23948sdkhjf

Skagen indvier ny containerrute

Virksomheder har nu mulighed for at benytte den nye containerrute fra Skagen havn, hvor MSC (Mediterranean Shipping Company) i weekenden havde det første anløb på en ny ugentlig rute.

Det er Skagen Stevedore A/S - et datterselskab til FF Skagen koncernen – der har etableret og driver containerterminalen. De har investeret i en mobil containerkran, der har en løftekapacitet på op til 125 tons og en svingradius på 51 meter.

- For FF Skagen betyder containerterminalen, at vi kan styrke planlægningen af vores produktion og afskibning af vores egne produkter, som betyder en bedre service over for vores kunder i hele verden. Samtidig ser vi i Skagen Stevedore et forretningspotentiale i terminalen, som tilbyder en global transportløsning for virksomheder i den nordlige del af Danmark, siger Sales Manager ved FF Skagen Thomas Fisker Hansen.

Den ugentlige containerrute kan både importere og eksportere gods. Containerskibet har ruteforbindelser mellem Skagen havn og resten af verden, hvor MSC har et vidt forgrenet containernetværk. Hidtil har nordjyske virksomheder skulle sende deres gods til Århus for at få det afskibet med MSC’s containerskibe. Den nye rute vil skabe mulighed for mere effektiv transport af gods til og fra de nordjyske virksomheder.

En hjørnesten i etape-3 udvidelse
Den nye containerrute er blevet en realitet i tæt samarbejde med Skagen Havn, der har været involveret i tiltrækningsstrategien af et rederi til ruten.

- Som infrastrukturleverandør er det essentielt, at vi hele tiden optimerer vores service i tæt samspil med aktører på havnen og er med til at skabe de optimale vilkår for regionens virksomheder. Det er aktiviteten med Skagen Stevedore et godt eksempel på. Containerruten er samtidig en vigtig, økonomisk hjørnesten for den nye havneudvidelse etape 3, så vi er meget glade for at kunne byde MSC velkommen, siger Willy B. Hansen, adm. direktør Skagen Havn.

Den nye containerrute er opstartet på det eksisterende havneareal og vil blive flyttet til det nye areal, når etape 3 er realiseret. Etape 3 indebærer blandt andet en udvidelse af havnearealet på ca. 190.000 m2 og 930 m nyt kajareal. Det nye areal forventes at stå klar til udnyttelse i løbet af 2020.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094