23948sdkhjf

Aarhus Havn skriver kontrakt på færgeterminal

Aarhus Havn og MT Højgaard har underskrevet en kontrakt, der tildeler entreprenørkoncernen hovedentreprisen på kajer og moler i den nye færgeterminal i Aarhus.

Færgeterminalen skal primært anvendes af Molslinjen, og kontraktsummen er på 140 mio. kroner.

- Det er et rigtig spændende projekt, som vil få stor betydning for infrastrukturen i Aarhus, og som vi glæder os til at gå i gang med, siger afdelingschef Jimmy Laursen fra MT Højgaard i en pressemeddelelse.

Helt ny terminal om to år
MT Højgaards entreprise omfatter etablering af kajer, fundamenter for ramper, bundsikring i færgelejerne, moler, stenkastninger, uddybning og opfyld på Østhavnsvej.

Sideløbende skal Molslinjen og Aarhus Havn opføre terminalbygning, værksted, ramper, terminalbelægning og tilkørselsveje.

- Med MT Højgaard har vi fået en erfaren virksomhed til at varetage hovedentreprisen. Vi er glade for, at vi om cirka to år kan tilbyde Molslinjen en helt ny færgeterminal og samtidig bidrage til, at trafikken i midtbyen bliver reduceret. Vi er selv i gang med en plan for opgradering af Østhavnsvej, så færgetrafikken kan afvikles flydende på havneområdet, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen.  

Trafik udenom midtbyen
Trafikken til og fra havnen i Aarhus udgør i dag omkring 14 procent af den samlede trafik i området ved Randersvej/Nørrebrogade og Nørreport i den centrale del af Aarhus. Det befærdede Nørreportkryds vil fra 2020 blive lettet, når færgetrafikken flyttes til Østhavnen i stedet for pier 3, hvor terminalen ligger i dag.

Flytningen til Østhavnen vil betyde, at færgelejerne og især opmarcharealerne bliver placeret mere hensigtsmæssigt end de nuværende, så det bliver lettere og hurtigere at tømme og fylde færgerne. Desuden betyder placeringen yderst på Østhavnen, at færgetrafikken sker i god afstand til resten af byen, og at trafikken kan ledes udenom midtbyen. Den nye terminal vil ikke have indflydelse på den eksisterende anløbsplads for vandfly i området.

Rambøll er bygherrerådgiver og vil sammen med Aarhus Havns egne ingeniører udføre tilsyn med projektet. Arbejdet forventes at gå i gang i august 2018 og afleveres i foråret 2020.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.095