23948sdkhjf

Teknologi-giganter dropper selvkørende lastbiler

Uber og Googles projekter med selvkørende lastbiler bliver ofret til fordel for de selvkørende personbiler

Uber har brugt millioner af kroner og flere års udviklingsarbejde på at realisere selvkørende lastbiler - men nu køres projektet i garagen. I stedet vil Uber fokusere sine resurser på udviklingen af selvkørende personbiler. Det skriver Ingeniøren.

Udviklingsafdelingen for selvkørende lastbiler blev affødt af Ubers opkøb af Otto for to år siden - et kontroversielt opkøb, der fik Google til at anklage Uber for tyveri af teknologi, hvilket førte til retssag, der endte med et forlig i år. En del af forliget bestod af, at Google fik en ejerandel af Uber på 0,34 pct., men Uber kommer altså ikke til at severe revolutioner på selvkørende lastbiler for sine nye medejere.

Omlægningen vil ikke have nogen konsekvenser for Uber Freight-projektet, som er en satsning, hvor Uber prøver at skabe et bindeled mellem de enkelte lastbilchauffører og fragt-firmaer, som har brug for chaufførernes arbejdskraft. Uber Freight skal altså optimere kontakten mellem lastbilchauffører og firmaer med behov for hurtig og billig fragt.

- Jeg ved, at vi alle er super stolte af, hvad lastbilsholdet har opnået, og vi fortsætter arbejdet med at opfylde det utrolige løfte om selvkørende teknologi, der anvendes til at flytte fragt over hele landet. Men vi tror på at den bedste vej frem er at indføre selvkørsel til passagerapplikationer først og derefter fragtapplikationer. For lige nu har vi brug for ét hold med et fokus og et klart mål, siger Eric Meyhofer, leder af Uber Advanced Technologies Group, ifølge Ingeniøren.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.227