Skræddersyede opbygninger makulerer papir i tonsvis

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Mobile anlæg til sikkerhedsmakulering bygges på trailere eller forvogne i Haderslev. Det er en af specialerne hos maskinfabrikken Retec Miljø - og det er håndarbejde fra ende til anden.

Det er dansk. Det er kendt i store dele af verden. Og det er håndarbejde. Det er mobile sikkerhedsmakulatorer fra Retec Miljø i Haderslev.

Bag virksomheden står Kjeld Jensen, som overtog en lille maskinfabrik i Stepping uden for Christiansfeld i 1997. Stepping Smedje havde allerede dengang en lang historie bag sig - helt tilbage fra 1908 - så det er stolte traditioner, Kjeld Jensen fører videre i sin virksomhed. Og der er stadig medarbejdere i virksomheden, som også var med dengang.

I 2013 manglede han plads, og så blev smedjen flyttet til Haderslev. I dag beskæftiges 30 medarbejdere, når alle tælles med.

Der sælges anlæg og maskiner til sønderdeling, flishugning, kompostering, granulering, komprimering og sortering.

- Vi producerer primært vores egne maskiner og anlæg; men vi forhandler også en lang række produkter til skovbrug og affaldshåndtering, forklarer Kjeld Jensen, mens han viser rundt i de store værkstedslokaler.

- Vi hjælper også mange virksomheder med at finde løsninger på særlige opgaver og udføre de ideer, som de har.

For at sige det kort, så producerer Retec alt, der er brug og behov for inden for miljø- og affaldsbehandling, herunder også de mobile sikkerhedsmakuleringsanlæg, som vi er kommet til Haderslev for at se nærmere på.

- Der er et stigende fokus på såkaldt cirkulær økonomi. Det handler om genbrug og genvinding, fordi vi skal passe bedre på miljøet; men det handler også om genbrug, fordi det økonomisk kan betale sig, siger Kjeld Jensen.

- Derfor bliver vores specialfremstillede anlæg konstrueret ud fra specifikke kundeønsker. Det er også vigtigt, at vi selv har styr på produktionen. Derfor producerer vi så meget som muligt selv her i Haderslev.

- En mobil sikkerhedsmakulator består først og fremmest af en maskine, der knuser papir. Den køber vi i Østrig. Maskinen bygger vi ind i en alu-kasse, hvis sider, vi køber i Sverige. Walking-floor gulvet kommer fra Holland - alt andet bygger vi selv.

- Vi bygger selv traileren. Vi bygger selv el-styringen. Hele anlægget svejser vi op og monterer. Bagenden med lys laver vi selv også, så der er virkelig tale om håndarbejde.

Lille marked
- Markedet for mobile sikkerhedsmakulatorer er forholdsvis lille. Der er ikke mange kunder til disse anlæg; men de kunder, der er, kender vi - og dem har vi et tæt samarbejde med.

- Der kører en del amerikanske mobileanlæg rundt i Europa; men kvaliteten er en anden. De kan ikke det samme. De kan selvfølgelig foretage sikkerhedsmakulering; men de holder ikke i mange år. De anlæg, vi producerer, holder i 10-15 år.

Transportmagasinet: Holder de i 10-15 år? Er det ikke lang tid?

- Jo, men de kan også holde i længere tid. Man kan skifte reservedelene, efterhånden som de bliver slidte. Dertil kommer, at vi bygger mange af makulatorerne som trailerløsninger. Så kan man nøjes med at skifte trækkeren efter tre-fire år, som mange jo gør herhjemme

En stor del af traileren består af et lastrum, der kan rumme 6-7 ton papir.

- Man skal forestille sig, at bilen kører rundt til forskellige virksomheder og makulerer deres papir.

Nogle virksomheder og institutioner har et ton papir, andre har blot et par hundrede kilo.

TR: Er der virkelig virksomheder, der ligger inde med et ton papir, der skal makuleres?

- Ja, det er der. Sådanne papirarkiver kan godt veje flere ton. Når året er omme, kan det, der er fem år gammel, smides ud - og det kan godt veje meget. Nogle af de store ministerier i København kan godt have mere.

TR: Er traileren stor nok til en hel dag?

- Ja, det er den. Makulatoren kan klare omkring et ton papir i timen. Det betyder, at bilen kan indeholde papir til en dags arbejde på cirka syv timer. Chaufføren holder ikke samme sted. Han kører måske køre to timer rundt om dagen. Så ja - kapaciteten svarer til en hel dags arbejde.

Der er installeret walking-floor gulv inde i trailerens lastrum. Det bruger man i dag i stedet for at lave et tippelad. Det er nemmere at arbejde med, når man skal tømme lastrummet for papir. Anlægget bliver trukket af en stor dieselgenerator, som laver strøm til hele anlægget.

Med siden år 2000
På værkstedsgulvet står værkstedsleder Lars Falkenberg sammen med sine kollegaer. Lars kom til Retec i år 2000 og har været med til at bygge alle de sikkerhedsmakulatorerne, virksomheden har produceret - bortset fra den første.

- Den første byggede vi i 1998. Det var før, jeg startede; men ellers har jeg været med på dem alle lige siden.

TR: Hvor mange bygger I om året?

- Det er lidt forskelligt. På et godt år kan vi godt bygge to anlæg, fortæller Lars. Vi laver også mange andre ting; men når makulatorerne kommer, er det mig - og Kaj.

Kaj Feddersen er bygnings- og landbrugssmed. Han har arbejdet i firmaet i 50 år.

- Jeg var en del af inventaret, der fulgte med, da Kjeld Jensen overtog virksomheden. Christian Byg, som Kjeld købte af, var min mester.

- I gamle dage stod jeg ved en esse, når bondemanden kom med sin plov, der skulle hvæsses. I en periode byggede vi mange stålspær til fabriks- og lagerhaller. Det var lige efter den store storm i 1999. Der kunne vi godt bygge stålspær til fire-fem haller om ugen; men det kan ikke betale sig i dag, siger Kaj Feddersen, som lige nu er ved at bore huller, så chassiset til sikkerhedsmakulatoren kan blive forstærket.

Ikke helt standard
Lars Falkenberg fortæller, at en sikkerhedsmakulator på mange punkter er en standardmaskine, men alligevel ikke helt.

- Vi har en konstruktionsafdeling, som kommer med de fysiske tegninger med specifikationer, beregninger og målinger. Dem følger vi; men der er stadig en del, der bare er håndlavet. Man kan ikke tegne alt.

- Den makulator, vi bygger nu, kalder vi for MAK III - det er den største model. I forhold til tidligere er traileren 40 cm længere, og så indeholder den en harddisk-shredder. Det vil sige, at vores nyeste anlæg både makulerer papir og harddiske.

- Harddisk-shredderen har sit eget lille skab med en separat skuffe. Her sidder en to-valset skæremaskine, som makulerer harddiske.

TR: Hvad sker der med harddisken, når den er makuleret?

- En harddisk består af jern og metaller. Det genanvendes også - ligesom det papir, der makuleres. Begge dele bliver genbrugt. Det er ligesom meningen med det.

På en citytrailer
Den makulator, der arbejdes på nu, er opbygget på en citytrailer; men ellers bygges der også makulatoranlæg på forvogne. Det bestemmer kunden.

TR: Hvor lang tid tager det at bygge sådan en her?

- Fra vi starter til vi er færdige går der 1400-1600 timer. Vi har omkring 18 ugers leveringstid på sådan en, siger Lars Falkenberg.

Det kan godt være, at en sikkerhedsmakulator fra Retec løber op i nogle millioner kroner, men så kan den til gengæld afskrives over 10-15 år.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand køber varmeværksgrund

Kommune vil ikke betale til vej

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

Nyhedsbrev

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Online Avis Arkiv

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Ny sælger hos Bevola

Send til en kollega

0.256