23948sdkhjf

Rendyrket renovation i storbyen

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Frederiksberg kommune øger antallet af elektriske skraldebiler. Nu har kommunens affaldsselskab fem el-drevne lastbiler

For nylig blev den femte el-skraldebil leveret til Frederiksberg Kommune. Det skete under den nordiske miljø-konference Nordic Clean Energy Week i maj i København hos Ingeniørforeningen i Danmark (IDA).

Skraldebilen kommer fra den franske producent PVI Cless, som er den eneste, der kan levere store el-renovationsbiler i størrelsen 26-27 ton totalvægt.



Frederiksberg kommune har 28 skraldebiler. Heraf er de fem nu el-drevne; men kommunalbestyrelsen ser gerne, at alle biler bliver elektriske, selv om de koster næsten tre gange så meget. En elektrisk renovationsbil koster 4,1 millioner kroner mod 1,5 millioner kroner for en dieseldreven skraldebil.

Afskrivning over 14 år
Afskrivningen er syv år for dieselbilen, mens den er 14 år for el-bilen. Det skyldes, at drivlinen i el-bilen, ikke forældes lige så hurtigt som diesel-drivlinen.

Frederiksberg har Nordeuropas tætteste befolkede område med 105.000 indbyggere på ni kvadratkilometer. Derfor er det vigtigt for kommunen, at sikre borgerne et godt miljø, og det kan man blandt andet med el-køretøjer, som ikke giver lokal forurening og ikke støjer. Det er vigtigt, når man har 1,2 millioner tømninger om året.

- Da vi fik vores første elektriske skraldebil for fem år siden, var der klager blandt chaufførerne over bilens trækkraft; men i dag vil de samme chauffører ikke tilbage til deres dieseldrevte skraldebiler, siger Ole Philip, der er afdelingschef for Frederiksberg Gartner og Vejservice (FGV) og Frederiksberg Renovation (FR).

- Arbejdsmiljøet er meget bedre med el-bilerne. Desuden er teknikken blevet opdateret blandt andet med øget effekt og en boost-funktion, så man ikke behøver at køre op af Valby bakke med 15 km/t til gene for medtrafikanterne.

Tre ton mindre nyttelast
Nyttelasten pr. el-bil er tre ton mindre end dieselbilerne, fordi Frederiksberg kommune har valgt at køre med tre batterienheder pr. skraldebil. Kun på den måde kan man opnå de ønskede 255 kWh.

Rækkevidde er 120 kilometer pr. opladning, men på Frederiksberg kører bilerne to kørselsrunder à 40 km inklusive tømning på varmeværket på Amager. Batteriets levetid er minimum 10 år.

Frederiksberg har netop fået sin egen kraftige 10 MW transformatorstation til at klare opladningen af kommunens mange små og store el-køretøjer. Her tager en opladning op mod ni timer med 63 ampere.

En el-skraldebil på Federiksberg kører 28.800 kilometer om året.

Leverancen stod Phoenix Danmark for. Det er den danske importør af de franske skraldebiler fra PVI Cless. Det er netop nu den eneste producent, der kan levere el-renovationsbiler i størrelsen 26-27 ton totalvægt - og det ændrer sig ifølge Ole Philip ikke de første to-tre år.

- Til den tid vil der være flere, der kan tilbyde disse el-biler.

Det franske firma PVI har eksisteret i 28 år og har produceret elektriske renovationsbiler siden 2011. Frederiksberg købte sin første i 2013.

PVI produceer faktisk kun den elektriske drivline, det vil sige motor og gearkasse, mens den britiske virksomhed Dennis Eagle bygger resten af lastbilen og førerhuset. Bag disse selskaber står endnu større koncerner. De er nemlig Renault Group, der ejer PVI, mens det er hollandske Terberg, der ejer Dennis Eagle.

Herhjemme er Phoenix Danmark importør af de franske skraldebiler.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Udnytter lastbiler: Albanere forsøger illegalt at rejse fra Esbjerg til England

Hjælp til at holde afstand

Tøver med elektroniske transportdokumenter

Ny lov om miljøzoner er for slap for rød blok

En regering med Mette Frederiksen (S) som statsminister vil stramme loven om miljøzoner efter folketingsvalget.

Nyhedsbrev

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Online Avis Arkiv

Der er brug for flere danske chauffører

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

Renault viser el-lastbil

Dansk tolder udnævnt i FN

Varebil hyldes med sang

Femern: Byggeplads klargøres

Fem nye til Agersted

Fem nye Scania R 500 til Agersted Vognmandsforretning ved Dronninglund.

DTL formand: - Vi kan fejre 20-års jubilæum i god form

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Nyt IDS anlæg i Køge Transportcenter

Vores sortiment bliver bredere og bredere. Vi har endnu engang udvidet vores sortiment.

JLM Teknik kan nu præsentere en verdensnyhed i Danmark

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Nr. Galten Vognmandsforretning køber kærre

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Ny maskinanhænger til VANDFAX !

Forestil dig en surring med automatisk oprul...

Send til en kollega

0.516