23948sdkhjf

Molslinjen er klar til Bornholm

Nye færger, en ekstra daglig afgang og en daglig rute til Tyskland. Til gengæld er der ingen garanti for, at der kan komme gods med på alle afgange

Molslinjen er klar til at betjene Bornholm.... eller snarere: Bornholmslinjen er klar til at indtage klippeøen. Bornholmslinjen er nemlig navnet på den nye rute, som i morgen lørdag den 1. september overtager færgetrafikken til og fra Bornholm efter rederiet Færgen.

Molslinjen, som ejer den nye rute, lægger op til en række fornyelser, som bornholmerne kan glæde sig over, og som vi andre kan glæde os til.

Først og fremmest bliver billetpriserne halveret for passagerer og personbiler. Priserne for en bil + fem personer til Bornholm starter ved 99 kroner.

De lavere priser skyldes dels staten, som har fundet ekstra støttekroner til at sænke billetprisen, dels Molslinjen, som mener at kunne drive en rentabel færgedrift til og fra øen med priser, der ligger 51 procent lavere end de nuværende.

Debat om gods-garanti
En anden nyhed bliver en helt ny færge til ruten mellem Rønne og Køge. Det er en kombineret fragt- og passagerfærge, som bliver den primære måde at få transporteret gods på mellem Bornholm og Sjælland.

Hos Molslinjen er man udmærket klar over, at der også er behov for at få gods med på hurtigfærgen mellem Rønne og Ystad. Det vil man fortsat kunne; men rederiet vil ikke give transportbranchen garanti for, at godset kan komme med på den ønskede afgang.

- Det har været en tradition for, at transportører kunne få lastbiler og løstrailere med, når det passer dem hen over dagen. Det kan de stadig få; men vi vil ikke udstede en garanti. Det afhænger af, om der er plads, siger Molslinjens pressechef Jesper Maack.

- Vi tager gerne fragt med - også på de eftertragtede afgange; men vi kan ikke på forhånd garantere, at de kan reservere pladsen.

Transportmagasinet: Har I noget imod fragt?

- Nej. Vi har ikke noget imod fragt; men vi kan ikke tage en lastbil med og smide fem turister af og lade dem stå på kajen. Vi har faktisk en sen afgang med hurtigfærgen fra Rønne til Ystad kl. 20.30. Den er dedikeret til fragt, og netop den afgang bliver ikke benyttet særlig meget - hverken af passagerer eller fragten.

- Det betyder, at vi sammen med fragterhvervet på Bornholm må gøre noget med den 20.30 afgang. Vi skal have brugt den til noget. Vi skal have mere fragt med på den, så det giver en mening at have den.

Transportmagasinet: Kan I ikke bare droppe afgangen kl. 20.30 eller flytte den til et andet tidspunkt?

- Nej. Vi kan ikke gøre det, hvis ikke bornholmerne vil det. Vi har et tæt samarbejde med Trafikkontaktrådet, der er en sammenslutning af alle de forskellige interesser på Bornholm. Her har vi spurgt, om det ikke ville være en idé, at flytte afgangen kl. 20.30 til for eksempel kl. 14.30. Det ville betyde, at den sidste færge ville gå fra Rønne kl. 16.30 - og det synes bornholmerne er for tidligt.

- Derfor beholder vi afgangen kl. 20.30, og så må vi arbejde sammen med branchen på at få den brugt, siger pressechefen. Han oplyser også, at man havde den samme diskussion med den sene afgang fra Ystad til Rønne kl. 22.30. Den er ikke benyttet særlig meget; men bornholmerne vil gerne have muligheden for at komme sent hjem fra for eksempel en tur i København.

Ny afgang og ny færge
Andre nyheder efter den 1. september bliver, at der kommer en fjerde daglig afgang mellem Rønne og Ystad. Det er en afgang mere end i dag. Det betyder, at der i hverdagene afgår færger fra Rønne til Ystad kl. 6.30, 10.30, 16.30 og 20.30.

Endelig bliver der oprettet en daglig rute mellem Rønne og Sassnitz i Tyskland. Den sejler fra Rønne hver morgen kl. 8 og returnerer ved middagstid. Det er samme færge, som sejler til Køge kl. 17.00 med ankomst kl. 22.30.

- Køge-færgen er vores nye færge, der hedder Hammershus, forklarer Jesper Maack.

- Det er en fantastisk flot færge, som vi glæder os til at vide frem. Den er lige kommet fra værftet i Finland. Den er større og længere end de færger, som rederiet Færgen benyttede.

- Hammershus er dedikeret til fragt mellem Rønne og Køge; men den skal primært fragte passagerer og personbiler fra Sassnitz til Rønne.

Tror på tyskere
Transportmagasinet: Tror I på Sassnitz-ruten.

- Ja, det gør vi. En del af vores forretningsmodel for at kunne sænke priserne til det halve på ruten til Bornholm er, at vi tror på Sassnitz. Vi tror, at der er et uforløst potentiale i at sejle tyskere til Bornholm - også på andre tidspunkter end den vildeste sommersæson.

- Nu må vi så se, om vores antagelse holder stik. Vi er ligesom bornholmerne interesserede i, at der kommer flere turister og mennesker til øen.

Den bornholmske tonnage
Bornholmslinjens tonnage kommer til at bestå af Express 1, som er hovedfærgen mellem Rønne og Ystad. Det er en af hurtigfærgerne fra Århus-Odden, som er blevet bygget om til at sejle på Bornholm. Den kan tage 1.400 passagerer med i stedet for de 1.000, som den kunne på Kattegat. Der er simpelt hen bygget flere pladser.

Så er der den nye færge Hammershus, der sejler ruterne Rønne-Køge og Rønne-Sassnitz. Endelig har Bornholmslinjen overtaget den gamle bornholmer-færge, Povl Anker.

- Når højsæsonen melder sig til påske næste år, flytter vi vores hurtigfærge Max fra Kattegat til Bornholm, fortæller Jesper Maack.

- I første kvartal 2019 får vi leveret en ny hurtigfærge - Express 4 - fra Australien. Den kommer ind på Kattegat, hvor den skal afløse Max. Det betyder, at vi har fire færger på Bornholm fra påsken 2019.

Brutalt skifte
Transportmagasinet: Er alt klart til skiftet den 1. september?
- Ja, svarer Jesper Maack. Der er et arrangement den 31. august hen på eftermiddagen, hvor der bliver sagt farvel til Færgen og goddag til Bornholmslinjen. Og så sejler vi vores første tur lørdag morgen kl. 6.30 ud af Rønne til Ystad.

- Rederiet Færgen sejler deres sidste tur fredag aften fra Ystad kl. 22.30, og så skal vi ligge klar til afgang næste morgen kl. 6.30 med vores egen hurtigfærge Express 1.

- Det bliver et superhårdt knæk, hvor vi har meget kort tid til at forberede os.

- Rederiet Færgen skal nå at trække sig, og vi skal nå at komme ind i løbet af natten med mad, brændstof og hvad vi ellers skal bruge til den første tur.

- Det bliver en forholdsvis brutal overgang; men vi er klar, slutter Jesper Maack.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094