Miljø-deklaration på lastbiler

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Fra årsskiftet skal lastbiler have deklarationer for deres brændstofforbrug og CO2-udslip

Fra den 1. januar 2019 indfører EU et lovkrav om, at alle nye lastbiler skal deklareres for deres brændstofforbrug og CO2-emissioner.

En sådan miljø-deklarationerne skal gøre det lettere for vognmænd at sammenligne brændstofforbrug og miljøpåvirkning for forskellige mærker og modeller. De nye regler vil også gøre det lettere for transportkøbere at kontrollere og sammenligne CO2-udslip fra forskellige transportfirmaers køretøjer.



Samtidig bebuder EU-kommissionen, at man fra 2025 vil stille krav om, at lastbiler skal være 15 procent mere energieffektive og udlede væsentligt mindre CO2 end i dag. Fra 2030 skal udledningen af lastbilers CO2 være reduceret med 30 procent, lyder kommissionens forslag..

Derfor er lastbilfabrikkerne allerede nu ved at forberede sig på de kommende krav. Ingeniører bakser med motorer og design, sælgere skal finde nye værdier i markedsføringen.

Det er første gang, at lastbiler overhovedet pålægges et krav til CO2 i EU-regulering. Spørgsmålet er blot, hvor strenge CO2-normerne bliver, når EU-kommissionens forslag har været gennem ministerrådet og EU-parlamentet.

Gælder hele lastbilen
De nye miljøkrav skal ikke kun opfyldes ved at effektivisere motorerne. Mange ting kan bidrage til lavere brændstofforbrug. Derfor bebuder EU-kommissionen lempelser i de eksisterende regler og love, så det bliver lettere at designe aerodynamiske lastbiler.

Læs også: Miljø-deklaration på lastbiler

Der vil komme nye regler for førerhuses design og dimensioner. De nuværende regler står i vejen for innovation. Derfor vil kan kunne forvente, at det hurtigst muligt vil blive tilladt at bygge længere førerhuse af hensyn til både energiforbrug, færdselssikkerhed og chaufførernes sikkerhed og komfort.

Der er også kig på dækkene. Her skal der indføres en mærkningsordning, som også kendes for personvognsdæk.

EU-kommissionen ønsker også en handlingsplan for batterier, så der kan banes vej for en udbredelse af el-drevne lastbiler.

Guleroden for vognmænd og lastbilproducenterne bliver lavere afgifter. EU-kommissionen er klar til at belønne klima- og energieffektivitet med lavere diesel- og vejafgifter.

Standarder klar i 2019
Allerede fra årsskiftet skal der indføres nye krav til typegodkendelse af lastbiler. Der handler om at indføre et måle- og overvågningssystem, som det kendes fra person- og varebiler under 3,5 ton.

Udformningen er første skridt i arbejdet med standarder, der ikke eksisterer i dag for lastbiler, men som skal være klar næste år.

Målingerne baseres på modelværktøjet VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool - beregningsværktøj for bilers energiforbrug). VECTO simulerer CO2-udledning for lastbiler under forskellige typer kørsel. Der bliver altså ikke tale om test i virkelig kørsel.

Bilfabrikkerne vil blive belønnet for at producere nul- eller næsten nulbiler, der drives af strøm eller biogas. Det sker i form af såkaldte superkreditter, der giver plads for biltyper, der udleder for meget CO2 per km.

Ingen modulvogntog
Indførelsen af modulvogntog som et miljø-initiativ bliver ikke til noget i denne omgang i EU. Kommissionen har besluttet at udskyde enhver diskussion af de 60 ton tunge og 25,25 meter lange vogntog til 2022, når hele CO2-reguleringen for lastbiler alligevel revurderes. Den beslutning begrundes med, at man mangler data om modulvogntogene.

Dermed lægger EU-kommissionen ikke op til en europæisk standard for modullastbiler endnu til stor ærgrelse for Danmark, som længe har arbejdet på grænseoverskridende trafik med modulvogntog. Det kræver, at biltypen indarbejdes i vægt- og dimensionsdirektivet.

Grønnere varebiler også
EU-kommissionen ønsker også at indføre grænseværdier for person- og varebilers CO2-udledning. Her skal der ligeledes være en reduktion på 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030, dog i forhold til 2021. For lastbilerne skulle reduktionen måles i forhold til 2019.

Ifølge Reuters ønsker Frankrig, Holland, Irland, Litauen og Luxembourg ønsker endnu hårdere stramninger - nemlig reduktion i CO2-udslippet på 21 procent i 2025 i forhold til 2019 og omkring 40 procent i 2030.

Den danske energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) tilslutter sig en reduktion på 40 procent i 2030.

- En grønnere bilpark er uhyre vigtig for, at vi kan målet i Parisaftalen om at holde den globale temperaturstigning på under 2 grader, siger han.

- Vi skal give de europæiske bilproducenter et stærkt incitament til at være blandt de mest teknologisk avancerede i verden og udvikle langt mere klimavenlige biler end i dag.

Lilleholt er heller ikke minister i et bilproducerende land.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Fremtidens Chauffør
Jobmesser skal afhjælpe chaufførmangel

Med 12 jobmesser de næste 14 dage vil Dekra afhjælpe den massive mangel på chauffører.

Silo Trans udvider i Vejle

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Debat
Lovforslag sætter sigtekorn på transportbranchen

H. P. Therkelsens arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen er ikke imponeret over regeringens planer om højere p-bøder

Nyhedsbrev

Få styr på tungvognsjunglen

Online Avis Arkiv

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

Hurtig udvisning af polsk chauffør

Chauffør lavede systematisk brud på køre- og hviletid - det kostede bøde, førerret og udvisning af Danmark

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

To virksomhedsejere forventer at slippe for en bøde for brud på arbejdsmiljøloven, efter at en chauffør omkom på jobbet

Vognmænd sparker dæk på Fyn

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Årets lastbil er tyrkisk

Trillinger løb med sejren

Danske lastbiler kører mere internationalt

Det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet er vokset 25 pct. de seneste fire kvartaler

Afskaffelse af sommertid kan give bøvl med tachografen

DTL har i et høringssvar til EU udtrykt bekymring om planerne for at afskaffe det obligatoriske skift til og fra sommertid

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

International rådgivning på højt niveau

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

Tre jubilæer i samme virksomhed

Trailere med kunstig intelligens

International rådgivning på højt niveau

EU-valg stopper ikke vejpakken

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

Inspiration fra Europa

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu må du parkere på linjerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stor Effer kran til Maximus

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægts tiptrailer 23,5 m3 leveret til HvidberG A/S

Kursus i værktøjsmodulet PPAP

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsram...

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Aut...

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Send til en kollega

0.29