23948sdkhjf

Nye funktioner med Volvo Dynamic Steering

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Volvo Trucks har udviklet nye chaufførsupportsystemer, der øger sikkerheden

Bedre trafiksikkerhed og et optimalt arbejdsmiljø for chaufførerne. Det er målene for Volvo Trucks, som nu introducerer nogle nye chaufførsupportsystemer, der er baseret på Volvo Dynamisk Styring (VDS).

- Volvo Dynamisk Styring har de senere år revolutioneret chaufførens arbejde bag rattet, og nu videreudvikler vi systemet, fortæller Carl Johan Almqvist, der er trafik- og produktsikkerhedschef hos Volvo Trucks.



- Vi har udviklet to chaufførsupportsystemer til forebyggelse af ulykker: VDS med stabilitetsassistent og VDS med aktiv sporassistent.

Forhindrer udskridning
- Forestil dig, at du kører på en våd, glat vej, og du pludselig mærker, at bagenden af lastvognen begynder at miste vejgrebet. Inden det udvikler sig til en udskridning, styrer du let i den modsatte retning, indtil faren er drevet over.

- Det er nøjagtigt sådan VDS med stabilitetsassistent fungerer. Den store forskel er, at systemet kan opdage, når der er risiko for en ulykke og hjælpe med at stabilisere køretøjet, inden du overhovedet selv bemærker, at der er ved at ske noget, forklarer Carl Johan Almqvist.

Tilbage på sporet
Det andet nye system, VDS med aktiv sporassistent, giver chaufføren en hjælpende hånd, når systemet registrerer, at lastvognen viser tegn på, at den nærmer sig vognbanemarkeringen.

Med en let drejning af rattet i den rette retning og en let vibration i rattet advares chaufføren og får hjælp til at styre lastvognen tilbage i vognbanen.

- Det er med til at reducere risikoen for at køre af vejen og for at køretøjet utilsigtet begynder at forlade sin vognbane, siger Carl Johan Almqvist.

Justerer ratmodstanden
I tillæg til de to nye chaufførsupportsystemer introducerer Volvo Trucks en længe ventet funktion, der gør det muligt at justere ratmodstanden individuelt i lastvogne, der er udstyret med VDS.

- Alle chauffør har hver sin opfattelse af, hvor let eller tungt styretøjet skal være. Nu kan den enkelte chauffør justere ratmodstanden, nøjagtigt som han eller hun vil have den, så kørslen bliver så komfortabel, afslappet og sikker som muligt. Det er en virkelig praktisk funktion, ikke mindst for lastvogne, der ofte har forskellige chauffører, siger Carl Johan Almqvist.

Hvad er VDS?
Volvo Dynamisk Styring er baseret på, at lastbilens hydrauliske servostyring assisteres af en elektronisk styret el-motor, der hele tiden tilpasser styretøjet og giver ekstra drejekraft, når der er behov for det.

Systemet er oprindelig udviklet til automatisk at kompensere for ujævnheder i vejen og fjerne vibrationer og udefra kommende bevægelser af rattet.

Ved kørsel med lav hastighed reduceres ratmodstanden med omkring 75 procent. Det er en stor fordel under bakning og præcisionskørsel.

Rattet vender automatisk tilbage til neutral position, lige så snart chaufføren letter grebet om rattet.

Ved høje hastigheder bevarer lastvognen retningen selv på dårlige overflader og i stærk sidevind.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.126