23948sdkhjf

DTL: Uhørt nedgradering af rastepladser

134 rastepladser nedprioriteres, og det betyder forringede muligheder for hvil og ringere faciliteter for chauffører

134 rastepladser over hele Danmark får den kommende tid nedprioriteret deres faciliteter, fordi de ifølge Vejdirektoratet bliver brugt for lidt.

Dermed står halvdelen af landets rastepladser altså til en nedgradering, og får blandt andet fjernet bænke, skraldespande og toiletter.

- Vi nedgraderer nogle pladser, fordi de ikke bliver brugt særlig meget. Vi bruger for meget krudt på at drifte dem med græsklipning, rengøring af toiletter og tømning af skraldespande. Vi tror ikke, folk vil kunne mærke det, siger Ivar Sande, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet, til DR.

Den beslutning vækker harme hos DTL.

- Vi har i forvejen for få steder, hvor DTL-medlemmerne og deres chauffører kan holde hvil. Det er en højst besynderlig prioritering, siger administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, Erik Østergaard.

Han peger på, at nedgraderingen vil betyde, at der kommer til at flyde med affald, og udenlandske chauffører må overlades til endnu mere kummerlige forhold end før. Herudover bliver det meget sværere for vognmænd og chauffører at holde det lovpligtige korte hvil, og skal transporter overholde spærretider, bliver planlægningen endnu mere vanskelig uden de nødvendige faciliteter på rastepladserne.

- Vejdirektoratets påstand om, at "det er ikke Vejdirektoratets vurdering, at der i dag foregår nævneværdig parkering af lastbiler på de rastepladser, der tænkes ændret”, ser vi gerne nærmere dokumenteret. Med den helt nye lovgivning om 25-timers parkeringsrestriktion på rastepladser ved motorvejene, må vi forvente at visse udenlandske lavtlønschauffører vil søge ud på de mindre rastepladser, men altså nu til endnu ringere faciliteter. Det virker ærlig talt som om den ene hånd ikke ved, hvad den anden laver, siger Erik Østergaard, og tilføjer:

- Vores medlemmer er langt fra tilfredse med dette. Det er den helt forkerte vej at gå, at lukke toiletter på rastepladser, for der mangler i forvejen pladser. Hvis man kender lokalområderne, ved man måske, hvor man ellers kan holde. Men udenlandske chauffører ender måske med at holde på en villavej og besørge i vejgrøften.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.094