23948sdkhjf

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

En ny 3-akslet påhængsvogn har set dagens lys hos Brdr. Platz i Haderslev, og den er intet mindre end genial... hvis Jens Erik Platz skal sige det selv. Den løser i hvert fald et problem for en vognmand, som nu kan tage et stort læs med, selv når han kører med sin store kranbil.

- I dag er kranbilerne så store og tunge, at der ikke er særlig meget nyttelast tilbage. Ofte er der ikke nok nyttelast til at have en sættevogn hængende på lastbilen, forklarer Jens Erik Platz.



- Der er så lidt nyttelast på sådan en stor kranbil, at alene egenvægten - altså den vægt som sættevognen lægger over på kranbilen - ofte er nok til, at man kører med overlæs.

Den rigtige løsning
- Derfor er en påhængsvogn den rigtige løsning på det problem. Påhængsvognen fører ikke vægt over på lastbilen, og kan derfor have de ting med, som skal kranes.

En lastbil med påhængsvogn vil dog have svært ved at manøvrere på for eksempel en byggeplads; men det har Jens Erik Platz også fundet en løsning på. Påhængsvognens tre aksler er nemlig styrbare.

- Det nye ved denne løsning er tvangsstyringen, siger han.

Læs også: Fuld tryk på opbygningerne

- De to bagaksler er både tvangstyret og fjernstyret. Tvangsstyringen gør, at de drejer med, når lastbilen drejer. Fjernstyringen betyder, at chaufføren kan kringle sig ind på en byggeplads og styre akslerne mere eller mindre end det, lastbilen selv vil kunne få dem til at dreje.

Ikke for lang
Påhængsvognen er den første af sin art i Danmark, og Jens Erik Platz mener, at den vil løse et problem for alle med de store 4-akslede kranbiler.

Transportmagasinet: Overskrider man ikke den tilladte længde?

- Nej, vi holder stadig vogntoget inden for de 18,75 meter, når påhængsvognen ikke er trukket ud. Den kan trækkes ud, og så skal man bruge en blokvognstilladelse.

Kunden spurgte
Det var en kunde, der spurgte Jens Erik Platz, om det var muligt at lave sådan en løsning.

- En påhængsvogn med tre styrbare aksler har ikke været godkendt herhjemme før; men på en sættevogn er konstruktionen velkendt.

- Dem har jeg været med til at lave flere af. Jeg synes derfor det kunne være spændende om det også kunne lade sig gøre at få en påhængsvogn godkendt med tvangsstyrede aksler.

Ikke kranbil alene
Transportmagasinet: Er det vigtigt at have læs med, når man kører kranbil?

- Ja. Vognmanden her kører ikke afsted med en kranbil alene. Han har altid noget med, der skal kranes. Det har han ikke kunnet før, fordi kranen var stor og fordi det, der skulle med, også vejede noget.

- Nu kan vognmanden have læs med på påhængsvognen uden at der er overlæs. Og med tvangsstyringen og fjernbetjeningen er vogntoget lige så manøvredygtig, som hvis man kørte med en sættevogne med styrbare aksler.

- Vi har monteret meget små hjul på denne påhængsvogn, fordi vognmanden skal køre med noget, der ikke vejer så meget, men fylder meget. Det vejer nok til, at det ikke går at tage en sættevogn på kranbilen; men med påhængsvognen er der ingen problemer med totalvægten.

Som et arbejdsredskab
Transportmagasinet: Betyder denne løsning, at man kan have endnu større kraner på lastbilerne?

- Ja, man kan gå så højt op i kranstørrelse, at kranbilen bliver til et såkaldt arbejdsredskab.

- Når kranbilen kun er læsset op med det, der tilhører kranen som for eksempel forskelligt hjælpeudstyr, kunne den faktisk sættes på hvide nummerplader. Det kan man gøre med et arbejdsredskab, som er et køretøj, der ikke har nogen nyttelast.

- Den skal dog stadig have en godkendelse til at kunne køre med en påhængsvogn, understreger Jens Erik Platz.

Friholdt for fartskriver
Når man kører på hvide plader, er man friholdt for at køre med fartskriver og skal ikke betale vejbenyttelsesafgift.

Det gør man typisk, når man kører med betonpumper. De vejer så meget, at de ikke kan køre med andet end selve udstyret til at pumpe betonen med.

Transportmagasinet: Det kan ændre meget, hvis man får øjnene op for denne løsning.

- Ja, siger Jens Erik Platz. Der er skam også nogle vognmænd, der har fået øjnene op for den.

- Jeg har opbygningen på Facebook, så nu har jeg et par stykker i ordre og nogle i tilbud. Den begynder at være interessant, slutter Jens Erik Platz.

Mere om: Platz
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Tøver med elektroniske transportdokumenter

Udnytter lastbiler: Albanere forsøger illegalt at rejse fra Esbjerg til England

Ny lov om miljøzoner er for slap for rød blok

En regering med Mette Frederiksen (S) som statsminister vil stramme loven om miljøzoner efter folketingsvalget.

Hjælp til at holde afstand

Nyhedsbrev

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Online Avis Arkiv

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Der er brug for flere danske chauffører

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

Renault viser el-lastbil

Fem nye til Agersted

Fem nye Scania R 500 til Agersted Vognmandsforretning ved Dronninglund.

Dansk tolder udnævnt i FN

Varebil hyldes med sang

Femern: Byggeplads klargøres

DTL formand: - Vi kan fejre 20-års jubilæum i god form

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Nyt IDS anlæg i Køge Transportcenter

Vores sortiment bliver bredere og bredere. Vi har endnu engang udvidet vore...

JLM Teknik kan nu præsentere en verdensnyhed i Danmark

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Nr. Galten Vognmandsforretning køber kærre

Send til en kollega

0.19