23948sdkhjf

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU

Siden 1. juli har lastbilchauffører på danske veje været underlagt en regel om, at de ikke må parkere på danske rastepladser langs de danske motorveje i mere end 25 timer.

Torsdag kalder EU-Kommissionen reglen for ulovlig og vil have den annulleret. Hos brancheorganisationen Dansk Industri Transport kommer det ikke som en overraskelse, at reglen kan være ulovlig.

For den nye regel kan nemlig tvinge lastbilchaufførerne i et dilemma, hvor de skal vælge mellem at overtræde køre-hviletidsreglerne, da de skal køre væk for at finde en ny parkeringsplads, eller overtræde parkeringsreglen.

Det fortæller branchedirektør Michael Svane i Dansk Industri Transport.

- Det kommer ikke som en overraskelse for mig. Vi har hele tiden peget på, at det er en restriktion i forhold til den fri bevægelighed. Det handler for os også om, at reglerne bør lægge sig op ad reglerne for køre-hviletid, siger han.

Læs også: Slut med vanvids-bøder: Nu træder nye regler i kraft

Direktøren forklarer, at chaufførerne må holde hvil i førerhuset i lastbilen i op til 45 timer. Derfor bør den tidsbegrænsede parkering ligge på samme niveau, lyder det.

- Når vi i Danmark indfører en 25-timers-grænse, tvinger man chaufføren til at finde et andet sted at overnatte eller tage sit hvil.

- Det betyder, at chaufføren står i et valg mellem at overtræde køre-hviletidsreglerne eller parkeringsreglerne, siger Michael Svane.

EU-Kommissionen truer torsdag Danmark med en retssag, hvis ikke der rettes ind. EU kritiserer ligesom Michael Svane, at den nye danske regel gør det umuligt at overholde hviletidsreglerne.

Læs også: Lovændring sætter alle sager om køre- og hviletid på pause

Og de regler er både afgørende for sikkerheden på vejene og for chaufførernes rettigheder, hedder det.

Ifølge Michael Svane arbejder flere virksomheder som følge af reglen på at finde nye parkeringspladser til lastbilchaufførerne.

- Det er ikke så nemt at finde lokaliteter (til parkeringspladser, red.). Vi har kommuner, som siger, at de ikke vil tillade den slags parkeringsarealer.

- Der er nogle virksomheder, som ser på, om de kan gøre det på egen grund. Der er også nogen, som ser på, om private vil finansiere den slags parkeringspladser for lastbiler, siger Michael Svane.

Læs også: Gennembrud i sag om køre- og hviletid

Det var regeringen og Dansk Folkeparti, der i februar blev enige om at forhindre langtidsparkering på de danske rastepladser. Aftalen var en opfølgning på finansloven.

Kritikken fra EU og Dansk Industri ændrer ikke noget for transportordfører Kim Christiansen (DF). 

- Det er statslige, danske rastepladser, og der bestemmer vi altså reglerne. EU er helt på afveje her, siger han.

Han affejer kritikken om, at parkeringsreglen gør det svært at overholde køre-hviletiden.

- Hvis nogen har behov for at holde der i flere dage og uger, må det være op til Dansk Industri og transportvirksomhederne at tilvejebringe nogle forhold, hvor man har den mulighed, siger DF-ordføreren.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Nyhedsbrev

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Online Avis Arkiv

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

HEJ Group ny DAF-forhandler

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.225