Skræddersyede opbygninger makulerer papir i tonsvis

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Mobile anlæg til sikkerhedsmakulering bygges på trailere eller forvogne i Haderslev. Det er en af specialerne hos maskinfabrikken Retec Miljø - og det er håndarbejde fra ende til anden.

Det er dansk. Det er kendt i store dele af verden. Og det er håndarbejde. Det er mobile sikkerhedsmakulatorer fra Retec Miljø i Haderslev.

Bag virksomheden står Kjeld Jensen, som overtog en lille maskinfabrik i Stepping uden for Christiansfeld i 1997. Stepping Smedje havde allerede dengang en lang historie bag sig - helt tilbage fra 1908 - så det er stolte traditioner, Kjeld Jensen fører videre i sin virksomhed. Og der er stadig medarbejdere i virksomheden, som også var med dengang.



I 2013 manglede han plads, og så blev smedjen flyttet til Haderslev. I dag beskæftiges 30 medarbejdere, når alle tælles med.

Der sælges anlæg og maskiner til sønderdeling, flishugning, kompostering, granulering, komprimering og sortering.

- Vi producerer primært vores egne maskiner og anlæg; men vi forhandler også en lang række produkter til skovbrug og affaldshåndtering, forklarer Kjeld Jensen, mens han viser rundt i de store værkstedslokaler.

- Vi hjælper også mange virksomheder med at finde løsninger på særlige opgaver og udføre de ideer, som de har.

For at sige det kort, så producerer Retec alt, der er brug og behov for inden for miljø- og affaldsbehandling, herunder også de mobile sikkerhedsmakuleringsanlæg, som vi er kommet til Haderslev for at se nærmere på.

- Der er et stigende fokus på såkaldt cirkulær økonomi. Det handler om genbrug og genvinding, fordi vi skal passe bedre på miljøet; men det handler også om genbrug, fordi det økonomisk kan betale sig, siger Kjeld Jensen.

- Derfor bliver vores specialfremstillede anlæg konstrueret ud fra specifikke kundeønsker. Det er også vigtigt, at vi selv har styr på produktionen. Derfor producerer vi så meget som muligt selv her i Haderslev.

- En mobil sikkerhedsmakulator består først og fremmest af en maskine, der knuser papir. Den køber vi i Østrig. Maskinen bygger vi ind i en alu-kasse, hvis sider, vi køber i Sverige. Walking-floor gulvet kommer fra Holland - alt andet bygger vi selv.

- Vi bygger selv traileren. Vi bygger selv el-styringen. Hele anlægget svejser vi op og monterer. Bagenden med lys laver vi selv også, så der er virkelig tale om håndarbejde.

Lille marked
- Markedet for mobile sikkerhedsmakulatorer er forholdsvis lille. Der er ikke mange kunder til disse anlæg; men de kunder, der er, kender vi - og dem har vi et tæt samarbejde med.

- Der kører en del amerikanske mobileanlæg rundt i Europa; men kvaliteten er en anden. De kan ikke det samme. De kan selvfølgelig foretage sikkerhedsmakulering; men de holder ikke i mange år. De anlæg, vi producerer, holder i 10-15 år.

Transportmagasinet: Holder de i 10-15 år? Er det ikke lang tid?

- Jo, men de kan også holde i længere tid. Man kan skifte reservedelene, efterhånden som de bliver slidte. Dertil kommer, at vi bygger mange af makulatorerne som trailerløsninger. Så kan man nøjes med at skifte trækkeren efter tre-fire år, som mange jo gør herhjemme

En stor del af traileren består af et lastrum, der kan rumme 6-7 ton papir.

- Man skal forestille sig, at bilen kører rundt til forskellige virksomheder og makulerer deres papir.

Nogle virksomheder og institutioner har et ton papir, andre har blot et par hundrede kilo.

TR: Er der virkelig virksomheder, der ligger inde med et ton papir, der skal makuleres?

- Ja, det er der. Sådanne papirarkiver kan godt veje flere ton. Når året er omme, kan det, der er fem år gammel, smides ud - og det kan godt veje meget. Nogle af de store ministerier i København kan godt have mere.

TR: Er traileren stor nok til en hel dag?

- Ja, det er den. Makulatoren kan klare omkring et ton papir i timen. Det betyder, at bilen kan indeholde papir til en dags arbejde på cirka syv timer. Chaufføren holder ikke samme sted. Han kører måske køre to timer rundt om dagen. Så ja - kapaciteten svarer til en hel dags arbejde.

Der er installeret walking-floor gulv inde i trailerens lastrum. Det bruger man i dag i stedet for at lave et tippelad. Det er nemmere at arbejde med, når man skal tømme lastrummet for papir. Anlægget bliver trukket af en stor dieselgenerator, som laver strøm til hele anlægget.

Med siden år 2000
På værkstedsgulvet står værkstedsleder Lars Falkenberg sammen med sine kollegaer. Lars kom til Retec i år 2000 og har været med til at bygge alle de sikkerhedsmakulatorerne, virksomheden har produceret - bortset fra den første.

- Den første byggede vi i 1998. Det var før, jeg startede; men ellers har jeg været med på dem alle lige siden.

TR: Hvor mange bygger I om året?

- Det er lidt forskelligt. På et godt år kan vi godt bygge to anlæg, fortæller Lars. Vi laver også mange andre ting; men når makulatorerne kommer, er det mig - og Kaj.

Kaj Feddersen er bygnings- og landbrugssmed. Han har arbejdet i firmaet i 50 år.

- Jeg var en del af inventaret, der fulgte med, da Kjeld Jensen overtog virksomheden. Christian Byg, som Kjeld købte af, var min mester.

- I gamle dage stod jeg ved en esse, når bondemanden kom med sin plov, der skulle hvæsses. I en periode byggede vi mange stålspær til fabriks- og lagerhaller. Det var lige efter den store storm i 1999. Der kunne vi godt bygge stålspær til fire-fem haller om ugen; men det kan ikke betale sig i dag, siger Kaj Feddersen, som lige nu er ved at bore huller, så chassiset til sikkerhedsmakulatoren kan blive forstærket.

Ikke helt standard
Lars Falkenberg fortæller, at en sikkerhedsmakulator på mange punkter er en standardmaskine, men alligevel ikke helt.

- Vi har en konstruktionsafdeling, som kommer med de fysiske tegninger med specifikationer, beregninger og målinger. Dem følger vi; men der er stadig en del, der bare er håndlavet. Man kan ikke tegne alt.

- Den makulator, vi bygger nu, kalder vi for MAK III - det er den største model. I forhold til tidligere er traileren 40 cm længere, og så indeholder den en harddisk-shredder. Det vil sige, at vores nyeste anlæg både makulerer papir og harddiske.

- Harddisk-shredderen har sit eget lille skab med en separat skuffe. Her sidder en to-valset skæremaskine, som makulerer harddiske.

TR: Hvad sker der med harddisken, når den er makuleret?

- En harddisk består af jern og metaller. Det genanvendes også - ligesom det papir, der makuleres. Begge dele bliver genbrugt. Det er ligesom meningen med det.

På en citytrailer
Den makulator, der arbejdes på nu, er opbygget på en citytrailer; men ellers bygges der også makulatoranlæg på forvogne. Det bestemmer kunden.

TR: Hvor lang tid tager det at bygge sådan en her?

- Fra vi starter til vi er færdige går der 1400-1600 timer. Vi har omkring 18 ugers leveringstid på sådan en, siger Lars Falkenberg.

Det kan godt være, at en sikkerhedsmakulator fra Retec løber op i nogle millioner kroner, men så kan den til gengæld afskrives over 10-15 år.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Fremtidens Chauffør
Jobmesser skal afhjælpe chaufførmangel

Med 12 jobmesser de næste 14 dage vil Dekra afhjælpe den massive mangel på chauffører.

Silo Trans udvider i Vejle

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

Nyhedsbrev

Debat
Lovforslag sætter sigtekorn på transportbranchen

H. P. Therkelsens arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen er ikke imponeret over regeringens planer om højere p-bøder

Online Avis Arkiv

Få styr på tungvognsjunglen

International rådgivning på højt niveau

Hurtig udvisning af polsk chauffør

Chauffør lavede systematisk brud på køre- og hviletid - det kostede bøde, førerret og udvisning af Danmark

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

To virksomhedsejere forventer at slippe for en bøde for brud på arbejdsmiljøloven, efter at en chauffør omkom på jobbet

Vognmænd sparker dæk på Fyn

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Årets lastbil er tyrkisk

Trillinger løb med sejren

Danske lastbiler kører mere internationalt

Det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet er vokset 25 pct. de seneste fire kvartaler

Afskaffelse af sommertid kan give bøvl med tachografen

DTL har i et høringssvar til EU udtrykt bekymring om planerne for at afskaffe det obligatoriske skift til og fra sommertid

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

Tre jubilæer i samme virksomhed

Trailere med kunstig intelligens

EU-valg stopper ikke vejpakken

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

Inspiration fra Europa

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu må du parkere på linjerne

International rådgivning på højt niveau

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stor Effer kran til Maximus

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægts tiptrailer 23,5 m3 leveret til HvidberG A/S

Kursus i værktøjsmodulet PPAP

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsram...

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Aut...

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Send til en kollega

0.219