Op til et års ventetid på kørekort

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hvis en kommende chauffør har en anmærkning i sin lægeerklæring, kan han risikere at vente mellem en måned og et år, før han kan få lov til at gå til køreprøve

Omkring 10 procent af alle kommende lastbilchauffører skal have helbredet vurderet af embedslægen, inden de kan få lov til at gå til køreprøve. Og det kan tage lang tid at få godkendelsen. Erhvervsskolerne svarer i en rundspørge fra TUR, at det kan tage alt fra en måned til et år.

Det skriver ATL på sin hjemmeside.

Det er ikke nødvendigvis embedslægen, som forsinker processen, mener Jes-Peter Nielsen fra TUR.

- Dokumenterne bliver sendt med post mellem borgerservice, politiets kørekortkontorer og embedslægen. Nogen gange skal dokumenterne frem og tilbage flere gange til kørekortkontoret, og hver gang er der ventetid, siger han.

I dagspressen har der været flere historier om kommende chauffører, som har givet op på grund af den lange sagsbehandling. De har forladt branchen, inden de for alvor er kommet i gang med at arbejde.

- Vi mangler chauffører, og det bliver kun værre i de kommende år. Her er der tale om mennesker, som gerne vil arbejde i branchen, og som i de fleste tilfælde også er i stand til det. Dem har vi ikke råd til at miste på grund af lang sagsbehandlingstid hos politiet og embedslægen, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Ventetid skal ned på 50 dage
Ifølge politiets egne tal tager sagsbehandlingen mellem 1 og 3 måneder, hvis alle dokumenterne i orden. Problemet opstår, hvis der for eksempel er tvivl om en lægeerklæring. Så kan det tage længere tid, erkender politidirektør hos Midt- og Vestjyllands Politi Jens Kaasgaard.

- Det er ikke tilfredsstillende, og vi arbejder på at få ventetiden ned. Målet er, at den gennemsnitlige ventetid skal være på 50 dage ved udgangen af 2019, siger han.

Hvis der er tvivl om et dokument, bliver det sendt med almindelig post mellem de forskellige myndigheder. Det tager tid. Politiets eget sagsbehandlingssystem er heller ikke hurtigt nok, mener politidirektøren.

- Vi vil gerne have et nyt digitalt system. Det vil gøre det både nemmere og hurtigere at behandle sagerne. I første omgang vil vi tage kontakt til Kommunernes Landsforening for at høre, hvad vi kan gøre i fællesskab, siger Jens Kaasgaard.

I mellemtiden anbefaler politidirektøren, at kommende chauffører sender en lægeerklæring ind, lige så snart de er optaget på uddannelsen. Der er ingen grund til at vente, til de begynder på erhvervsskolen.

Kørekortkontorer slås sammen
Fra 1. januar lukker politiet kørekortkontoret øst for Storebælt. Det betyder, at medarbejderne og alle sagsbehandlinger flytter til Administrativt Center Vest i Holstebro.

- Det vil formentlig forværre situationen, da mange af de erfarne medarbejdere øst for Storebælt vil finde andet arbejde, siger Jes-Peter Nielsen fra TUR.

TUR og ATL opfordrer politiet til at finde løsninger, som kan bringe sagsbehandlingstiden ned. Politidirektør Jens Kaasgaard lover, at man er i gang.

- Vi har ansat rigtigt mange nye medarbejdere, og vi har i øjeblikket en overkapacitet, som vi bruger til at få sagsbehandlingstiden ned, siger han.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Årets lastbil er tyrkisk

Afskaffelse af sommertid kan give bøvl med tachografen

DTL har i et høringssvar til EU udtrykt bekymring om planerne for at afskaffe det obligatoriske skift til og fra sommertid

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Nyhedsbrev

Danske lastbiler kører mere internationalt

Det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet er vokset 25 pct. de seneste fire kvartaler

Online Avis Arkiv

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

Tre jubilæer i samme virksomhed

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

Selvkørende busser indtager København

De selvkørende busser er indsat på en rute mellem Bella Center og den nærliggende metrostation

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Verdens første brinttog på skinner: Udleder kun vanddamp

To brinttog tages mandag i brug i den nordtyske delstat Niedersachsen. Spændende projekt, mener DTU-professor

Offshore-klynge til eksamen

Overvågning af lastbiler med sensitive varer

De polske myndigheder stiller krav om GPS for transporter med visse typer medicin og andre såkaldt følsomme import- og eksportvarer

EU-valg stopper ikke vejpakken

Dansk vognmand køber op i Sverige

Trailere med kunstig intelligens

Fremtidens Chauffør
Jobcentre øger alliancer med transportfirmaer

Landets jobcentre skruer op for samarbejder med virksomheder. I Høje Taastrup er transportdirektør Peter Flensted og jobcenterchef Lars Gormsen godt i gang

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Højesteret stadfæster bøder for 700.000 til Uber-chauffører

Bøder til tidligere Uber-chauffører stadfæstes i Højesteret. Det baner vej for yderligere 1500 sager

Flere tanktrailere til Dantra

Dantra og TIP Trailer udvider samarbejdet

Damco-tjeneste lagt ind under Maersk Line

Damco-tjenesten Twill nu er blevet en del af Maersk Line. Det understøtter rygter om, at hele Damco er på vej til at blive lagt ind under Maersk Line, skriver Børsen

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

Inspiration fra Europa

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Droner sænker prisen på offshore-vind

Nu må du parkere på linjerne

HMK Bilcon lander forsvarsordre

Verdensberømt tyksak fylder 120 år

Modkørende trafik på Øresund

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsrampe

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til AutoBude A/S

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhængere fra Lastas

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Hydrauliktank fra KTR

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Sidste test-lastbil ud af tre nye er nu afleveret

Byens Ejendom afholder konferencen - Ringsted: De store projekter 4. oktober 2018

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

En svag tyrkisk lira øger handelsrisikoen især den tyrkiske energibranche k...

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

VM Tarm a/s leverer to stk. olie-/benzintankvognstræk

Bronzefigur løftet på plads af Hiabs største kran

Send til en kollega

0.196