23948sdkhjf

Femern holder fast: Byggeri starter i 2020

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Arbejdet med at bygge Femern-forbindelsen til Tyskland ventes fortsat at gå i gang i 2020, oplyser selskab bag forbindelsen. Men tysk minister er mindre sikker

Det tager over otte år at bygge den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland.

Men selv om et bredt flertal i Folketinget for længst har vedtaget at bygge Femern-forbindelsen, ligger de helt store spadestik fortsat et stykke ude i fremtiden.

Spørgsmålet er hvor langt ude.

I foråret blev en tysk myndighedsgodkendelse af projektet udskudt til slutningen af i år.
Alligevel fastholder både Transportministeriet og selskabet bag forbindelsen, Femern A/S, over for Ritzau, at byggeriet af den 52 milliarder kroner dyre tunnel kan gå i gang i 2020.

Og det er til trods for, at en klage fra tyske miljøorganisationer over godkendelsen efter alt at dømme vil udskyde byggestarten yderligere to år.

Transportministeren i Slesvig-Holsten, Bernd Buchholz, er da heller ikke helt så skråsikker.

- Byggestart vil afhænge af byggegodkendelsen, hvilket vil sige, hvornår retssagen er afsluttet. Vores erfaring er, at det mindst vil tage to år.

- Det er dog ingen garanti, for domstolene er uafhængige, og vi kender endnu ikke omfanget af de søgsmål, der venter, siger Bernd Buchholz.

I denne uge faldt der en tillægsaftale på plads med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser på forbindelsen.

Aftalen betyder, at de betingede kontrakter er forlænget med et år og løber til udgangen af 2020 til en merpris på knap 45 millioner kroner, oplyser Transportministeriet.

Professor Per Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet kalder det rettidig omhu at forhandle nye kontrakter med udsigt til en forsinket miljøgodkendelse.

Der er tidligere blevet gisnet om, at prisen for at forlænge kontrakter ville være op mod en milliard kroner dyrere.

- Set i det lys er det billigt sluppet at skulle betale 45 millioner for yderligere en kontraktforlængelse, siger Per Nikolaj Bukh.

Femern A/S er dog også kun nået i hus med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser.

Selskabet er også "i god dialog" om kontraktforlængelse med Fehmarn Belt Contractors, som skal stå for udgravningen af tunnelrenden og landopfyldning, lyder det.

Hvor mange der vil benytte sig af forbindelsen, når den engang måtte stå færdig, er der også skabt usikkerhed om.

Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested regnede indtil for få uger siden med at få en offentlig høring om Femern-forbindelsen, hvor alle de omstridte trafikprognoser og beregninger bag projektet kunne komme på bordet.

- Holdningen fra forligspartierne var, at når der nu ikke var noget at skjule, som et medlem formulerede det, så kunne man lige så godt få alt frem, siger Henning Hyldested til Ritzau.

Men den høring er nu aflyst, fortæller han.

Enhedslisten er sammen med Alternativet de eneste partier, der står udenfor aftalen om at bygge forbindelsen.

Nu er der ifølge ordføreren i stedet udsigt til, at transportudvalgets medlemmer kan få en teknisk gennemgang af projektet sammen med transportministeren efter sommerferien.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Ny generation i front for Jørgen Jensen Distribution: - Der skal ikke nye boller på suppen

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Online Avis Arkiv

Grønt lys til studenterkørsel

Nu er PEMA blevet TIP

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Nye leveringer

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.25