23948sdkhjf

Ni lastbilchauffører fik million-skattesmæk - ved en fejl

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ni eksportchauffører, der var ansat hos transportfirmaet GP Spedition ApS, fik et skattesmæk på ialt 1.127.587 kroner for at have modtaget skattefri rejsegodtgørelse som en del af deres løn for kørsel i ind- og udland.

Arbejdsretten har afgjort, at arbejdsgiveren skal betale skattesmækket tilbage til chaufførerne. Men han gik konkurs, før chaufførerne fik en krone.

- Jeg har kørt for min arbejdsgiver i 17 år, og jeg er dybt skuffet over ham, siger tidligere chauffør i firmaet Ingolf Koch Pedersen.

Om han og kollegerne nogensinde ser deres penge igen, er op til Lønmodtagerens Garantifond, hvor sagen ligger nu, skriver Fagbladet 3F.

Tvivl om rejsegodtgørelser
Sagen går tilbage til 2016, hvor Skat var på besøg hos GP Spedition ApS i Høje Taastrup og tjekkede firmaets udbetalinger af skattefri rejsegodtgørelse i 2013 og 2014.

Skat vurderede, at udbetalingerne var sket i strid med skattereglerne. Der manglede blandt andet dokumentation for udbetalingerne.

Skattemyndighederne valgte at sende skatteregningen til chaufførerne, og den hårdest ramte chauffør fik en regning på efterbetaling af rejsegodtgørelse på 204.000 kroner.

Forhandler: - Usmageligt
Forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe Kim René Busch oplyser, at 3F fandt Skats afgørelse dybt uretfærdig og valgte at indbringe sagen for Arbejdsretten.

- Vores påstand er, at det er arbejdsgiveren, der har forpligtelsen til at sikre, at udbetaling af skattefri rejsegodtgørelse sker efter gældende regler, oplyser han.

Han kalder det usmageligt at regningen endte hos chaufførerne og ikke arbejdsgiveren, der havde fejlet.

- Chaufførerne troede jo, at alt var i sin skønneste orden, men alligevel vælger Skat, at de skal have regningen, siger Kim René Busch.

Arbejdsretten gav 3F medhold, og dømte arbejdsgiveren til at betale de 1.127.587 kroner tilbage til chaufførerne. Pengene skulle falde i takt med, at chaufføren betalte deres skatteregninger.

Konkurs kom i vejen
Men 2. juli 2018 gik GP Spedition konkurs, før de ni chaufførerne nåede at få en krone.

- Arbejdsgiveren vælger konkursen. Det er uhæderligt, at stikke af fra regningen, når han i Arbejdsretten er dømt til at holde vores medlemmer skadesløse. Det betyder, at vi nu er nødt til at prøve at hente pengene hos Lønmodtagernes Garantifond (LG) i stedet for, siger Kim René Busch.

Det er første gang 3F’s Transportgruppe har haft sådan et krav af den type i LG.

- Jeg er spændt på afgørelsen, der får betydning for lignende sager. Jeg venter en afgørelse inden for et halvt år, hvis LG frivilligt imødekommer kravet. Hvis ikke, vil vi gå rettens vej, og så kan der gå flere år inden en afgørelse, siger Kim René Busch.

Arbejdsgiver: - Uretfærdigt og forkert
Daværende indehaver af GP Spedition ApS Allan Søndergaard siger, efter Arbejdsrettens dom, at han føler, han lever i en bananrepublik.

- Dommen er kanonuretfærdig og 100 procent forkert. Jeg forstår ikke 3Fs holdning i denne sag. Millionkravet har lukket firmaet, som jeg måtte lade gå konkurs, siger han og fortsætter:

- Vi har brugt en formue på advokater for at få ændret Skats afgørelse, men uden held. Med Arbejdsrettens dom er sagen slut for mig, siger Allan Søndergaard.

Det håber tidligere chauffør Ingolf Koch Petersen ikke, at den er for ham.

- Jeg har betalt Skat cirka 79.000 kroner. Der var ikke andet at gøre. Jeg var nødt til at hæve en opsparing fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond for at få råd. Det ville være dejligt at få pengene tilbage. Jeg tvivler, men håber på at det lykkes, siger han.

Han er ikke kun dybt skuffet over sin tidligere arbejdsgiver. Han giver også Skat et ordentligt drag over nakken.

- Det er bunduretfærdigt, at Skat lod os chauffører og ikke arbejdsgiveren betale skattesmækket. Det var jo en fejl, ved vi nu med Arbejdsrettens dom, siger han.

Fagbladet 3F har forelagt kritikken for Skatteministeriet, der har svaret, at de ikke kan kommentere på enkeltsager.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Større dækcenter på ny adresse

Nyhedsbrev

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Online Avis Arkiv

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Ny bydel i København løser trafikproblemer

H.E. Jørgensen bliver også DAF-forhandler

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Alpi åbner i trekantområdet

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Opgørelse: Chaufførerne knokler mest

Lastbilchaufførerne hører til blandt dem, der arbejder mest i Danmark. Det viser en opgørelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Regeringen og DF vil lade små robotter bringe varer ud

Danske Fragtmænd har godt fat i de ufaglærte

Grundig oplæring, dansk på jobbet og nul-tolerance over for racisme er fundamentet i succes med at holde på ufaglærte medarbejdere

Konkurrent afviser DSVs milliardtilbud

Jernbaneterminal til 100 mio. kr. samler fortsat støv på Esbjerg Havn

Regering vil udrulle klimaasfalt på hele vejnettet

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Skal vi køre ad Afgifts Allé?

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

Transport som ét brand i Aabenraa

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Trailere til Tyrkiet på en uge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny ansættelse i HF

Solceller i glas - facader og glaspartier

KTR Koblinger til pumper og kompressorer

Send til en kollega

0.189