23948sdkhjf

Gebyr på alle tyske hovedveje

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Fra den 1. juli skal der også betales "Maut" for at køre på landeveje i Tyskland.

Fra på søndag den 1. juli bliver det umuligt at køre lastbil i Tyskland uden at betale det såkaldte Maut-gebyr. I øjeblikket er gebyrpligten i Tyskland begrænset til motorveje og udvalgte hovedveje for lastbiler med en tilladt totalvægt på 7,5 ton og derover; men fra den 1. juli udvides det gebyrpligtige vejnet til cirka 40.000 km. Nu skal der betales Maut for at køre på alle tyske hovedveje.

Udvidelsen af Maut-vejnettet blev besluttet allerede i 2017, men man har først kunnet iværksætte ændringen nu, fordi myndighaderne har skullet opsætte mere end 600 kontrolsøjler op ved hovedvejene.



Flere måder at betale på
Der findes flere måder at betale Maut-gebyret på. Man kan betale automatisk, når man har en On-Board Unit (OBU) monteret i køretøjet.

Man kan også betale manuelt på de nye gebyrterminaler, online på internettet og eller via en app. Betalingen foregår med kontakter eller et kreditkort/tankkort. Priserne er stadig de samme. De starter ved fra 8,1 cent pr. km på det laveste trin (Euro 6-bil med to aksler) til 21,8 cent pr km (Euro 3-bil eller lavere med fem aksler).

Gebyrets størrelse beregnes i forhold til den strækning, som køretøjet har tilbagelagt på gebyrpålagte veje, og en gebyrsats pr. kilometer, der indeholder infrastrukturudgifterne og udgifterne til den forårsagede luftforurening.

For infrastrukturudgifternes andel af gebyrsatsen skelnes mellem lastbiler med to aksler, tre aksler, fire aksler og fem eller flere aksler.

For udgifterne til den forårsagede luftforurenings andel af gebyrsatsen er miljøklassen afgørende. Således indplaceres alle køretøjer i en af de seks kategorier A, B, C, D, E og F efter deres respektive miljøklasse.

Det er kundens eget ansvar at angive den pågældende miljøklasse, og denne er forpligtet til at oplyse alle gebyrrelevante data korrekt efter princippet om selvdeklaration.

Maut’en indkræves af Toll Collect. På deres hjemmeside findes en masse nyttig information og brochurer, som kan downloades - også på dansk. Hjemmesiden er www.toll-collect.de

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Nu kan lastbiler synes om lørdagen

Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje

Nagel-Group i Danmark kommer ud af 2018 med et stærkt utilfredsstillende resultat, men der er godt i gang i forbedringerne

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Leman frygter ikke Brexit

Online Avis Arkiv

Ny guide for transport af levende dyr

KH Onestop og Stiholt i nyt samarbejde

ADP finder ny topchef i egne rækker

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

Smuglervognmand risikerer fransk fængsel

Træk på for- og midteraksel

Stiholt har leveret endnu en special-Scania til Grønland

Lastbilchauffør idømt samfundstjeneste efter dødsulykke

Volvo crashtester cykelhjelme mod biler

Ovethi med gode muligheder

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Containere fra Miljø-Art i 25 år

Ovethi fejrer fem mærkedage

Preben og Thomas Thinggaard markerer fem fødselsdage og jubilæer 21. juni. Samtidig bliver sønnen adm. direktør i det fynske dækfirma.

Branchen: Det er en stor sejr for danske vognmænd

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Nyt køretøj suger huller i vejen

Polske mænd tiltalt for millionkup mod lastbil

Røde partier presser på for roadpricing

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Halvvejs i stor levering af Scania til Vendelbo

Kort om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Poul Eli Nymann

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Mini Trans melder sig klar til ny varebilslov

”Vi har store vækstambitioner, så der var bred enighed om at starte på en frisk i IPW.”

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Forbered dig til høst med en BSV kornskovl!

Nyt samarbejde i Nordjylland

Køb din gas hos os!

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Givskud Vognmandsforretning

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Handy tippelad til Johnny Hansen

Hejs af ventilationsanlæg på supermarked i Vejle

Få Adgang Til Vores Webshop Nu →→→→ Og få hele pakken, uden nogle forpligtelser!

Har du råd til at produktionen holder stille?

Tryksensor med IO-Link

Erik Jørgensens Eftf. A/S kan køre hjem med en ny Doll 2 akslet sengetrailer med udtræk

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Produktfokus: Svingkraner

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Chr...

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Send til en kollega

0.181