23948sdkhjf

MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

| Af Carsten Teiner, Berlin | Tip redaktionen om en historie

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

Den nye elektriske lastbil fra MAN, eTGM, kører glimrende. Det oplevede vi, da vi her i sommer var i Berlin for at se på nyheden og få en kort prøvekørsel.

Det skete i forbindelse med en pressekonference, som MAN holdt i Berlin, for at fortælle om deres satsning på årets store IAA-transportmesse i Hannover til september.

Det første indtryk af den 26 ton tunge eTGM var yderst positiv. Der var tale om en 6x2 distributionslastbil lastet til 20 ton totalvægt.

Godt første indtryk
Vores umiddelbare indtryk var, at køretøjet godt kunne være klar til serieproduktion; men MAN Truck vil ikke forcere lanceringen af deres første ægte elektriske lastbil. De er helt indforstået med, at man risikerer at komme senere på markedet end de nærmeste konkurrenter.

For MAN er det vigtigt, at el-lastbilen både er pålidelig og økonomisk rentabel for kunderne.

Her til efteråret indleder MAN en omfattende serie af tests af eTGM. Testene foregår Østrig, hvor man har indgået en aftale med ni vognmandsfirmaer, der alle er tilknyttet den nationale city logistik-ordning CNL (Council für Nachhaltige Logistik). Vognmandsfirmaerne skal de kommende år teste den elektriske lastbil i dagligdagen.

Når Østrig er valgt som testland, skyldes det, at eTGM bliver produceret på MNAN’s østrigske fabrik i Steyr.

El-testen
Vores prøvekørsel af eTGM foregik på den endnu ufærdige lufthavn, Berlin Brandenburg Airport. Bilen havde masser af overskudskraft og var særdeles let at køre med sin automatgearkasse.

Vi kunne især bemærke en velfungerende 3-trins retarder, der var så kraftig, at vi nærmest ikke brugte bremsepedalen. Samtidig regenererede bilen strøm, mens den kørte.

Den 360 hk store el-motor havde et moment på 3.100 Nm og virkede lige så agil som en dieselmaskine - og det hele foregik lydløst.

MAN eTGE allerede i år
Mens vi må vente nogle år med at få eTGM på markedet, er det en anden med MAN’s elektriske varebil, eTGE. Den har officiel verdenspremiere på IAA til den 20. september.

Bilen lanceres samtidig med søstermodellen VW eCrafter. Begge biler har samme teknik, der er hentet fra eGolf modellen med 136 hk, et drejningsmoment på 290 Nm og med et 35,8 kWh batteri.

Følge el-forbruget
På et display på instrumentbrættet kan man følge forbruget af el og se, hvor langt man kan køre, før batteriet er fladt.

Rækkevidden opgives til 120-170 km. Men en hurtiglader kan man på cirka 45 minutter lade varebiler op til 80 procent

Den nye eTGE kommer i to udgaver på 3,5- og 4,25 ton med nyttelast på henholdsvis 1,0 og 1,75 ton.

Bremseeffekt regenererer
Under prøvekørslen med eTGE, så vi, at selv med standard automatgear havde bilen en kraftigt virkende regenerering af bremseeffekten. Derfor kunne man faktisk køre bilen på speederpedalen alene uden at bruge bremsepedalen.

Vi bemærkede hverken dæk eller vindstøj på vores tur. Varebilen var meget letkørt og ganske komfortabel - og selvfølgelig lynhurtig med sit maksimale moment, når man startede fra 0 km/t.

På bilens navigationssystem kan man se, hvad det koster i strøm, hvis man for eksempel kobler klimaanlæg eller varmeapparat til. Udstyret på testbilen omfattede LED lys, bakkamera, "bird view" kamera, city nødbremsesystem og EBA brake assist.

MAN eTGE har større læssehøjde end den dieseldrevne udgave grundet batteripakken under gulvet.

Umiddelbart efter IAA-messen vil MAN eTGE blive præsenteret; men en egentlig lancering med mulighed for køb kan ikke forventes før 2020. Danmark er simpelt hen for lille land i el-bils sammenhæng. Derfor kommer bilen først i Tyskland og Norge.

Platooning
Transportmagasinet kørte også med i platooning-lastbilerne, som blev demonstreret på lufthavnsområdet.

Her blev vi vidner til, hvordan to lastbiler skiftedes til at være ledende enhed i konvojen. Lastbil nummer to lægger sig i slipstrømmen af bil nummer ét med 15 meters afstand - og hvor chaufføren kun betjente rattet.

Alt er styret via GPS og adaptiv fartpilot (ACC) i fællesskab. Besparelse er op til 15 procent brændstof.

Stop/start variant
ACC er også basis for en ny udstyrsvariant med stop/start funktion, som vi prøvede i lufthavnen. Her kørte en bil foran lastbilen og skiftevis satte farten op og ned og til sidst stoppede helt op.

Lastbilen fulgte automatisk med - og det var vigtigt ikke at betjene pedalerne imens. Meget komfortabelt for chaufføren - og vognmanden sparer både på bremserne og brændstoffet. MAN tilbyder til alle modeller nu også et kamerabaseret video-anlæg, så man fanger andre trafikanter i den døde vinkel. I lastbilens højre a-søjle placeres en monitor, så chaufføren kan følge bl.a. cyklister under svingning til højre.

RIO-flådestyring standard
Endelig bliver det SKY-baserede flådestyringssystem RIO nu standard i alle Euro 6 MAN lastbiler - men det kan også udnyttes til andre mærker, hvor en vognmand har en blandet flåde.

Det gælder også nye MAN DigitalServices med digitale tjenester, som ellers er eksklusivt til MAN lastbiler - men hvor RIO platformen altså kan fungere som forbindelsesled. Det hele præsenteres på IAA messen til september.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

HEJ Group ny DAF-forhandler

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.216