Elektrisk fly får luft under vingerne

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Mandag letter et norsk elfly. Men der vil gå årtier, før flytrafikken bliver helt elektrisk, mener lektor

Det første norske, elektriske fly letter mandag eftermiddag for at begive sig ud på sin jomfruflyvning. Landets transportminister, Ketil Solvik-Olsen, vil være med om bord i det lille elfly, som har to sæder.

Det skriver det norske nyhedsbureau NTB.

Elflyet har afgang fra lufthavnen Gardemoen, som ligger i den norske hovedstad Oslo. Den statsejede virksomhed Avinor, som har ansvaret for 45 lufthavne, ejer flyet.

Den elektriske flyvemaskine går under navnet Alpha Electro G2 og er blevet produceret i Slovenien.

I pilotsædet vil Avinors koncernchef, Dag Falk-Pettersen, sidde. Selskabet har en vision om, at alle norske indenrigsflyvninger skal være elektriske inden 2040.

På verdensplan har udviklingen indenfor elektriske fly har været i gang i flere år, men der vil alligevel gå mindst 20 til 30 år, før kommercielle passagerfly vil være rent elektriske.

Det vurderer Peter Omand Rasmussen, der er lektor i elektriske maskiner ved Institut for Energiteknik ved Aalborg Universitet.

- Jeg tror ikke ligefrem, at det er noget, som kommer til at ske om et par år. Vi skal langt frem i tiden, for at det kan blive interessant. Men vi ser aktivitet på verdensplan omkring forskning i elfly.

- Problemet er batterierne. Der er simpelthen ikke nok energi i et batteri, til at det er interessant. Der skal ske en revolution inden for forskning i batterier, for at det virkelig kan give mening at flyve på rent el, siger han.

I Danmark er forskningen indenfor elektriske fly meget begrænset, mener Peter Omand Rasmussen. Han peger til gengæld på, at flere virksomheder har succes med at udvikle droner.

- Det er jo stadig flyvende objekter, som skal bruges til inspektion og service. Her er der faktisk er en hel del udvikling, som foregår rundt omkring i Danmark.

- Det kan være, at der på et tidspunkt kommer en enkelt passager med en af de droner. Men decideret flytrafik mellem byer – den tror jeg ikke på, siger han.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand køber varmeværksgrund

Kommune vil ikke betale til vej

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

Nyhedsbrev

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Online Avis Arkiv

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Ny sælger hos Bevola

Send til en kollega

0.239