23948sdkhjf

Daimlers digitale drøm

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Den nye Mercedes-Benz Actros er så selvkørende, som lovgivningen lige nu tillader.

Så er den her – Mercedes-Benz nye Actros. I næste uge får den officiel verdenspremiere på IAA-messen i Tyskland – og straks efter nytår kan den købes.

Bilen er spækket med digitale hjælpesystemer, så det er den mest digitalt lastbil, der findes på markedet netop nu – og den er så digital, som læoven tillader. I første omgang bliver det L-førerhuset i Actros, der får glæde af de nye digitale ”opfindelser,” som gør lastbilen helt speciel. 

Transportmagasinet har netop tilbragt en dag i selskab med den nye tyske lastbil, som nu revolutionerer hele transportsektoren ved at være den første lastbil, der er så tæt på at være selvkørende – og vel og mærke også klar til salg.

Mercedes kalder det ”semi automatic driving,” og det virker ved alle hastigheder. Ganske vist varer det mange år, før lastbilen selv finder rundt overalt; men den nye Actros kan accelerere, bremse og styre af sig selv.

Vi prøvede Actros og alle nyhederne på ADAC’s testområde i Linthe syd for Berlin.

Det overordnede system hedder Active Drive Assist og omfatter funktionerne som adaptiv fartpilot, linjevogter/vognbaneskift (”lane departure warning”), ”lane departure protection”, komfort styring og ”predictive powertrail control.” Den sidstnævnte funktion gør, at lastbilen selv bremser ned, hvis et sving er for skarpt til den valgte fart.

Hertil kommer funktionerne trailer stabilitets program og elektronisk håndbremse. Begge dele kan aktiveres eller deaktiveres fra en enkelt kontrolenhed.

Selv om den selvkørende funktion kun virker i 15 sekunder, hvor man slipper rattet og lastbilen tager over, virker det overbevisende i praksis. Efter de 15 sekunder kommer der advarselslyde og lys med fem sekunders mellemrum – som så intensiveres til at være hvert sekund.

Alt dette gør Actros til den mest avancerede lastbil, når det gælder om at køre selv. Mange producenter har forsøgsbiler, men til næste år kan den nye Actros købes.

Og ja – den nye Actros har kameraer, der erstatter sidespejlene. Der er skærme på A-stolperne i begge sider, og de giver langt bedre udsyn end almindelige sidespejle – man kan skal lige vænne siog til det. Det tager en halv times tid; men så elsker man det.

Læs meget mere om den nye Actros på fredag, når den trykte udgave af Transportmagasinet udkommer.

 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.213