23948sdkhjf

Stigende interesse for uddannelse til chauffør

Et stigende antal unge ser gode fremtidsmuligheder i transportbranchen og starter på erhvervsuddannelsen for lastbilchauffører hos Dekra

Det ser ud til, at transportbranchen tørst efter flere lastbilchauffører er på vej til at blive gradvist mindre. I hvert fald er der igen i år stigende søgning til transportuddannelsen hos Dekra.

Det fortæller uddannelsesinstitutionen i en pressemeddelelse.

Således starter der i år 60 elever på erhvervsuddannelsen i Brøndby den 13. august. Det er en stigning på knap 50% i forhold til optaget i både januar i år samt august sidste år.

Øget kendskab
Koncerndirektør for Dekra, Peter Laursen, er glad for den store interesse, og han forventer endda fortsat stigende optag på de kommende hold:

- Transporterhvervet er generelt blevet bedre til at fortælle de gode historier om mulighederne for unge i branchen, og det øger støt og roligt de unges kendskab til chaufførfaget, siger han.

Udover læreplads- og jobgaranti lægger Dekra vægt på, at undervisningen er indrettet efter de unges temperament og tålmodighed.

- Vi arbejder meget med nærhed og relationer. En del af de unge, der kommer hos, os har før måttet droppe en uddannelse på grund af manglende læreplads. For nogle kan 20 uger på skolebænken være hårdt, men vi visualiserer hele tiden, at de snart skal ud at køre, så de bevarer motivationen. Og da vi som specialiseret erhvervsskole kun har fokus på transportsektoren, oplever de stor interesse og høj faglighed fra alle voksne omkring dem, siger uddannelseschef på Dekra Erhvervsskole, Anja Brauner-Kristiansen.

Dyrt ikke at uddanne
Som led i den nye trepartsaftale skal virksomheder, der ikke uddanner nok lærlinge i forhold til deres størrelse, betale merafgift til AUB (Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) svarende til 27.000 kr. pr. lærlingeårsværk, de burde have uddannet.

Omvendt slipper virksomhederne billigere i AUB-bidrag, hvis de uddanner flere lærlinge, end de er normeret til.

Samtidig er det blevet billigere at have lærlinge, idet virksomhederne får 7,4 procent mere i lønrefusion, mens lærlingene er på skolebænken.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Chauffør.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142