23948sdkhjf

Kontrol med dyretransporter er for slap

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Både miljøministeren og dyrevelfærdsordførerne er enige om behovet for skærpelser

- Der har været for lidt kontrol med dyretransporterne. Mere end to millioner smågrise har lidt overlast.

Sådan lød anklagen fra Enhedslistens Søren Egge Rasmussen, da han i går onsdag sammen med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti havde kaldt miljøminister Jacob Ellemann-Jensen i samråd i Folketingets miljø- og førevareudvalg.

Målet med samrådet var at få skærpet kravene til de lange grisetransporter, som varer i over otte timer.

- Der bliver kontrolleret på den indgående side, når lastbilerne komme ind til slagterierne; men ingen embedsdyrlæger er til stede, når lastbilerne henter dyrene på samlestederne. Der er carte blanche til, at bilerne ikke er dyrevælfærdsmæssigt i orden, fremhævede Dansk Folkepartis Karina Due.

Hun mente, at fejlene og overtrædelserne fortrinsvis sker af udenlandske og ikke danske transportører.

Læs også: Dyreeksportører truer minister med injuriesag

- På 10 år er lange transporter af levende grise steget fra 1,9 millioner i 2007 til 9,4 millioner, uden at kontrollen er øget. Der køres blandt andet én million smågrise til opfedning i Italien.

Slagt svinene herhjemme
Dyrevelfærd- og fødevareordfører Simon Kollerup fra Socialdemokratiet opsummerede flertallets forventninger miljø- og fødevareministeren i fire punkter.

  1. Flere slagtegrise holdes hjemme.
  2. Embedslægens kontrol af belægning (dyrenes størrelse) inden den internationale tur.
  3. Sanktioner må ikke bruges som en driftsomkostning, det vil sige, at det ikke skal kunne betale sig indregne bøder.
  4. Loftshøjde i lastbilen for grise under 40 kg.

I strid med EU
- Der lader til, at der er bred enighed i udvalget om at forbedre rammevilkårene for danske slagterier, lød Jakob Ellemann-Jensens både drilske og alvorlige bemærkning til at lade flere grise slagte herhjemme og på den måde mindske eksporten af slagtesvin.

Det er nemlig i strid med EU's indre marked at forhindre eksport af levende svine.

De øvrige punkter giver han medhold i.

EU er for passiv
Regler for dyretransporter er fastlagt i EU's transportforordning. Danmark kan ikke indføre et forbud mod lange transporter, der krydser landegrænsen. Derimod er det er muligt at indføre særregler for transporter, der begynder og slutter i Danmark.

- EU-kommissionen har hidtil afvist at iværksætte en revision af transportforordningen, beklagede Jakob Ellemann-Jensen.

- Det sker med henvisning til, at der skal være en bedre implementering og ensartet håndhævelse af de eksisterende regler. Det skal ikke forhindre regeringen i at rejse emnet på EU-plan ved enhver passende lejlighed, erklærede han.

Samtale om overbelægning
Videre vil han diskutere problemet med overbelægning med eksportørerne og transportørerne.

Stikprøvekontrollen skal gøres mere målrettet mod de transportører, som gentagne gange har overtrådt reglerne.

Endelig inviterer han samtlige partier til møde om dyretransporter.

Samrådet var indkaldt før det kom frem, at Fødevarestyrelsen ikke fulgt op på 1000 overtrædelser før nu. Den sag om logbøger får ministeren en redegørelse om den 6. juli. 70 virksomheder er blevet politianmeldt i logbogssagen.

Mere om: dyretransport
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.219