23948sdkhjf

Transportbranchen skal omfavne GDPR

| Af Claus Gottlieb, direktør i YX Erhverv | Tip redaktionen om en historie

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Selvom den 25. maj efterhånden ligger et stykke tilbage, så er EU's nye persondataforordning (GDPR) stadig på alles læber. I de sidste måneder har advokater, revisorer, it-sikkerhedseksperter og konsulenter haft travlt, alt i mens GDPR har gjort de dataansvarlige hos virksomhederne blå i hovedet af stress.

Faktum er dog, at mange virksomheder fortsat ikke har fået styr på de nye GDPR-krav, det viser flere opgørelser.

I takt med, at vi bliver mere og mere digitale, skal vi alle kunne stole på, at virksomheder har styr på de persondata, de indsamler. Derfor skal vi også tage imod tiltag som GDPR med åbne arme, selvom sådanne processer kan være rodede, forvirrende og dyre. Som GDPR er det.

Hos YX Erhverv har vi gennem mange år gået forrest for at skabe større sikkerhed i transportbranchen. Vi har lanceret en række teknologiske tiltag, som gør hverdagen mere sikker og gnidningsfri. Senest har vi lanceret kortløs tankning og videoovervågning for at mindske dieseltyveriet. Og her stiller GDPR naturligvis høje krav, som vi skal leve op til. Men det er faktisk en sund øvelse, for det skubber os i den rigtige digitale retning.

Med GDPR er der kommet yderligere fokus på sikkerhed, og det er positivt. Transportbranchen er præget af stor forskellighed og spænder over store internationale virksomheder og små vognmandsfirmaer med blot én enkelt lastbil. Men fælles for dem er, at de håndterer en stor mængde data. Her er GDPR en fin mulighed for at strømline interne processer og kvalitetssikre virksomhedernes håndtering af persondata og it-sikkerhed.

Transportbranchen skal digitaliseres yderligere, og vi skal være bedre til at udnytte teknologi til at servicere kunderne og skabe en mere sikker hverdag. I dag forventer kunderne nemlig digital service i verdensklasse. Det er de vant til, når de overfører penge med MobilePay, parkerer bilen med EasyPark eller ser serier på Netflix.  

Lad os derfor omfavne GDPR og de digitale muligheder, som den medfører, fremfor at fokusere på udfordringerne.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.185