Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Der er masser af timer at spare for bilisterne, hvis der bliver bygget en ny midtjysk motorvej, den såkaldte hærvejsmotorvej, en tredje Limfjordsforbindelse eller en ny østlig ringvej uden om København. 

Det skriver Jyllands-Posten og henviser til et svar, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) har sendt til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg på baggrund af tal fra Transportministeriet.

Ifølge tallene vil en ny motorvej i Midtjylland spare trafikanter for 8,3 millioner timer i bilen hvert år, mens en østlig ringvej uden om hovedstaden vil medføre tidsbesparelser på seks millioner timer årligt.

En ny Limfjordsforbindelse vil få trafikanter, der krydser fjorden, samlet set godt 1,4 millioner timer hurtigere frem om året.

I alt har Transportministeriet undersøgt otte vejprojekter, og de tidsmæssige besparelser, de kan føre til, gør indtryk på både Venstre og Socialdemokratiet.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) mener, at man er kommet bagud med investering i vejene. Han henviser til, at der i 2009 blev lavet et trafikforlig frem til 2020, hvor hovedparten af pengene gik til togtrafikken.

Det var nødvendigt, men det har udskudt investeringer i vejene, mener han.

- Desuden har vi gang i hjulene i Danmark, og det gør, at trafikken stiger kraftigt i disse år. Specielt på vejene, fordi det er på vejene, at vi har det meste af vores godstransport, og det er på vejene, at langt de fleste medarbejdere pendler til og fra deres arbejde, siger Kristian Pihl Lorentzen til Ritzau.

Nye veje og mindre trængsel er vigtigt for almindelige danskere, men også for erhvervslivet, mener han og får opbakning fra Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn.

- Det vil gavne den almindelige dansker, der skal til og fra arbejde. Men det vil også gavne virksomheder, der vil få lettere ved at tiltrække arbejdskraft, fordi folk vil kunne komme længere væk fra, når transporttiden bliver kortere.

- Endelig vil de store tidsbesparelser være en kæmpe gevinst for virksomheder, der er afhængige af at få transporteret deres produkter ud i landet eller ud i verden, siger Rasmus Prehn til Ritzau.

Begge politikere henviser til, at det er deres finanspolitiske kolleger sammen med finansministeren, der skal tage stilling til, hvordan de nødvendige milliarder til nye trafikinvesteringer kan fremskaffes.

Mere om: Trafik | vejarbejde
Kilde: ritzau


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand køber varmeværksgrund

Kommune vil ikke betale til vej

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

Nyhedsbrev

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Online Avis Arkiv

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Ny sælger hos Bevola

Send til en kollega

0.282