23948sdkhjf

Miljø-deklaration på lastbiler

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Fra årsskiftet skal lastbiler have deklarationer for deres brændstofforbrug og CO2-udslip

Fra den 1. januar 2019 indfører EU et lovkrav om, at alle nye lastbiler skal deklareres for deres brændstofforbrug og CO2-emissioner.

En sådan miljø-deklarationerne skal gøre det lettere for vognmænd at sammenligne brændstofforbrug og miljøpåvirkning for forskellige mærker og modeller. De nye regler vil også gøre det lettere for transportkøbere at kontrollere og sammenligne CO2-udslip fra forskellige transportfirmaers køretøjer.



Samtidig bebuder EU-kommissionen, at man fra 2025 vil stille krav om, at lastbiler skal være 15 procent mere energieffektive og udlede væsentligt mindre CO2 end i dag. Fra 2030 skal udledningen af lastbilers CO2 være reduceret med 30 procent, lyder kommissionens forslag..

Derfor er lastbilfabrikkerne allerede nu ved at forberede sig på de kommende krav. Ingeniører bakser med motorer og design, sælgere skal finde nye værdier i markedsføringen.

Det er første gang, at lastbiler overhovedet pålægges et krav til CO2 i EU-regulering. Spørgsmålet er blot, hvor strenge CO2-normerne bliver, når EU-kommissionens forslag har været gennem ministerrådet og EU-parlamentet.

Gælder hele lastbilen
De nye miljøkrav skal ikke kun opfyldes ved at effektivisere motorerne. Mange ting kan bidrage til lavere brændstofforbrug. Derfor bebuder EU-kommissionen lempelser i de eksisterende regler og love, så det bliver lettere at designe aerodynamiske lastbiler.

Læs også: Miljø-deklaration på lastbiler

Der vil komme nye regler for førerhuses design og dimensioner. De nuværende regler står i vejen for innovation. Derfor vil kan kunne forvente, at det hurtigst muligt vil blive tilladt at bygge længere førerhuse af hensyn til både energiforbrug, færdselssikkerhed og chaufførernes sikkerhed og komfort.

Der er også kig på dækkene. Her skal der indføres en mærkningsordning, som også kendes for personvognsdæk.

EU-kommissionen ønsker også en handlingsplan for batterier, så der kan banes vej for en udbredelse af el-drevne lastbiler.

Guleroden for vognmænd og lastbilproducenterne bliver lavere afgifter. EU-kommissionen er klar til at belønne klima- og energieffektivitet med lavere diesel- og vejafgifter.

Standarder klar i 2019
Allerede fra årsskiftet skal der indføres nye krav til typegodkendelse af lastbiler. Der handler om at indføre et måle- og overvågningssystem, som det kendes fra person- og varebiler under 3,5 ton.

Udformningen er første skridt i arbejdet med standarder, der ikke eksisterer i dag for lastbiler, men som skal være klar næste år.

Målingerne baseres på modelværktøjet VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool - beregningsværktøj for bilers energiforbrug). VECTO simulerer CO2-udledning for lastbiler under forskellige typer kørsel. Der bliver altså ikke tale om test i virkelig kørsel.

Bilfabrikkerne vil blive belønnet for at producere nul- eller næsten nulbiler, der drives af strøm eller biogas. Det sker i form af såkaldte superkreditter, der giver plads for biltyper, der udleder for meget CO2 per km.

Ingen modulvogntog
Indførelsen af modulvogntog som et miljø-initiativ bliver ikke til noget i denne omgang i EU. Kommissionen har besluttet at udskyde enhver diskussion af de 60 ton tunge og 25,25 meter lange vogntog til 2022, når hele CO2-reguleringen for lastbiler alligevel revurderes. Den beslutning begrundes med, at man mangler data om modulvogntogene.

Dermed lægger EU-kommissionen ikke op til en europæisk standard for modullastbiler endnu til stor ærgrelse for Danmark, som længe har arbejdet på grænseoverskridende trafik med modulvogntog. Det kræver, at biltypen indarbejdes i vægt- og dimensionsdirektivet.

Grønnere varebiler også
EU-kommissionen ønsker også at indføre grænseværdier for person- og varebilers CO2-udledning. Her skal der ligeledes være en reduktion på 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030, dog i forhold til 2021. For lastbilerne skulle reduktionen måles i forhold til 2019.

Ifølge Reuters ønsker Frankrig, Holland, Irland, Litauen og Luxembourg ønsker endnu hårdere stramninger - nemlig reduktion i CO2-udslippet på 21 procent i 2025 i forhold til 2019 og omkring 40 procent i 2030.

Den danske energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) tilslutter sig en reduktion på 40 procent i 2030.

- En grønnere bilpark er uhyre vigtig for, at vi kan målet i Parisaftalen om at holde den globale temperaturstigning på under 2 grader, siger han.

- Vi skal give de europæiske bilproducenter et stærkt incitament til at være blandt de mest teknologisk avancerede i verden og udvikle langt mere klimavenlige biler end i dag.

Lilleholt er heller ikke minister i et bilproducerende land.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Mægler stod for salget til NTG

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Forureningsfri kørsel på op til 10 km

Scania fortsætter sit fokus på hybridteknologien. Nu kommer to nye hybrid-lastbiler i Next Generation-serien. Det er lastbiler til bæredygtig kørsel i byerne

Kurt Beier-sagen
Postnord kører videre med udenlandske chauffører

Varebiler er særligt eksponeret for uheld om vinteren

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

DLG får logistikcenter i Taulov

PFA og ADP opfører 28.000 m2 logistikcenter for DLG i Fredericia

DHL er Danmarks Bedste Arbejdsplads

Stigende oliepriser presser Mærsks indtjening

Kurt Beier-sagen
Sag om filippinske chauffører går verden rundt

Historien om de underbetalte filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har fundet vej til nyhedsoverskrifterne på flere kontinenter

Organiseret snyd i vognmandsfirma giver rødt kort til chauffører

Vestre Landsret justerer på dom i sag om fusk i vognmandsfirma i Horsens.

Debat
Er det nok bare at sige undskyld?

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

Ny konkurrence for chauffører

Scania Driver Competition afløser Young European Truck Driver. Nu er der ingen aldersbegrænsning.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael Munch ApS

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Send til en kollega

0.356