23948sdkhjf

Derfor købte Sawo Brdr. Platz

For Sawo-direktør Ivan Chrost er der flere ønsker, som går i opfyldelse med overtagelsen af Brdr. Platz Karosserifabrik i Haderslev. Det handler først og fremmest om at udvide tilbuddet til kunderne.

- Brdr. Platz er rigtig gode til nogle typer af opbygninger, hvor Sawo ikke selv er så stærke. De er rigtig gode til skræddersyede løsninger.

- Det er en udvidelse af vores forretningsområde, som vi længe har ønsket, forklarer Ivan Chrost; men han understreger, at det også handler om at kunne tilbyde sønderjyske kunder service og reparation lokalt.

- I dag ligger Sawos sydligste afdeling i Kolding.

Transportmagasinet: Skal Platz også lave Sawo-ting?

- Platz skal først og fremmest lave de opbygninger, som de plejer at lave: tømmerbiler, trailer- og lastvognsopbygninger, tømmerbiler osv. Det er vigtigt, at de fortsætter med at gøre det, som de er så gode til.

- Dernæst har vi nogle ting, som vi gerne vil have udført i Haderslev. Det gælder blandt andet servicearbejde og reparationer. Det vil vi gerne tilføre. Det bliverf en ny aktivitet.

Transportmagasinet: Kan der blive tale om at ansætte flere i Haderslev hen ad vejen?

- Det håber vi, svarer Ivan Chrost.

- Der er 17 ansatte i Haderslev nu. Vi skulle gerne kunne tilføre mere arbejde, så vi kan udvide. Der er jo plads nok. Karosserifabrikken udvidede sidste år, så de har helt moderne og tidssvarende faciliteter.

Flere opkøb på vej
Transportmagasinet: Har Sawo flere opkøb i kikkerten?

- Ja, det har vi da, siger Ivan Chrost efter lidt betænkningstid.

- Vi arbejder hele tid på at udvide vores forretning. Vi mangler noget på Sjælland, og vi kunne også godt finde på at kigge på noget mere i Jylland.

- Vi arbejder også på at komme ind i Sydsverige. Det er ingen hemmelighed, at vi vil den vej. Vi leder efter en god virksomhed at overtage.

Transportmagasinet: Har I svenske kunder?

- Nej, men vi har da produkter, som vi godt kan sælge i den del af Sverige.

Platz vil ikke på pension
For brødrene Jørgen og Jens Erik Platz har salget handlet om at få et generationsskifte i gang.

Det er ikke fordi, vi går på pension nu; men jeg bliver 64 næste gang og min bror Jørgen bliver 61. Så vi synes, det er på tide at give stafetten videre, forklarer Jens Erik Platz.

- Sådan en virksomhed hænger rigtig meget sammen med vores navne og hvem vi er. Det er noget, der tager tid at overdrage til andre. Kunderne skal kunne se, at vi fortsat laver det, vi altid har gjort. Det er den proces, vi har sat i gang nu, siger han.

Finde den rigtige partner
- Det har været afgørende for os, at vores virksomhed kan fortsætte. Det er trods alt 17 familier, der lever af at komme her hver dag. Det har været meget, meget vigtigt at finde en partner, som både har viden om branchen og også har økonomien til at fortsætte og tilføre virksomheden noget mere.

- Begge dele har vi opnået, så det er rigtig fint, siger Jens Erik Platz, som kalder den nye situation for en "win-win".

- For os er det virkelig positivt. Alle medarbejdere fortsætter. Det har været meget afgørende for os - også at arbejdet fortsætter på denne adresse.

Transportmagasinet: Hvad skal du så lave, hvis du ikke kommer med i Sawo?

- Jørgen fortsætter som leder af karosserifabrikken, som nu er ejet af Sawo. Jeg fortsætter i handelsselskabet B.P. Trailer, som Sawo ikke har overtaget.

- Jeg har aldrig været ansat i karosserifabrikken. Jeg har været ansat i handelsselskabet B.P. Trailer. Vi har bare ejet de to virksomheder sammen.

- Nu fortsætter Jørgen som leder af karosserifabrikken, mens jeg fortsætter med de agenturer, jeg har i handelsselskabet. Jeg vil naturligvis blive ved med at få bygget mine trailere på karosserifabrikken.

Doll og Fellechner
B.P. Trailere har blandt andet agenturet for traileren fra Doll og Fellechner Fahjrzeugbau.

Doll-agenturen fik B.P. Trailer i 2009. Det fortsætter uforandret. Doll bygger trailere på to fabrikker i Tyskland, dels i Schwartzwald, dels i Erzgebirge.

Fellechner Fahrzeugbau bygger trailere, som sælger under navnet B.P. Trailer. Det er en tysk fabrik, som tidligere var ejet af den belgiske trailerproducent Renders. I 2009 købte ledelsen fabrikken tilbage ved et management buyout. Trailerne bliver bygget i Zwicau.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188