Femern holder fast: Byggeri starter i 2020

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Arbejdet med at bygge Femern-forbindelsen til Tyskland ventes fortsat at gå i gang i 2020, oplyser selskab bag forbindelsen. Men tysk minister er mindre sikker

Det tager over otte år at bygge den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland.

Men selv om et bredt flertal i Folketinget for længst har vedtaget at bygge Femern-forbindelsen, ligger de helt store spadestik fortsat et stykke ude i fremtiden.

Spørgsmålet er hvor langt ude.

I foråret blev en tysk myndighedsgodkendelse af projektet udskudt til slutningen af i år.
Alligevel fastholder både Transportministeriet og selskabet bag forbindelsen, Femern A/S, over for Ritzau, at byggeriet af den 52 milliarder kroner dyre tunnel kan gå i gang i 2020.

Og det er til trods for, at en klage fra tyske miljøorganisationer over godkendelsen efter alt at dømme vil udskyde byggestarten yderligere to år.

Transportministeren i Slesvig-Holsten, Bernd Buchholz, er da heller ikke helt så skråsikker.

- Byggestart vil afhænge af byggegodkendelsen, hvilket vil sige, hvornår retssagen er afsluttet. Vores erfaring er, at det mindst vil tage to år.

- Det er dog ingen garanti, for domstolene er uafhængige, og vi kender endnu ikke omfanget af de søgsmål, der venter, siger Bernd Buchholz.

I denne uge faldt der en tillægsaftale på plads med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser på forbindelsen.

Aftalen betyder, at de betingede kontrakter er forlænget med et år og løber til udgangen af 2020 til en merpris på knap 45 millioner kroner, oplyser Transportministeriet.

Professor Per Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet kalder det rettidig omhu at forhandle nye kontrakter med udsigt til en forsinket miljøgodkendelse.

Der er tidligere blevet gisnet om, at prisen for at forlænge kontrakter ville være op mod en milliard kroner dyrere.

- Set i det lys er det billigt sluppet at skulle betale 45 millioner for yderligere en kontraktforlængelse, siger Per Nikolaj Bukh.

Femern A/S er dog også kun nået i hus med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser.

Selskabet er også "i god dialog" om kontraktforlængelse med Fehmarn Belt Contractors, som skal stå for udgravningen af tunnelrenden og landopfyldning, lyder det.

Hvor mange der vil benytte sig af forbindelsen, når den engang måtte stå færdig, er der også skabt usikkerhed om.

Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested regnede indtil for få uger siden med at få en offentlig høring om Femern-forbindelsen, hvor alle de omstridte trafikprognoser og beregninger bag projektet kunne komme på bordet.

- Holdningen fra forligspartierne var, at når der nu ikke var noget at skjule, som et medlem formulerede det, så kunne man lige så godt få alt frem, siger Henning Hyldested til Ritzau.

Men den høring er nu aflyst, fortæller han.

Enhedslisten er sammen med Alternativet de eneste partier, der står udenfor aftalen om at bygge forbindelsen.

Nu er der ifølge ordføreren i stedet udsigt til, at transportudvalgets medlemmer kan få en teknisk gennemgang af projektet sammen med transportministeren efter sommerferien.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Nyhedsbrev

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Online Avis Arkiv

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Tank i det billigste land og spar penge

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Send til en kollega

0.26