23948sdkhjf

Gebyr på alle tyske hovedveje

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Fra den 1. juli skal der også betales "Maut" for at køre på landeveje i Tyskland.

Fra på søndag den 1. juli bliver det umuligt at køre lastbil i Tyskland uden at betale det såkaldte Maut-gebyr. I øjeblikket er gebyrpligten i Tyskland begrænset til motorveje og udvalgte hovedveje for lastbiler med en tilladt totalvægt på 7,5 ton og derover; men fra den 1. juli udvides det gebyrpligtige vejnet til cirka 40.000 km. Nu skal der betales Maut for at køre på alle tyske hovedveje.

Udvidelsen af Maut-vejnettet blev besluttet allerede i 2017, men man har først kunnet iværksætte ændringen nu, fordi myndighaderne har skullet opsætte mere end 600 kontrolsøjler op ved hovedvejene.



Flere måder at betale på
Der findes flere måder at betale Maut-gebyret på. Man kan betale automatisk, når man har en On-Board Unit (OBU) monteret i køretøjet.

Man kan også betale manuelt på de nye gebyrterminaler, online på internettet og eller via en app. Betalingen foregår med kontakter eller et kreditkort/tankkort. Priserne er stadig de samme. De starter ved fra 8,1 cent pr. km på det laveste trin (Euro 6-bil med to aksler) til 21,8 cent pr km (Euro 3-bil eller lavere med fem aksler).

Gebyrets størrelse beregnes i forhold til den strækning, som køretøjet har tilbagelagt på gebyrpålagte veje, og en gebyrsats pr. kilometer, der indeholder infrastrukturudgifterne og udgifterne til den forårsagede luftforurening.

For infrastrukturudgifternes andel af gebyrsatsen skelnes mellem lastbiler med to aksler, tre aksler, fire aksler og fem eller flere aksler.

For udgifterne til den forårsagede luftforurenings andel af gebyrsatsen er miljøklassen afgørende. Således indplaceres alle køretøjer i en af de seks kategorier A, B, C, D, E og F efter deres respektive miljøklasse.

Det er kundens eget ansvar at angive den pågældende miljøklasse, og denne er forpligtet til at oplyse alle gebyrrelevante data korrekt efter princippet om selvdeklaration.

Maut’en indkræves af Toll Collect. På deres hjemmeside findes en masse nyttig information og brochurer, som kan downloades - også på dansk. Hjemmesiden er www.toll-collect.de

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

- Havnebranchen har brug for at forny sig

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Godstransport stiger fortsat

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Nyhedsbrev

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Online Avis Arkiv

Dækbranchens temadag

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Lærlingens vej til at køre varebil

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye leveringer

Kort om navne

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Nye havnekajer på en halv kilometer

Skive Køletransport investerer massivt

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Satser på nyere brugte el-trucks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Send til en kollega

0.19