Kontrol med dyretransporter er for slap

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Både miljøministeren og dyrevelfærdsordførerne er enige om behovet for skærpelser

- Der har været for lidt kontrol med dyretransporterne. Mere end to millioner smågrise har lidt overlast.

Læs også: Dyreeksportører truer minister med injuriesag

Sådan lød anklagen fra Enhedslistens Søren Egge Rasmussen, da han i går onsdag sammen med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti havde kaldt miljøminister Jacob Ellemann-Jensen i samråd i Folketingets miljø- og førevareudvalg.

Målet med samrådet var at få skærpet kravene til de lange grisetransporter, som varer i over otte timer.

- Der bliver kontrolleret på den indgående side, når lastbilerne komme ind til slagterierne; men ingen embedsdyrlæger er til stede, når lastbilerne henter dyrene på samlestederne. Der er carte blanche til, at bilerne ikke er dyrevælfærdsmæssigt i orden, fremhævede Dansk Folkepartis Karina Due.

Hun mente, at fejlene og overtrædelserne fortrinsvis sker af udenlandske og ikke danske transportører.

Læs også: Sanktioner til dyretransportørerne skal revideres

- På 10 år er lange transporter af levende grise steget fra 1,9 millioner i 2007 til 9,4 millioner, uden at kontrollen er øget. Der køres blandt andet én million smågrise til opfedning i Italien.

Slagt svinene herhjemme
Dyrevelfærd- og fødevareordfører Simon Kollerup fra Socialdemokratiet opsummerede flertallets forventninger miljø- og fødevareministeren i fire punkter.

  1. Flere slagtegrise holdes hjemme.
  2. Embedslægens kontrol af belægning (dyrenes størrelse) inden den internationale tur.
  3. Sanktioner må ikke bruges som en driftsomkostning, det vil sige, at det ikke skal kunne betale sig indregne bøder.
  4. Loftshøjde i lastbilen for grise under 40 kg.

I strid med EU
- Der lader til, at der er bred enighed i udvalget om at forbedre rammevilkårene for danske slagterier, lød Jakob Ellemann-Jensens både drilske og alvorlige bemærkning til at lade flere grise slagte herhjemme og på den måde mindske eksporten af slagtesvin.

Det er nemlig i strid med EU's indre marked at forhindre eksport af levende svine.

De øvrige punkter giver han medhold i.

EU er for passiv
Regler for dyretransporter er fastlagt i EU's transportforordning. Danmark kan ikke indføre et forbud mod lange transporter, der krydser landegrænsen. Derimod er det er muligt at indføre særregler for transporter, der begynder og slutter i Danmark.

- EU-kommissionen har hidtil afvist at iværksætte en revision af transportforordningen, beklagede Jakob Ellemann-Jensen.

- Det sker med henvisning til, at der skal være en bedre implementering og ensartet håndhævelse af de eksisterende regler. Det skal ikke forhindre regeringen i at rejse emnet på EU-plan ved enhver passende lejlighed, erklærede han.

Samtale om overbelægning
Videre vil han diskutere problemet med overbelægning med eksportørerne og transportørerne.

Stikprøvekontrollen skal gøres mere målrettet mod de transportører, som gentagne gange har overtrådt reglerne.

Endelig inviterer han samtlige partier til møde om dyretransporter.

Samrådet var indkaldt før det kom frem, at Fødevarestyrelsen ikke fulgt op på 1000 overtrædelser før nu. Den sag om logbøger får ministeren en redegørelse om den 6. juli. 70 virksomheder er blevet politianmeldt i logbogssagen.

Mere om: dyretransport


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Nyhedsbrev

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Online Avis Arkiv

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Tank i det billigste land og spar penge

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Send til en kollega

0.215