23948sdkhjf

Opfindere inspireret af TV-udsendelse

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

To nordjyske studerende vil udvikle et unikt system til tunge løft i højden

Kan en TV-udsendelse på Discovery Channel om verdens største rutsjebane blive springbrættet til et iværksættereventyr?

Ja, det tror Ole Egon Møller og Jakub Niemczyk, som begge læser til produktionsteknolog på UCN i Aalborg. De bliver godt hjulpet på vej af UCN’s såkaldte inkubationsmiljø for iværksættere, Next Step, og er allerede på vej til at realisere deres idé, efter at de for nylig deltog i "DM i entreprenørskab" med deres idé.



Udsendelsen på Discovery viste ifølge Ole med al tydelighed, hvor svært det kan være, når man med en kran skal løfte forskellige emner på plads til montering højt oppe. I dette tilfælde var det en rutsjebane, der skulle samles i en amerikansk forlystelsespark. Hver eneste del er unik og skulle monteres i helt individuelle positioner i mange meters højde. Den problemstilling blev udgangspunktet for firmaet JO-technic og deres system Control Lift.

Control Lift er et trådløst styret hejsesystem, et løfteåg med blok, der tillader at bevæge et objekt i seks akser i stedet for de traditionelle tre.

- Jeg lagde mærke til, at kranfirmaet mange gange skulle bruge både to og tre forsøg, før vinklen på det løftede element var på plads, fortæller Ole Egon Møller, der er den ene del af iværksætterduoen bag JO-technic.

- Hver gang skulle hele delen sænkes ned på jorden igen og taljernes justeres manuelt. Der var slet ingen mulighed for at justere undervejs, når de tunge sektioner skulle monteres manuelt af personer højt oppe over jorden. Jeg var overbevist om, at det måtte kunne gøres bedre.

Praktisk erfaring
Ole Egon Møller er oprindeligt uddannet smed og har mange år arbejdet med løft og lastning fra sit arbejde i den travle havn i Nuuk i Grønland. På den baggrund ligger der mange års praktisk erfaring bag ideen.

For at omsætte ideen til et produkt har Ole måtte trække på de redskaber, han er blevet præsenteret for i sin uddannelse på UCN i Aalborg. Samtidig blev Ole på iværksætterforløbet Next Step rådgivet til at inddrage en sparringspartner.

Den fandt han i en anden studerende fra produktionsteknolog, Jakub Niemczyk, som er tidligere landbrugsmekaniker med erfaring fra blandt andet vindmølle-industrien. Det er en anden industri med oplagt interesse i at sikre præcise løft af vindmøllevinger mm.

Uddannelsen til produktionsteknolog havde allerede klædt de to iværksættere på med kompetencer inden for konstruktion og udviklingsopgaver samt redskaber til dokumentation af konstruktionerne i nødvendigt omfang med henblik på produktion. Så det var bare med at komme i gang med at udvikle en forretningsplan og få afprøvet ideen i praksis.

Tid, penge og sikkerhed
Firmaet JO-technic blev stiftet med det formål at udvikle og realisere produktet, som blev døbt Control Lift.

Control Lift kan rotere og samtidig vippe i "Z- og X-aksen". På den måde får en kranfører flere muligheder for direkte at tilpasse det løftede objekt til det emne, det skal sammenkobles med modsat traditionelle kraner.

Samtidig skal der kunne tilkøbes ekstraudstyr, som gør det muligt at rotere 360 grader.

Via forløbet på Next Step har de studerende blandt andet arbejdet sig frem til, at produktet vil kunne spare op imod 10 procent på processerne i industrien.

De har også indhentet interessetilsagn og fået valideret deres produkts relevans og aftagerinteressen via undersøgelser i industrien.

Fokus er på besparelser i tid, penge, højnelsen af sikkerheden og mindskelse af emissioner.

Produktideen og pitchet af virksomhedsgrundlaget var så godt på plads, at JO-technic endte med at vinde den interne konkurrence blandt alle UCN’s iværksætterspirer på forløbet. Dermed var vejen lagt til deltagelse i DM i entreprenørskab.

Computerkræfter
Ole og Jakub ser rigtig store muligheder for produktet, ikke mindst i takt med at byggerier bliver mere og mere avancerede.

- Den store udvikling i computerkraft gør, at nye bygningsværker - særligt i udlandet - bliver mere og mere komplicerede, fortæller Ole Egon Møller.

- Arkitekter udnytter digitalt design til at lave spektakulære designs. De består af mange hundrede unikke bygningselementer, som alle skal monteres på hver deres måde.

- I den anden ende vil der altid være et marked for at øge sikkerheden og spare tid inden for eksempelvis godstransport og søfart - og ikke mindst vindindustren. Derfor ser vi rigtig store muligheder for vores produkt på det internationale marked.

Næste skridt
Duoen bag JO-technic skal nu på jagt efter investorer og samarbejdspartnere for at kunne teste og videreudvikle deres produkt og sikre patentet. Det sker samtidig med, at uddannelsen på UCN også lige skal afsluttes i sommeren 2018.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.212