23948sdkhjf

Gebyr på alle tyske hovedveje

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Fra den 1. juli skal der også betales "Maut" for at køre på landeveje i Tyskland.

Fra på søndag den 1. juli bliver det umuligt at køre lastbil i Tyskland uden at betale det såkaldte Maut-gebyr. I øjeblikket er gebyrpligten i Tyskland begrænset til motorveje og udvalgte hovedveje for lastbiler med en tilladt totalvægt på 7,5 ton og derover; men fra den 1. juli udvides det gebyrpligtige vejnet til cirka 40.000 km. Nu skal der betales Maut for at køre på alle tyske hovedveje.

Udvidelsen af Maut-vejnettet blev besluttet allerede i 2017, men man har først kunnet iværksætte ændringen nu, fordi myndighaderne har skullet opsætte mere end 600 kontrolsøjler op ved hovedvejene.



Flere måder at betale på
Der findes flere måder at betale Maut-gebyret på. Man kan betale automatisk, når man har en On-Board Unit (OBU) monteret i køretøjet.

Man kan også betale manuelt på de nye gebyrterminaler, online på internettet og eller via en app. Betalingen foregår med kontakter eller et kreditkort/tankkort. Priserne er stadig de samme. De starter ved fra 8,1 cent pr. km på det laveste trin (Euro 6-bil med to aksler) til 21,8 cent pr km (Euro 3-bil eller lavere med fem aksler).

Gebyrets størrelse beregnes i forhold til den strækning, som køretøjet har tilbagelagt på gebyrpålagte veje, og en gebyrsats pr. kilometer, der indeholder infrastrukturudgifterne og udgifterne til den forårsagede luftforurening.

For infrastrukturudgifternes andel af gebyrsatsen skelnes mellem lastbiler med to aksler, tre aksler, fire aksler og fem eller flere aksler.

For udgifterne til den forårsagede luftforurenings andel af gebyrsatsen er miljøklassen afgørende. Således indplaceres alle køretøjer i en af de seks kategorier A, B, C, D, E og F efter deres respektive miljøklasse.

Det er kundens eget ansvar at angive den pågældende miljøklasse, og denne er forpligtet til at oplyse alle gebyrrelevante data korrekt efter princippet om selvdeklaration.

Maut’en indkræves af Toll Collect. På deres hjemmeside findes en masse nyttig information og brochurer, som kan downloades - også på dansk. Hjemmesiden er www.toll-collect.de

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Padborg Transportmesse 2019
HMF tager to med til Padborg

De besøgende vil kunne se en kranbil med wirehejs og en tømmerhandelbil.

Padborg Transportmesse 2019
Aldrig mere flade dæk

Padborg Transportmesse 2019
Få de rigtige forsikringer

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Nyhedsbrev

Padborg Transportmesse 2019
Flere unge er på vej ind i transportbranchen

Kurven er knækket. Flere unge søger ind i transportbranchen og flere vognmænd tager lærlinge.

Online Avis Arkiv

Test
Arocs-test i grusgraven

Vognmænd bliver spist af med uklart svar fra politikerne

Flyvende biler er ikke science fiction

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Tillidsmand fyret efter togulykke: Skjulte kollegas navn

ATL: Behov for flere veje

Transportpris til rollemodeller

Padborg Transportmesse 2019
En transportmesse - udover det sædvanlige

Den 24.-25. maj, kalder Padborg Transportcenter til messe igen. Sidst var i 2017, og dengang var der over 2.000 besøgende. Arrangørerne håber på lige så mange igen i år.

Padborg Transportmesse 2019
Bank med ægte lokal forankring

Transportgigant på el-cykler

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Opkøb skubber til Frejas vækst

Integrationen af Transcargo forløb planmæssigt i 2018

Kort om navne

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Frode Laursen udvider i Sydsverige

Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Udnytter lastbiler: Albanere forsøger illegalt at rejse fra Esbjerg til England

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Jens Johannesen har fået leveret den nye EFFER model 2255

ADVARSEL: Har du højdeskræk, skal du IKKE se denne video!

Ny trailer til Viborg renovation !

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

Internet of Things - IoT i praksis

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand Claus J. Larsen

Kom til åbent hus hos Platz Karosseri / SAWO i Haderslev

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til HB Transport

KTR ROTEX ® koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Ragn-Sells og AMCS Group indgår partnerskab om intelligent flåde- og logistikoptimering

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Transport & Spedition A/S

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Send til en kollega

0.211