Molslinjen opkøber Danske Færger

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bliver det Molslinjen, der overtager både Clipper Groups og statens andele i Danske Færger

Molslinjen A/S overtager samtlige aktier i Danske Færger A/S. Det fremgår af en meddelelse udsendt i dag fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs også: Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Med dagens oplysninger fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står det nu klart, at salgsprocessen af Danske Færger er tæt på sit mål. Det bliver således Molslinjen, der køber både Clipper Groups og statens halvparter i selskabet Danske Færger A/S.

Meddelelsen kommer efter, at Molslinjen allerede via en kontrakt med staten fra september i år skal drive den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm på ruterne fra Rønne til Ystad og Køge.

En kontrakt, der siden midt-nullerne har været i regi af  Nordic Ferry Services, og siden i det fortsættende selskab, Danske Færger.

Søfart har mandag eftermiddag været i kontakt med Molslinjens kommunikationschef, Jesper Maack, som meddeler, at rederiet i øjeblikket ikke har en kommentar til oplysningen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs også: Aarhus Havn skriver kontrakt på færgeterminal

Fra den kommercielle part af de to sælgere, Clipper Group, er det ligeledes ikke muligt at få betragtninger til den forestående transaktion.

- Vi har i øjeblikket ingen kommentar til dine oplysninger om salget af vores andel, lyder det fra Emma Wahlberg, Communication Manager hos Clipper Group, på vores henvendelse.

Molslinjen forbinder Sjælland og Jylland via ruterne Aarhus – Odden og Ebeltoft – Odden. Og har endvidere, som sagt, gennem et udbud afholdt i 2016 vundet Transport, Bygnings- og Boligministeriets udbud om samfundsbegrundet færgebetjening af Bornholm fra 1. september 2018.

Danske Færger A/S er pt. ejet af Bornholmstrafikken Holding A/S og Clipper Group A/S med 50 pct. hver. Bornholmstrafikken Holding A/S er 100 pct. ejet af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Læs også: Stena indsætter Bornholmer-færge ud fra Frederikshavn

Danske Færger driver i øjeblikket ruterne Fanø - Esbjerg, Ballen - Kalundborg, Spodsbjerg - Tårs, Bøjden - Fynshav, samt Rønne - Køge, Rønne - Ystad og Rønne - Sassnitz.

Bortset fra ruterne Fanø - Esbjerg og Rønne - Sassnitz er de ruter, som fusionen omfatter, ruter, der besejles i henhold til offentlige kontrakter udbudt efter Lov om færgefart med regulering af priser og omfang af besejling, som skal genudbydes i henholdsvis 2024 og 2028.

I meddelelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremgår det, at transaktionen efter parternes vurdering udgør en fusion, som er omfattet af konkurrencelovens bestemmelser om såkaldt fusionskontrol.

Det betyder, at fusionen ikke må gennemføres, før enten Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller Konkurrencerådet har godkendt den. Styrelsen oplyser, at fristen for indsigelser er 4. juli.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Nyhedsbrev

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Online Avis Arkiv

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Tank i det billigste land og spar penge

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Send til en kollega

0.284