23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lastbiler uden ventetid

Start Klar hedder et nyt koncept fra Mercedes-Benz i Danmark. Det går ud på, at forhandleren altid har lastbiler til hurtig levering

Man siger, at der ikke er to lastbiler, der er ens - men så alligevel. Langt hen ad vejen vælger vognmændene ofte de samme typer af opbygninger til bestemte typer af opgaver.

Det får nu Mercedes-Benz til at indføre et nyt koncept med lastbiler, der bliver færdigopbyggede på forhånd. Konceptet hedder Start Klar og går ud på at have lastbiler til hurtig levering.

- Vores lastvognssælgere har oparbejdet et indgående kendskab til hvilke opbygninger, kunderne forventer til bestemte opgaver. Derfor kan vi godt bygge disse biler på forhånd, siger produkt- og marketingchef hos Mercedes-Benz Trucks Danmark, Mikael Voigt.

- På den måde kan vi forkorte ventetiden, som ellers godt være lang.

Fordi mange af vognmændenes ønsker går igen, tør Mercedes-Benz og deres forhandlere godt have biler på lager eller på vej på lager hele tiden.

- Mange af vores kunder efterspørger korte leveringstider, og med Start Klar er vi i stand til at levere nogle af de mest efterspurgte varianter inden for distributions- og entreprenørkørsel med meget kort leveringstid.

- Det betyder ikke, at vi går på kompromis med kvaliteten. Alle vores Start Klar-lastbiler er skabt i et samspil mellem importør, forhandler og opbyggerene.

Mercedes-Benz har laver aftaler med tre opbygger: HMF, SAWO og Brdr. Plagborg.

Koncept kendt fra Sverige
Start Klar-konceptet har eksisteret på det svenske marked i 10 år og er blevet en succes.

Hos den store svenske Mercedes-forhandler Hedin i Göteborg er eksempelvis halvdelen af alle solgte lastbiler Start Klar-modeller.

Få modeller i starten
Produktionskapaciteten på Mercedes-Benz’ lastbilfabrik i Wörth er fuldt udnyttet, og man kan ikke bare springe køen over.

Det samme herhjemme. Både opbyggere og autolakerere har rygende travlt. Derfor startes konceptet i Start Klar-konceptet op med nogle få udvalgte modeller: distributionsbil, tømmerbil, entreprenørbiler og wirehejsbiler med kran. Udbuddet kan så udvides til flere modeller hen ad vejen.

I forbindelse med Start Klar-projektet vil Mercedes de markedsføre nye sikkerhedssystemer som Active Brake Assist, som genkender fodgængere og cyklister.

Start Klar-lastbilerne er klar efter sommerferien.

De tilbudte modeller:
Transportmagasinet fik mulighed for at kigge nærmere på de nye "StarTklar" modeller i forbindelse med et arrangement på Sjællandsringen forleden. De Mercedes-modeller, der sættes fokus på herhjemme, er:

Atego 1224 LnR 4x2 distributionsbil med en 18 pallers kasse i krydsfinér og polyester fra tyske Junge og en lift fra Bär.

Lasteevnen er 5,7 ton, motoren er 6-cylindret med 238 hk, moment 1.000 Nm, luftaffjedring på bagakslen og seks-trins Powershift automatgear.

Antos 1830 LnR 4x2 distributionsbil med Plagborg 18 pallers alu-kasse og Zepro lift. Lasteevnen er 8,2 ton.

En 6-cylindret rækkemotor på 299 hk, moment 1.200 Nm, luftaffjedring for og bag. Automatisk nødbremsesysten for fodgængere (ABA4) og 8-trins fuldautomatisk Powershift.

Antos 2532 L 6x2 tømmerhandelbil Med HMF 2620 kran og lad. 26 ton bil.

En 6-cylindret rækkemotor på 320 hk og moment 1.300 Nm, luftaffjedret bogie og stålfjedre for. Automatisk nødbremsesystem for fodgængere (ABA4). Radarbaseret højresvingsassistent. 8-trins Powershift aut. gear.

Arocs 3251 LK 8x4/4 med SAWO 3-vejs wirehejs og VBG luftstyret kærretræk. Danbox værktøjskasse.

Chassiset er forstærket op for krankonsol til 30 tonmeter kran. Diverse arbejdslamper og lys.

En 6-cylindret rækkemotor på 510 hk og 2.500 Nm. Luftaffjedret bogie. 13 ton tandemaksler. 16 trins Powershift aut.gear. 120 ton vogntogsvægt.

Arocs 3251 LK 8x4/4 jordbil med Meiller tre-vejs tip fra fabrik.

12 trins Powershift aut. gear. 6-cyl rækkemotor på 510 hk og 2.500 Nm. Luft- eller stålaffjedret bogie. Stålaffjedrede foraksler. 80 ton vogntogsvægt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03