23948sdkhjf

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

At sælge en lift med larvebånd til en kunde i Grønland er ikke så forskelligt fra at sælge til kunder i andre dele af kongeriget.

Men at levere den og få den til at fungere midt inde på indlandsisen er noget helt andet. Det kan direktør Jørgen Martinsen fra Jøma Lift Teknik i Kolding skrive under på.

Ordren gik på at bygge en ny beboelsesbygning til forskerne på Summit Camp til det amerikanske firma CH2M Polar Field Service. De har et hold forskere udstationeret på indlandsisen for at hente ny viden om blandt andet klimaforandringer gennem tiden.

Og nu skal der bygges en ny beboelsesbygning, hvilket liften blandt andet skal bruges til. Den er med larvefødder for at kunne køre på sne og is.

– Den beboelsesbygning, de har i dag, består af en gruppe containere og ligger direkte på isen. Det giver beboerne nogle problemer i hverdagen. Hen over sommeren synker midten af bygningen, da den megen sol opvarmer bygningsdelen og får isen til at smelte en smule. Det bevirker, at de ikke kan åbne og lukke dørene i bygningen, fortæller Jørgen Martinsen, Jøma.

Snefygningsproblem
Ud over det problem, så fyger bygningen til i sne, når det blæser, og den skal så graves fri, hver gang vinden har lagt sig.

– Ved at ændre konstruktionen til den samme som hovedbygningen, der står på hydrauliske ben og derfor kan hæves og sænkes, vil sne fyge under bygningen og derved ikke hobe sig op. Der vil heller ikke være problemer med, at bygningsdelen påvirker isen og derved synker, forklarer Jørgen Martinsen videre.

Motor måtte udskiftes
Motoren på liften måtte i øvrigt udskiftes, for at liften kunne klare udfordringerne. Den skal kunne køre i et temperaturområde fra minus 40 til plus 20 grader, så det har krævet en del ombygning af maskinen.

Ud over dette så ligger stationen 3350 meter over havet, og det bevirker, at luften er meget tynd. Motoren mister derfor cirka 30 procent af sin effekt.

– For at imødekomme de krav, kunden havde, var vi nødt til at opgradere motoren fra Deutz til en større. Vi har udskiftet den originale trecylindrede motor på 48 hk med en ny firecylindret turbomotor på 74 hk af samme mærke. Og så er hydraulikolien udskiftet med en olietype, der er beregnet til at køre i ekstrem kulde, ligesom hydraulikslangerne er godkendt til at arbejde i minus 40 grader. Nødvendige er også varmeelementer på motor, hydrauliktank og batteri, for at det hele kan blive varmt nok til, at man kan starte maskinen, fortæller Jørgen Martinsen.

Liften blev leveret på havnen i Kangerlussuaq alias Søndre Strømfjord, hvor lufthavnen var stor nok til militærflyet, en Hercules C-130. Derfra blev liften fløjet 850 km ind på indlandsisen.

Normale fragtfly kunne ikke rumme den store lift, der måler 2,5 meter i bredden, 2,6 meter i højden og 8,5 meter i længden og vejer 7950 kg. Se video her: 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Nyhedsbrev

Kranfirma konkurs

Online Avis Arkiv

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mægler stod for salget til NTG

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

MAN vil erobre Grønland

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael...

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø Ap...

Undgå produktionstop!

Send til en kollega

0.279