23948sdkhjf

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

Trafikpolitikerne fra alle lejre på Christiansborg lægger op til en mere effektiv kontrol af arbejdstidsreglerne i vejgodstransporten.

Her kan den digitale fartskriver - tachografen - blive et egnet redskab. Man skal kunne kontrollere kørslen, selv om det er en såkaldt "out" kørsel, det vil sige, at den pågældende kørsel er undtaget fra reglerne om køre/hviletid.

Selvstændige vognmænd kan også komme ind under arbejdstidsreglerne.

Det er hovedkonklusionerne fra det offentlige møde i Folketingets trafikudvalg, som Karsten Hønge (SF) havde foranlediget før sommerferien.

Baggrunden for mødet var TV-Midtvests afdækning af K.M. Logistiks lange lastbiltransporter med skidtfisk, hvor chaufførerne kørte i mere end 40 timer uden væsentlige hvil. En enkelt chauffør kørte 59 timer i ét stræk.

I forvejen har beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) bebudet, at der skal iværksættes ekstra kontrol af arbejdstid for chauffører (se Transportmagasinet nr. 12 side 9 om indsats mod søvndrukne chauffører).

To styrelser i dialog
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil i første omgang undersøge forslaget fra Kim G. Christiansen (DF) om at lade tachografen køre - også selv om der er tale om "undtaget kørsel/OUT".

Trafikordførerne fra DF og SF foreslår tillige, at "out-transporterne" skal foregå med to chauffører, som det kendes fra turistbusser.

Videre vil Færdselsstyrelsen tilbyde Arbejdstilsynet med at bistå ved kontrol af arbejdstid.

Politiets statistik over overtrædelser af arbejdsmiljøloven er næsten nul, fremhævede Karsten Hønge. Pointen er, at "out-kørsler" bruges til manipulation.

- En politibetjent kan ellers opdateres på det felt med et par timers kursus, tilføjede Karsten Hønge.

SF og LA enige
Samdrægtigheden mellem SF’s trafikordfører og ministeren var sjælden stor, også når det kom til arbejdstidsregler for selvstændige.

- Når man har som erhverv at transportere gods i store lastbiler, så nytter det ikke, at de er undtaget fra at skulle holde pauser, sagde Ole Birk Olesen.

Vejkorps
TV-Midtvest oplyser på baggrund af en aktindsigt, at Arbejdstilsynet kun har givet ét påbud inden for transportbranchen i de seneste 15 år.

Kontrolindsatsen falder mellem to stole, fordi køre/hviletider og arbejdstid administreres af to forskellige ministerier, konstaterede Kristian Pihl Lorentzen (V).

- Kontroltrykket på vejene er for svagt, mener han.

Kristian Pihl Lorentzen har siden 2010 arbejdet for at få et særligt tungvognspoliti på de danske landeveje efter tysk forbillede.

Ole Birk Olesen synes interesseret i tanken.

- Jeg synes, at vi skal arbejde videre med idéen. Et særligt tungvognspoliti kan være organiseret under Færdselsstyrelsen, erklærede transportministeren.

Skidtfisk skal ikke køles
Skidtfisk er undtaget fra køre/hviletidsregler, fordi det er "dyrekroppe, der ikke er bestemt til konsum".

Karsten Hønge ønsker at fjerne denne og de fleste andre undtagelser fra EU-forordningen.

Det er Ole Birk Olesen imod. Det vil dels gøre transporterne dyrere, dels vil det øge smittefaren, når væske fra døde dyr drypper på rastepladser, mens lastbilerne holder pause.

- Det er heller ikke logisk at kræve skidtfisk nedkølet, da fordærvelsen er et formål i sig selv, anførte Ole Birk Olesen.

- Det giver hellere ikke grønnere transport at køre døde dyr i energikrævende kølevogne, supplerede Kristian Pihl Lorentzen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095