23948sdkhjf

Slut med trængsel i myldretiden: På Motorring 4 har de knækket koden

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tætpakkede kørebaner og biler der snegler sig afsted. Det er virkeligheden på motorvejene flere steder i landet.

Men på den stærkt trafikerede Motorring 4 i hovedstadsområdet har man stort set fået sat en stopper for trængsel i eftermiddagsmyldretiden i den sydgående retning.

Rejsetiden på Frederikssundmotorvejen er også faldet med flere minutter.

Det viser en analyse fra Vejdirektoratet, der har evalueret udvidelserne af Motorring 4 og Frederikssundmotorvejen, der taget i brug i 2013 og 2015. Motorring 4 blev dengang udvidet fra fire til seks spor. Det skriver DR P4 København.

Ifølge rapporten sparer trafikanterne årligt 732.000 timer ved ikke længere at sidde i kø. Og det glæder transportminister Ole Birk Olesen (LA), at investeringen i flere spor har virket.

- Resultaterne er positive og pengene givet godt ud. Rejsetiden er blevet mindre, hvilket gør, at bilisterne kan komme hurtigere på arbejde. Det er irriterende at spilde sin tid i trafikken, siger han til DR P4 København.

Ole Birk Olesen erkender dog, at de ekstra spor ikke har løst trængselsproblemerne på strækningen. Rapporten viser, at rejsetiden stort set er uændret i den nordlige retning mod Ballerup i morgenmyldretiden. Det skyldes, at det er kommet flere biler på strækningen. På Motorring 4 nord for Frederikssundmotorvejen er rejsetiden ligefrem steget.

Hos FDM, Forenede Danske Motorejere, er adm. direktør, Torben Lund Kudsk, glad for, at trængslen er blevet meget mindre i sydgående retning om eftermiddagen på Motorring 4.

- Det er rigtig meget tryk på trafikken i det her område. Det har givet en lettelse for en del trafikanter og den daglige pendling, at man har lavet de her udvidelser, siger han til DR P4 København.

Han påpeger dog, at udvidelserne ikke har løst alle trængselsproblemer og efterlyser en helhedsplan, der skal få bugt med de proppede motorveje.

- Det er tankevækkende, at vi i et land som Danmark, hvor man normalt har godt styr på tingene, overhovedet ikke har styr på, hvordan vi fremadrettet skal udvide vores infrastruktur og vejnet, siger han.

På ministerkontoret er Ole Birk Olesen da også klar på til at forbedre vejene.

- Jeg er helt enig med FDM. Vi skal gøre meget mere og det vil vi også gøre. Når vi kommer ind i 2021 er der igen penge til at investere i nye veje. Og det trænger vejene til - både hovedstadsområdet og resten af landet, siger transportministeren til DR P4 København.

Kilde: DR P4 København
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.186