23948sdkhjf

Skræddersyede opbygninger makulerer papir i tonsvis

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Mobile anlæg til sikkerhedsmakulering bygges på trailere eller forvogne i Haderslev. Det er en af specialerne hos maskinfabrikken Retec Miljø - og det er håndarbejde fra ende til anden.

Det er dansk. Det er kendt i store dele af verden. Og det er håndarbejde. Det er mobile sikkerhedsmakulatorer fra Retec Miljø i Haderslev.

Bag virksomheden står Kjeld Jensen, som overtog en lille maskinfabrik i Stepping uden for Christiansfeld i 1997. Stepping Smedje havde allerede dengang en lang historie bag sig - helt tilbage fra 1908 - så det er stolte traditioner, Kjeld Jensen fører videre i sin virksomhed. Og der er stadig medarbejdere i virksomheden, som også var med dengang.



I 2013 manglede han plads, og så blev smedjen flyttet til Haderslev. I dag beskæftiges 30 medarbejdere, når alle tælles med.

Der sælges anlæg og maskiner til sønderdeling, flishugning, kompostering, granulering, komprimering og sortering.

- Vi producerer primært vores egne maskiner og anlæg; men vi forhandler også en lang række produkter til skovbrug og affaldshåndtering, forklarer Kjeld Jensen, mens han viser rundt i de store værkstedslokaler.

- Vi hjælper også mange virksomheder med at finde løsninger på særlige opgaver og udføre de ideer, som de har.

For at sige det kort, så producerer Retec alt, der er brug og behov for inden for miljø- og affaldsbehandling, herunder også de mobile sikkerhedsmakuleringsanlæg, som vi er kommet til Haderslev for at se nærmere på.

- Der er et stigende fokus på såkaldt cirkulær økonomi. Det handler om genbrug og genvinding, fordi vi skal passe bedre på miljøet; men det handler også om genbrug, fordi det økonomisk kan betale sig, siger Kjeld Jensen.

- Derfor bliver vores specialfremstillede anlæg konstrueret ud fra specifikke kundeønsker. Det er også vigtigt, at vi selv har styr på produktionen. Derfor producerer vi så meget som muligt selv her i Haderslev.

- En mobil sikkerhedsmakulator består først og fremmest af en maskine, der knuser papir. Den køber vi i Østrig. Maskinen bygger vi ind i en alu-kasse, hvis sider, vi køber i Sverige. Walking-floor gulvet kommer fra Holland - alt andet bygger vi selv.

- Vi bygger selv traileren. Vi bygger selv el-styringen. Hele anlægget svejser vi op og monterer. Bagenden med lys laver vi selv også, så der er virkelig tale om håndarbejde.

Lille marked
- Markedet for mobile sikkerhedsmakulatorer er forholdsvis lille. Der er ikke mange kunder til disse anlæg; men de kunder, der er, kender vi - og dem har vi et tæt samarbejde med.

- Der kører en del amerikanske mobileanlæg rundt i Europa; men kvaliteten er en anden. De kan ikke det samme. De kan selvfølgelig foretage sikkerhedsmakulering; men de holder ikke i mange år. De anlæg, vi producerer, holder i 10-15 år.

Transportmagasinet: Holder de i 10-15 år? Er det ikke lang tid?

- Jo, men de kan også holde i længere tid. Man kan skifte reservedelene, efterhånden som de bliver slidte. Dertil kommer, at vi bygger mange af makulatorerne som trailerløsninger. Så kan man nøjes med at skifte trækkeren efter tre-fire år, som mange jo gør herhjemme

En stor del af traileren består af et lastrum, der kan rumme 6-7 ton papir.

- Man skal forestille sig, at bilen kører rundt til forskellige virksomheder og makulerer deres papir.

Nogle virksomheder og institutioner har et ton papir, andre har blot et par hundrede kilo.

TR: Er der virkelig virksomheder, der ligger inde med et ton papir, der skal makuleres?

- Ja, det er der. Sådanne papirarkiver kan godt veje flere ton. Når året er omme, kan det, der er fem år gammel, smides ud - og det kan godt veje meget. Nogle af de store ministerier i København kan godt have mere.

TR: Er traileren stor nok til en hel dag?

- Ja, det er den. Makulatoren kan klare omkring et ton papir i timen. Det betyder, at bilen kan indeholde papir til en dags arbejde på cirka syv timer. Chaufføren holder ikke samme sted. Han kører måske køre to timer rundt om dagen. Så ja - kapaciteten svarer til en hel dags arbejde.

Der er installeret walking-floor gulv inde i trailerens lastrum. Det bruger man i dag i stedet for at lave et tippelad. Det er nemmere at arbejde med, når man skal tømme lastrummet for papir. Anlægget bliver trukket af en stor dieselgenerator, som laver strøm til hele anlægget.

Med siden år 2000
På værkstedsgulvet står værkstedsleder Lars Falkenberg sammen med sine kollegaer. Lars kom til Retec i år 2000 og har været med til at bygge alle de sikkerhedsmakulatorerne, virksomheden har produceret - bortset fra den første.

- Den første byggede vi i 1998. Det var før, jeg startede; men ellers har jeg været med på dem alle lige siden.

TR: Hvor mange bygger I om året?

- Det er lidt forskelligt. På et godt år kan vi godt bygge to anlæg, fortæller Lars. Vi laver også mange andre ting; men når makulatorerne kommer, er det mig - og Kaj.

Kaj Feddersen er bygnings- og landbrugssmed. Han har arbejdet i firmaet i 50 år.

- Jeg var en del af inventaret, der fulgte med, da Kjeld Jensen overtog virksomheden. Christian Byg, som Kjeld købte af, var min mester.

- I gamle dage stod jeg ved en esse, når bondemanden kom med sin plov, der skulle hvæsses. I en periode byggede vi mange stålspær til fabriks- og lagerhaller. Det var lige efter den store storm i 1999. Der kunne vi godt bygge stålspær til fire-fem haller om ugen; men det kan ikke betale sig i dag, siger Kaj Feddersen, som lige nu er ved at bore huller, så chassiset til sikkerhedsmakulatoren kan blive forstærket.

Ikke helt standard
Lars Falkenberg fortæller, at en sikkerhedsmakulator på mange punkter er en standardmaskine, men alligevel ikke helt.

- Vi har en konstruktionsafdeling, som kommer med de fysiske tegninger med specifikationer, beregninger og målinger. Dem følger vi; men der er stadig en del, der bare er håndlavet. Man kan ikke tegne alt.

- Den makulator, vi bygger nu, kalder vi for MAK III - det er den største model. I forhold til tidligere er traileren 40 cm længere, og så indeholder den en harddisk-shredder. Det vil sige, at vores nyeste anlæg både makulerer papir og harddiske.

- Harddisk-shredderen har sit eget lille skab med en separat skuffe. Her sidder en to-valset skæremaskine, som makulerer harddiske.

TR: Hvad sker der med harddisken, når den er makuleret?

- En harddisk består af jern og metaller. Det genanvendes også - ligesom det papir, der makuleres. Begge dele bliver genbrugt. Det er ligesom meningen med det.

På en citytrailer
Den makulator, der arbejdes på nu, er opbygget på en citytrailer; men ellers bygges der også makulatoranlæg på forvogne. Det bestemmer kunden.

TR: Hvor lang tid tager det at bygge sådan en her?

- Fra vi starter til vi er færdige går der 1400-1600 timer. Vi har omkring 18 ugers leveringstid på sådan en, siger Lars Falkenberg.

Det kan godt være, at en sikkerhedsmakulator fra Retec løber op i nogle millioner kroner, men så kan den til gengæld afskrives over 10-15 år.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Mægler stod for salget til NTG

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Forureningsfri kørsel på op til 10 km

Scania fortsætter sit fokus på hybridteknologien. Nu kommer to nye hybrid-lastbiler i Next Generation-serien. Det er lastbiler til bæredygtig kørsel i byerne

Varebiler er særligt eksponeret for uheld om vinteren

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

DLG får logistikcenter i Taulov

PFA og ADP opfører 28.000 m2 logistikcenter for DLG i Fredericia

Kurt Beier-sagen
Sag om filippinske chauffører går verden rundt

Historien om de underbetalte filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har fundet vej til nyhedsoverskrifterne på flere kontinenter

DHL er Danmarks Bedste Arbejdsplads

Stigende oliepriser presser Mærsks indtjening

Kurt Beier-sagen
Postnord kører videre med udenlandske chauffører

Organiseret snyd i vognmandsfirma giver rødt kort til chauffører

Vestre Landsret justerer på dom i sag om fusk i vognmandsfirma i Horsens.

Debat
Er det nok bare at sige undskyld?

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

Ny konkurrence for chauffører

Scania Driver Competition afløser Young European Truck Driver. Nu er der ingen aldersbegrænsning.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael Munch ApS

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Send til en kollega

0.293