DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Den svenske regering har netop præsenteret en national godstransportstrategi for effektiv, kapacitets-stærk og bæredygtig godstransport. Med infrastrukturminister Thomas Eneroth som spydspids, fastslår regeringen over for den svenske offentlighed, at godstransportspørgsmål er af stor betydning for flere politiske mål, herunder ”transportpolitiske mål, forretningspolitiske mål og Agenda 2030 og FN's bæredygtighedsmål.”

- Det er en rigtig god og detaljeret strategi, der sætter en række mål, som vi kan genkende i Danmark - for eksempel analyse af en ny fast forbindelse til mellem Sverige og Danmark, sund og fair konkurrence, effektive kontroller, klampning af køretøjer og skrappere sanktioner, ansvaret for transportkøbere og så videre, siger DTL's administrerende direktør, Erik Østergaard.

Mange danske transportstrategier
Men træerne vokser ikke ind i himlen, blot fordi man laver en strategi, påpeger Erik Østergaard, der kort ridser historikken op for de mange danske transportstrategier:

- For 20 år siden, i 1998, kom erhvervsministeren under Nyrup-regeringen ud med en nyskabende erhvervspolitisk strategi for transporterhvervet. Den blev efterfulgt i 2000 af trafikministerens rapport om godstransporterhvervet i international konkurrence. I 2007 var erhvervsministeren og transportministeren under Fogh-regeringen på banen med en fælles analyserapport om vejtransportbranchen, siger han, og fortsætter:

- Året efter kom transportministeren med en vision for fremtidens vejtransport og en vejgodsstrategi for transport, logistik og udvikling. Vejtransportrådet udkom så i 2016 med en udviklingsplan om godstransportens fremtid under navnet "En ny vej frem". Nu har erhvervsministeren – altså den forrige – så nedsat et vækstteam for handel og logistik.

Ikke politisk opbakning
Erik Østergaard konstaterer, at alle de mange danske strategier og vækstrapporter først og fremmest er strandet på, at der ikke har været et tilstrækkeligt bredt politisk flertal bag:

– Det nytter ikke noget, at den til enhver tid siddende regering, ikke sikrer sig, at der er bred politisk opbakning bag ved de strategier, der fremkommer, så de bliver langtidsholdbare. Ofte resulterer det i hylderapporter. Samtidig ser vi, at skiftende efterfølgere på ministerposterne ikke eksekverer de elementer, der ligger i strategierne – også selv om ministeren ofte kommer fra samme parti. Så er det, at man skal starte forfra.

DTL-direktøren håber derfor på, at det kommende folketingsvalg ikke medvirker til en skrotning af det igangværende arbejde i vækstteamet på dansk jord, og han lykønsker samtidig den svenske vognmandsbranche med at have fået gode elementer med på paletten.

- En hel del af de ting, som den svenske regering har taget fat på, kan også bruges i vores nordiske samarbejde i Nordic Logistics Association. For i bund og grund er hensigterne de samme, slutter Erik Østergaard.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Nyhedsbrev

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Online Avis Arkiv

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Tank i det billigste land og spar penge

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Send til en kollega

0.221