SKAT. Vi registrerer alle de vognmænd og chauffører, siger Martin Chr. Hansen.

Mover tager et gebyr på 20 procent af turen, ligesom Uber.

Transportmagasinet: Vil I gå ind i persontransport?

- Nej, det skal vi ikke nyde noget af. Pengene er større i transport af gods.

Bare de betaler skat
En politiker med gummiarm, som Martin Chr. Hansen kalder det, må være Enhedslistens transportordfører.

- Mover er som Uber på godsområdet, siger Henning Hyllested (EL). Det er selvfølgelig ikke ment som en ros. Jeg efterlyser bare et klart tilsagn fra Mover: Vil de sørge for automatisk indbetaling af skat?

- Ja, de har været i dialog med skattevæsenet; men de har ikke forklaret, hvordan de vil sikre, at chaufførerne betaler skat. Vi så det med Uber. Chaufførerne betaler ikke skat, hvis det bliver overladt til dem selv, siger Henning Hyllested.

Han trøster sig med, at Mover er et dansk firma, som er lettere at kontrollere.

- De kan køre alt det deletjeneste, de vil.

- De skal bare kører på samme betingelser som seriøse firmaer, fastslår Henning Hyllested.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Vognmand hårdt ramt af dieseltyveri

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Nyhedsbrev

Vognmand køber varmeværksgrund

Online Avis Arkiv

Kommune vil ikke betale til vej

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men...

Send til en kollega

0.368