Opfindere inspireret af TV-udsendelse

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

To nordjyske studerende vil udvikle et unikt system til tunge løft i højden

Kan en TV-udsendelse på Discovery Channel om verdens største rutsjebane blive springbrættet til et iværksættereventyr?

Ja, det tror Ole Egon Møller og Jakub Niemczyk, som begge læser til produktionsteknolog på UCN i Aalborg. De bliver godt hjulpet på vej af UCN’s såkaldte inkubationsmiljø for iværksættere, Next Step, og er allerede på vej til at realisere deres idé, efter at de for nylig deltog i "DM i entreprenørskab" med deres idé.

Udsendelsen på Discovery viste ifølge Ole med al tydelighed, hvor svært det kan være, når man med en kran skal løfte forskellige emner på plads til montering højt oppe. I dette tilfælde var det en rutsjebane, der skulle samles i en amerikansk forlystelsespark. Hver eneste del er unik og skulle monteres i helt individuelle positioner i mange meters højde. Den problemstilling blev udgangspunktet for firmaet JO-technic og deres system Control Lift.

Control Lift er et trådløst styret hejsesystem, et løfteåg med blok, der tillader at bevæge et objekt i seks akser i stedet for de traditionelle tre.

- Jeg lagde mærke til, at kranfirmaet mange gange skulle bruge både to og tre forsøg, før vinklen på det løftede element var på plads, fortæller Ole Egon Møller, der er den ene del af iværksætterduoen bag JO-technic.

- Hver gang skulle hele delen sænkes ned på jorden igen og taljernes justeres manuelt. Der var slet ingen mulighed for at justere undervejs, når de tunge sektioner skulle monteres manuelt af personer højt oppe over jorden. Jeg var overbevist om, at det måtte kunne gøres bedre.

Praktisk erfaring
Ole Egon Møller er oprindeligt uddannet smed og har mange år arbejdet med løft og lastning fra sit arbejde i den travle havn i Nuuk i Grønland. På den baggrund ligger der mange års praktisk erfaring bag ideen.

For at omsætte ideen til et produkt har Ole måtte trække på de redskaber, han er blevet præsenteret for i sin uddannelse på UCN i Aalborg. Samtidig blev Ole på iværksætterforløbet Next Step rådgivet til at inddrage en sparringspartner.

Den fandt han i en anden studerende fra produktionsteknolog, Jakub Niemczyk, som er tidligere landbrugsmekaniker med erfaring fra blandt andet vindmølle-industrien. Det er en anden industri med oplagt interesse i at sikre præcise løft af vindmøllevinger mm.

Uddannelsen til produktionsteknolog havde allerede klædt de to iværksættere på med kompetencer inden for konstruktion og udviklingsopgaver samt redskaber til dokumentation af konstruktionerne i nødvendigt omfang med henblik på produktion. Så det var bare med at komme i gang med at udvikle en forretningsplan og få afprøvet ideen i praksis.

Tid, penge og sikkerhed
Firmaet JO-technic blev stiftet med det formål at udvikle og realisere produktet, som blev døbt Control Lift.

Control Lift kan rotere og samtidig vippe i "Z- og X-aksen". På den måde får en kranfører flere muligheder for direkte at tilpasse det løftede objekt til det emne, det skal sammenkobles med modsat traditionelle kraner.

Samtidig skal der kunne tilkøbes ekstraudstyr, som gør det muligt at rotere 360 grader.

Via forløbet på Next Step har de studerende blandt andet arbejdet sig frem til, at produktet vil kunne spare op imod 10 procent på processerne i industrien.

De har også indhentet interessetilsagn og fået valideret deres produkts relevans og aftagerinteressen via undersøgelser i industrien.

Fokus er på besparelser i tid, penge, højnelsen af sikkerheden og mindskelse af emissioner.

Produktideen og pitchet af virksomhedsgrundlaget var så godt på plads, at JO-technic endte med at vinde den interne konkurrence blandt alle UCN’s iværksætterspirer på forløbet. Dermed var vejen lagt til deltagelse i DM i entreprenørskab.

Computerkræfter
Ole og Jakub ser rigtig store muligheder for produktet, ikke mindst i takt med at byggerier bliver mere og mere avancerede.

- Den store udvikling i computerkraft gør, at nye bygningsværker - særligt i udlandet - bliver mere og mere komplicerede, fortæller Ole Egon Møller.

- Arkitekter udnytter digitalt design til at lave spektakulære designs. De består af mange hundrede unikke bygningselementer, som alle skal monteres på hver deres måde.

- I den anden ende vil der altid være et marked for at øge sikkerheden og spare tid inden for eksempelvis godstransport og søfart - og ikke mindst vindindustren. Derfor ser vi rigtig store muligheder for vores produkt på det internationale marked.

Næste skridt
Duoen bag JO-technic skal nu på jagt efter investorer og samarbejdspartnere for at kunne teste og videreudvikle deres produkt og sikre patentet. Det sker samtidig med, at uddannelsen på UCN også lige skal afsluttes i sommeren 2018.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Nyhedsbrev

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Online Avis Arkiv

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Tank i det billigste land og spar penge

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Send til en kollega

0.245